Gå til innhold

ødelagt cpu? ny?


mikaelbrun

Anbefalte innlegg

I helgen skulle jeg oppdatere min pc ved å sette inn en amd athlon xp 64 3000 cpu. Under operasjonen klarte jeg selvfølgelig å miste cpu'n ned i pc'n, noe som medførte et par bøyde pinner. Jeg fikk rettet de opp og puttet cpu'n på plass og starta opp. Siden jeg tidligere hadde en vanlig athlon cpu, så hadde jeg investert i et nytt hovedkort også, og jeg skulle installere windows på nytt og alt skulle bli bra. Men.... slik gikk det ikke. Jeg får installert windows, og en del drivere, og alt virker bra, men plutselig spretter en blåskjerm opp, og maskinen restarter. Så da lurer jeg på... er det cpu'n som er ødelagt? Sånn mest sannsynlig? Jeg har tittet sånn kjapt på internett og har sett at athlon 64 cpu'r får man bare til 939 kortene og ikke 754 som tidligere. Så da lurer jeg på om sempron funker like bra som 64, eller kan jeg like godt sett tilbake det gamle hovedkortet med athlon xp cpu'n? Det er forsovet den som yter 2,08 ghz jeg hadde.

 

Dette ble mye på en gang :), men kjekt å få svar så fort som mulig... begynner å få litt spasmer av å ikke få spille

 

NB! Hvis noen har en super billig Athlon XP 64 3000+ cpu til 754(eller bedre), så kan jeg jo vurdere det også ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

vel bare for rette deg på en ting: det er enda fullt mulig og få tak i athloner til socket 754, hvis du skroller deg litt ned her så ser du...

se her

sikker på at det ikke er socket A du har? har aldri hørt om athlon xp til socket 754...

Lenke til kommentar
vel bare for rette deg på en ting: det er enda fullt mulig og få tak i athloner til socket  754, hvis du skroller deg litt ned her så ser du...

se her

sikker på at det ikke er socket A du har? har aldri hørt om athlon xp til socket 754...

5255540[/snapback]

 

Jeg hadde socket A med athlon xp, men så fikk jeg en athlon xp 64 754, så jeg kjøpte meg et nytt hk. Men det har jeg jo ikke bruk for hvis cpu'n er ødelagt.

Lenke til kommentar

Hvis det ikke er cpu, hva kan det være da? Noen metoder å finne ut det på?

 

Mitt oppsett nå er

 

Abit KV8Pro (byttet fra Abit NF7)

Amd Athlon64 3000+ (754) (byttet fra Amd Athlon XP 2,08 Ghz)

Kingston HyperX 1024mb (2x512mb)

Sapphire Radeon 9800pro

Windows XP pro

 

pluss 2 ide harddisker og en S-ata Harddisk

LG DVD brenner

LG CD brenner(som aldri egentlig brukes)

Chieftec Dragon kabinett med orginal PSU

 

Er det noe her som kan ha innvirkning? Kabinettet har jeg hatt noen år. Faktisk så husker jeg ikke hvor lenge, men det er vel den første versjonen. Kan ikke si jeg har hatt store problemer med det, men PSU kan vel kanskje bli sliten :hmm:

Lenke til kommentar

Ville sjekket PSU her gitt.

 

Du har en del saker i kassa di - og ville nok lånt eller evt. kjøpt et rimelig PSU på rundt 400 watt og sjekket om det gikk bedre med den PSU'en.

 

Om kabinett + PSU er noen år gammelt, er det sannsynligvis et relativt svakt PSU du har, 250-350 watt, og det kan være i minste laget for å drive det systemet du nå har.

Lenke til kommentar
Har du sjekket RAMen ? Prøv MemTest.

5257768[/snapback]

 

Jeg har kjørt memtest og den var helt fin.

Jeg har prøvd skjermkortet på pc'n til kameraten min, og det funka fint.

 

Har finni ut at det er når jeg oppdaterer til SP2 at ting skjærer seg. Da blir det dårligere bilde enn vga oppløsing, og masse streker. Da får jeg bare starta i sikker modus. Nesten håpløst å se noe.

 

CPU temp lå på 69 grader og da er kabinettet åpent. Dette er et boxed produkt, så vifta skal jo i teorien holde. Den funka hvertfall når kameraten min eide den.

Prøvde å kjøre vifta rett på PSU for å ha konstant kjøling, men det ville ikke hovedkortet.

 

Skal prøve å koble fra alt av disker som ikke er nødvendig, og begrense strøm bruken så mye som mulig. Det er en 350w PSU, og den funka jo fint med Athlon XP CPU'n.

Modelnummeret på PSU/ kabinettet er: HPC-340-201 ATX 12V hvis dette kan være til noen hjelp.

 

Er det noen som har et godt tips på en billig PSU, evnt. et kabinett med en god PSU for en billig penge? Gjerne støyfri.

 

Kan det være biosen på hovedkortet?

Endret av mikaelbrun
Lenke til kommentar
CPU temp lå på 69 grader og da er kabinettet åpent. Dette er et boxed produkt, så vifta skal jo i teorien holde. Den funka hvertfall når kameraten min eide den.

5258076[/snapback]

69 grader er i høyeste laget. Du skal ikke se helt bort fra at høy temperatur er årsaken til blåskjermen. Du sier at cpu/kjøler har vært montert før, var du nøye med rens og påføring av ny goop? Når termometeret viser 69 grader og du tar på kjøleren, hvordan føles den da? Som 50 grader eller som 35 grader?

