Gå til innhold

Intels underholdningsplattform tar form


Anbefalte innlegg

Debatten om Yonah kan konkurere med X2 er egentlig irrelevant i forhold til den falske makredsføringa "mediaPC" er (måtte selvsagt lese gjennom testen til Antech)

 

Min konklusjon er at Intel ser at deres nye barn yonah ikke kan konkurere på high end med AMD, og derfor forsøker å lansere en "ny" plattform for å få salg for en ellers middelmådig cpu. Noe som sikkert ethvert firma ville gjort, for det er vel stort sett bare gamern som har behov for en ekstra kraften, dog skal det jo sies at i forhold til de andre cpu'er Intel har, så er jo Yonah et lite steg i riktig rettning.

5259438[/snapback]

Ja, selv om "Yonah" kanskje representerer det beste Intel har å by på for øyeblikket så er det likevel ingenting å skryte av. Ytelsen blir i beste fall middelmådig, prisen blir sikkert høy, og effektforbruket er minst 10W høyere sammenlignet med dagens Pentium-M. Konklusjonen min er at til tross for all hypen til Intel og en del media, så svarer "Yonah" på ingen måte til forventningene og kan derfor ikke karakteriseres som noe annet enn nok en flopp. Kanskje kommer Intel sterkere tilbake med "Merom" & co, men for å være ærlig så har jeg liten tro på at det kommer til å skje. Kanskje i 2008 hvis AMD & co. sover i timen? Vel, det gjenstår å se...

 

Etterhvert som folk får øynene opp, så vil nok også merkenavnet Intel Viiv technology bli synonymt med DRM som er alt annet enn gode nyheter for folk flest.

5264674[/snapback]

 

Dette minner, som tidligere, mer om polemikk enn om saklig argumentasjon.

:cry:

Her kommer en lang rekke påstander som ikke begrunnes.

:ermm:

Jeg for min del synes det er flott med Yonah - for da må AMD skjerpe seg.

:D

Det går jo i riktig retning 90 nm -> 65 nm ->32 nm -> 22 nm osv. og det blir jo artig å se hva som skjer etterhvert som teknologien stadig blir mer avansert. Foruten en lang rekke nye instruksjons-sett i årene som kommer vil en sikkert også se at antall kjerner og også cache size øker dramatisk. Og her er jo Yonah første skritt i riktig retning med 2 kjerner og 2 Mb cache som deles mellom kjernene.

 

intelcore.jpg

 

Invariant.

5265502[/snapback]

 

Altså om ytelsen er middelmådig kommer jo litt an på hva man legger i ordet, men det har jo kommet benchmarks og til en viss grad effektmålinger av Yonah allerede.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Altså om ytelsen er middelmådig kommer jo litt an på hva man legger i ordet, men det har jo kommet benchmarks og til en viss grad effektmålinger av Yonah allerede.

AtW

5265586[/snapback]

 

Jeg har sett et par slike benchmarks på nettet men synes det er rart at en ikke i større grad sammenligner Yonah mot andre mobile platformer. Er det noe jeg har gått glipp av her, eller stemmer det at en faktisk sammenligner epler og bananer?

:dontgetit:

 

Invariant.

Lenke til kommentar
Altså om ytelsen er middelmådig kommer jo litt an på hva man legger i ordet, men det har jo kommet benchmarks og til en viss grad effektmålinger av Yonah allerede.

AtW

5265586[/snapback]

 

Jeg har sett et par slike benchmarks på nettet men synes det er rart at en ikke i større grad sammenligner Yonah mot andre mobile platformer. Er det noe jeg har gått glipp av her, eller stemmer det at en faktisk sammenligner epler og bananer?

:dontgetit:

 

Invariant.

5265732[/snapback]

 

Personlig synes jeg ikke det er en eple og banan-sammenlikning, da yonah også ser ut til å kunne ble en grei desktop-CPU om prisen er rett). Og også intel har visstnok kommet med noen uttalelser som kan tyde på at de også til en viss grad vil satse på den til desktop-bruk(?). Men det stemmer jo at de testene jeg har sett ihvertfall er yonah vs desktop.

 

AtW

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg ikke det er en eple og banan-sammenlikning, da yonah også ser ut til å kunne ble en grei desktop-CPU om prisen er rett). Og også intel har visstnok kommet med noen uttalelser som kan tyde på at de også til en viss grad vil satse på den til desktop-bruk(?). Men det stemmer jo at de testene jeg har sett ihvertfall er yonah vs desktop.

 

AtW

5265762[/snapback]

 

Tusen takk for oppklaringen. OK - da er jeg på nett. Så en sammenligner Yonah med desktop og ser at den er jo ikke så god, men ikke langt unna heller. Også havner nok Yonah i en del desktops også. Jeg forstår.

:yes:

 

Da er jo ikke dette så gæli, for tidligere mobile platformer er jo ikke akkurat noen tallknusere heller, det er vi vel enige om, så da må Yonah anses for å være et lite evt. mellomstort steg i riktig retning, for Pentium D er jo en god regnemaskin vet jeg.

:thumbup:

Invariant.

Endret av invariant
Lenke til kommentar
Jamen, Det er jo VIIV denne tråden skal handle om, her bruker jeg innlegg etter innlegg på å rakke ned på VIIV fra Intel, og så skal vi prate om Yonah  :dontgetit:

5265863[/snapback]

 

:)

Bra folk er engasjert. Nå vet vi jo ikke hvilken CPU som kommer i ViiV, men Yonah er kanskje en av kandidatene? For meg er det teknologien som er det morsomste, politikk osv. om hvem som skal selge hva til hvem osv. faller kanskje litt utenfor begrepet hardware? Teknologi er spennende uansett hvem som lanserer det - og konkurranse er lurt for det kommer jo alle brukere tilgode.

:thumbup:

Invariant.

Lenke til kommentar

Å karakterisere Yonah som middelmådig er vel i beste fall noe forhastet. Vi har tross alt ikke sett noen test av den endelige versjonen ennå. Det eneste jeg har sett er en Anandtech test av en prototype med lavere minnehastighet enn hva som er forventet å bli levert og sannsynligvis også med lavere FSB frekvens enn hva som vil bli levert. I tillegg var testeksemplaret kun klokket til 2GHz og dette blir neppe toppmodellen selv ved lansering. Det er ikke umulig at de prosessorene som blir lansert vil være av en nyere stepping heller og 65nm prosessen av i et veldig tidlig stadium per i dag så en kan forvente noe forbedringer på shmoo kurven derfra. Dette vil kunne påvirke både lanserte frekvenser og effektforbruk en god del.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Vel du vet meg Anders, alt fra Intel er middelmådig, hehe

 

Men mens Yonah er en () så frykter jeg mye mer en merkevarebygging basert på komponenter fra få produsenter, altså denne markedsgimmicken for å prøve å få kontroll over konsptet underholdningsPC, altså VIIV

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...