Gå til innhold

Bra telezoom til Nikon, opptil 8000,-


Anbefalte innlegg

Driver og ser etter en ny telesoom linse til mitt D70.

Skal fotografere en del i sportshaller hvor lyset ikke nødvendigvis er så altfor godt...

Zoomen skal da være i intervallet 70-300,80-200 eller noe tilsvarende. Lysstyrke på F2.8 er et krav.

Ser ut som det eneste salig gjørende i mitt till tilfelle er denne Sigmaen.

Noen som har noen innvendinger, alternativt forslag til bedre zoom innenfor mitt budsjett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg ville sett etter en brukt AF-S 80-200mm F2.8. Disse bør du finne til rundt 6000 og oppover. Sigmaen får jo bra kritikker rundtom. Nikon objektivet er bygd som en stridsvogn, og tåler nok mer enn Sigmaen, mens Sigmaen er lettere.

 

Du finner nok ingen 70-300mm som tilfredsstiller ditt krav omF2.8. Du finner en Sigma 100-300mm, men den har F4 som største blender. Hvis du vil ha F2.8 og 300mm brennvidde, må du bla opp ca 40000 kr for Nikons modell, brukt er jo en mulighet, Tokina lager vel også en 300mm F2.8?

Lenke til kommentar

En brukt Nikon 80-200mm f/2.8 vil kunne være et svært godt valg. Disse finnes riktignok i mange versjoner, og en ikke AF-S-utgave vil ha ganske treig autofokus med en D70. Optisk sett er den likevel helt brutal:

 

calcutta_regjering_stor.jpg

 

Soria Moria-pressekonferansen, der de i gledens time nettopp har blitt stilt et spørsmål de ikke setter pris på. 1/100s, ~100mm, f/2.8, blitz via taket, samt TV-belysning.

 

Dette er med et lånt 80-200-eksemplar. Selv eier jeg en gammel Sigma 70-210mm f/2.8, som nesten når opp til Nikon-utgaven, men til en langt mindre penge.

Endret av CWalken
Lenke til kommentar
En brukt Nikon 80-200mm f/2.8 vil kunne være et svært godt valg. Disse finnes riktignok i mange versjoner, og en ikke AF-S-utgave vil ha ganske treig autofokus med en D70. 

5280931[/snapback]

Det ser ut til at objektivet som fortsatt er i Nikons sortiment, er #3 i Tony Gorell sin opplisting, non-AFS-versjonen: -Stemmer det? B&H har den i utvalget sitt til 850$. "Imported" versjon.

Hvor mye dårligere er autofokus på denne?

Noen som aner hvorfor dette røverkjøpet ikke føres i Norge? Fordi det ødelegger for 70-210 VR?

Lenke til kommentar
Det ser ut til at objektivet som fortsatt er i Nikons sortiment, er #3 i Tony Gorell sin opplisting, non-AFS-versjonen: -Stemmer det?  B&H har den i utvalget sitt til 850$. "Imported" versjon.

Hvor mye dårligere er autofokus på denne?

Noen som aner hvorfor dette røverkjøpet ikke føres i Norge? Fordi det ødelegger for 70-210 VR?

5281763[/snapback]

Jeg tror det er riktig versjon. Nå har jeg ikke brukt en 80-200 med egen autofokusmotor i praksis så sammenligningsgrunnlaget er litt magert, men siden den interne motoren i D70 er ganske slapp blir ikke-AFS-versjonen treeeig. Kombinasjonen vil ikke være spesielt ideell til sportsbruk når dybdeskarpheten er liten og lyset smådårlig. Det vil ikke være umulig, men langt fra optimalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...