Lenke til kommentar

Som andre her vil jeg nok heller skylde på PSU eller Temperaturen. Det er ikke alltid de måler 100% korrekt temp, så 69 grader kan f.eks være 71 grader noe som er ganske høyt.

 

Hvis CPUen var deffekt burde vel strengt tatt du ikke få bootet i hele tatt. Så lenge pinnene har kontakt så bør det gå bra, er jo ikke noe ekstram nano tek nologi inni de pinnene.

 

Dersom ting fortsatt kjærer seg etter at du har koblet ut all unødvendig hardware ville jeg ha tatt en ny runde med goop. Husk å rengjøre den og fjerne det som er der.

Lenke til kommentar
Ville nok først og fremst sjekket HVA som står i feilmld...

5258247[/snapback]

 

Jeg har sett en del blåskjermer i mitt liv, og ytterst sjelden gir de noen mening. Oftest en kryptisk mld om at det er noe galt. Er man heldig står det at det er en eller annen fil som mangler , men de har jeg ikke sett på en god stund :) eller jeg har sett dem men som en vanlig feilmld og ikke en hel blåskjerm.

Lenke til kommentar

Selv har jeg sikkert hatt flaks med blåskjermer da de i de fleste tilfeller har gitt en liten pekepinn om hva problemet kan være, som oftest når jeg har opplevd det så har det vært driverproblemer..

Selvsagt kan enkelte oppleve at de aldri finner ut hva blåskjermene bteyr men nå er det jo sånn at på forumet her er det en del folk med peiling og erfaringer som kan finne ut mer enn andre med det som står der..

Lenke til kommentar

Kamerat av meg har kjørt 3dmark på maskinen min i dag. Den restarta under 2. testen. Da hadde vi koblet ut alt av unødvendig materiale.

 

Dvs. at oppsettet var som følger:

 

Abit KV8 pro

Amd Athlon64 3000+

Kingston HyperX 1024mb

Maxtor hard disk på 80 GB

Sapphire Radeon 9800pro (Catalyst 5.11 driver)

LG DVD brenner

floppydisk

Chieftec PSU 340w (trodde det var 350w, men 10w spiller ingen stor rolle tror jeg :whistle: )

Win XP pro SP1

 

Altså, det skal ikke være mye strøm som brukes her. Så jeg finner det vanskelig å tro at det er PSU.

 

Jeg veit ikke hva CPU tempen lå på, siden kameraten min ikke tenkte på å sjekke det.

 

Skal prøve å regngjøre CPU og kjøleblokk i morgen, se om det hjelper. Hvis ikke får jeg prøve en annen vifte. Hvis ikke det hjelper, så får jeg vel bite i det sure eplet å ta fra 240 kassa mi og kjøpe en ny PSU :(

Lenke til kommentar

Jeg har nå renset cpu og gpu og lagt på ny kjølepasta. Kjørte i gang 3dmark, men pc'n hang seg etter noen tester. Da lå temperaturen på 68 grader.

Oppdaterte så biosen. Da falt temperaturen ned til 30 grader :D !

Hipp Hurra!!

 

Kjørte i gang 3dmark igjen, og fikk et resultat på 957. Jeg har aldri brukt det før, så jeg har ikke særlig greie på hva som er bra og hva som er dårlig, men kameraten min fikk over 6000, så jeg syntes ikke det virka særlig bra :( .

 

Rambrikkene mine skal funke bra ifølge memtesten, og jeg tror ikke det skal være noe galt med cpu heller, men hva veit vel jeg? :ermm:

 

Prøvde å oppdatere windows fra sp1 til sp2. Da gikk ting galt igjen. Alle disse strek problemene og oppstarts problemene av windows,som nevnt tidligere i tråden, dukket opp igjen.

 

Så foreløpig konklusjon er SP2 og bios = :thumbdown:

Veit ikke helt hva jeg skal gjøre med hastighets problemene mine.

Lenke til kommentar

For å si det sånn, jeg tviler iallfall på at det er PSU. Har samme selv, funker helt fint. Ingen problemer. Og den har jeg hatt en stund med annet oppsett før jeg nylig oppgraderte det meste. Skal ikke si at den er bra, men den funker iallfall helt fint uten noe mas. Uansett burde 340 W holde for deg når jeg klarer å kjøre to disker på den, samt littegranne overklokk.

Lenke til kommentar

Kameraten min(som jobber hjemme om dagen og har masse tid til å titte litt på pc'n min :D ) prøvde å installere en windows xp med SP2. Altså han slapp å oppdatere fra sp1 til sp2. Det funket like dårlig som å oppdatere. Så for å oppsumere litt.

 

PSU skal være i orden

CPU skal være i orden

Skjermkort skal være i orden

Ram brikker skal være i orden

Harddisk har jeg ikke opplevd noe krøll med før, så jeg regner med at den er i orden.

Hovedkort har oppdatert Bios, men er nylig kjøpt fra Komplett.

 

Tenker å sende en mail til Komplett og høre med de hva som kan være galt. Må jo være hovedkortet som ikke vil virke sammen med SP2, siden alt annet har virket med SP2 tidligere, og det virker i orden nå.

 

Savner CSS nå :(

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...