Gå til innhold

Intels underholdningsplattform tar form


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil gjerne ha en media-PC som ikke trenger en tornado for å kjøle ned prosessoren.

 

Pentium M = lydløs :thumbup:

5240781[/snapback]

 

Pentium M er ok den, mest fordi den tåler høye temps, faktisk er ikke strømforbruket på en a64 og PM så ulikt om ytelsen er lik. Så om man ikke trenger all verdens ytelse synes jeg PM er litt dyr.

 

Men yonah tror jeg blir spennde for slik bruk, visstnok bedre ytelse på media, og ryktene vil vel også ha det til at den bruker endel mindre strøm enn en AMD dualcore med samme ytelse.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Noen som for øvrig vet noe om AMDs planer i media-PC markedet? Vil gjerne  ha en media-PC som ikke trenger en tornado for å kjøle ned prosessoren.

5240734[/snapback]

Forutsatt samme maskinvare så tror jeg fint du kan få en likeverdlig løsning med AMD prosessor.

 

Husk at ViiV bare er et merke-sentrert merkevarenavn. Det er ikke teknologi-sentrert. Andre kan altså ha teknisk sett likeverdige løsninger uten at de kan kalle det ViiV.

Lenke til kommentar

For de som vil lese mer om dette er det like greit å gå til kilden Intel

 

Intel is providing the engineering support, specifications and verification tools to content owners, content distributors, portals, software application developers and device vendors to help deliver Internet–based content services and software applications that are tested and verified to work with an Intel Viiv technology-based PC. The verified content services and applications will be capable of being accessed in full screen format with simple access using a remote control.

 

Nå får jeg av en eller annen grunn skumle assosiasjoner oppe i hodet mitt i retning DRM og andre uhumskheter.

:thumbdown:

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Men yonah tror jeg blir spennde for slik bruk, visstnok bedre ytelse på media, og ryktene vil vel også ha det til at den bruker endel mindre strøm enn en AMD dualcore med samme ytelse.

5240807[/snapback]

Testen hos anandtech viser endatil at den Yonah har samme (faktisk 1 watt mindre) effektforbruk under full last som X2 har ved idle. Dette for prosessorer med ca. samme ytelse. Tilfeldigvis ser det ut til at dette inntreffer ved samme klokkefrekvens også. Det gjør jo sammenligning av disse platformene nokså enkel når Yonah en gang kommer i salg. Om den kommer til å takle like høye temperaturer som Dothan er jeg ikke sikker på. Faktisk tviler jeg litt på at den vil klare det, men en kan jo håpe.

 

PS Anandtech testen ble utfør med DDR2-533 og sannsynligvis 533 FSB. Endelige versjoner av Yonah vil også støtte 667FSB og sannsynligvis også DDR2-667, men det kan hende disse frekvensene vil være forbeholdt LGA sokkelen for å spare strøm.

 

Jeg krysser fortsatt fingrene for at single core versjonen av Yonah vil passe på ASUS adapteret til s478 eventuelt at det vil komme et nytt adapter til dual core versjonen. I såfall ligger det ann til tidenes oppgradering av min P4C 2.8GHz CPU.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Men yonah tror jeg blir spennde for slik bruk, visstnok bedre ytelse på media, og ryktene vil vel også ha det til at den bruker endel mindre strøm enn en AMD dualcore med samme ytelse.

5240807[/snapback]

Testen hos anandtech viser endatil at den Yonah har samme effektforbruk under full last som X2 hav ved idle. Dette for prosessorer med ca samme ytelse. Tilfeldigvis ser det ut til at dette inntreffer ved samme klokkefrekvens også. Det gjør jo sammenligning av disse platformene nokså enkel når Yonah en gang kommer i salg.

5241052[/snapback]

Tja, da er jeg redd at dere sammenligner epler med bananer igjen. Athlon 64-X2 er en desktop-prosessor som er produsert på en 90nm-prosess, mens "Yonah" er en bærbar-prosessor som er produsert på en 65nm-prosess. To vesentlige forskjeller som gjør at iallefall en sammenligning av effektforbruket er totalt irrelevant. Turion 64 derimot, som har vist seg å yte omtrent identisk med Athlon 64 på samme klokkefrekvens, hadde vært en mer relevant prosessor å sammenligne med mhp. effektforbruk ettersom den er en skikkelig bærbar-prosessor. Dessverre kommer ikke Turion 64 i dobbelkjerne-versjon før til neste vår i form av "Taylor", som først blir introdusertpå en 90nm-produksjonsprosess og kommer etterhvert over på en 65nm-produksjonsprosess iløpet av 2006.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Men yonah tror jeg blir spennde for slik bruk, visstnok bedre ytelse på media, og ryktene vil vel også ha det til at den bruker endel mindre strøm enn en AMD dualcore med samme ytelse.

5240807[/snapback]

Testen hos anandtech viser endatil at den Yonah har samme effektforbruk under full last som X2 hav ved idle. Dette for prosessorer med ca samme ytelse. Tilfeldigvis ser det ut til at dette inntreffer ved samme klokkefrekvens også. Det gjør jo sammenligning av disse platformene nokså enkel når Yonah en gang kommer i salg.

5241052[/snapback]

Tja, da er jeg redd at dere sammenligner epler med bananer igjen. Athlon 64-X2 er en desktop-prosessor som er produsert på en 90nm-prosess, mens "Yonah" er en bærbar-prosessor som er produsert på en 65nm-prosess. To vesentlige forskjeller som gjør at iallefall en sammenligning av effektforbruk er totalt irrelevant. Turion 64 derimot, som har vist seg å yte omtrent identisk med Athlon 64 på samme klokkefrekvens, hadde vært en mer gyldig prosessor å sammenligne med mhp. effektforbruk. Dessverre kommer ikke Turion 64 i dobbelkjerne-versjon før til neste vår i form av "Taylor", som blir introdusert først på en 90nm-produksjonsprosess og kommer etterhvert over på en 65nm-produksjonsprosess iløpet av året.

5241096[/snapback]

Irrelavant for å diskutere arkitektur effektivitet, ja, men veldig relevant for hvilke reelle valg en faktisk vil få. Jeg tror ikke det var noe i min post som tilsa at jeg drev å diskuterte arkitektur effektivitet, så null poeng deles ut. ;)

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Husk at ViiV bare er et merke-sentrert merkevarenavn. Det er ikke teknologi-sentrert. Andre kan altså ha teknisk sett likeverdige løsninger uten at de kan kalle det ViiV.

5240922[/snapback]

Forstod det slik at det kun var Intels ViiV hovedkort, kombinert med en OEM versjon av Windows MCE (med andre ord pre-installert) som tillater den nye dvaleteknologien som lar en starte og stoppe PCen som en hvilken som helst AV-komponent. Samtidig vil f.eks. opptaksfunksjoner som lar en ta opp tv-kanaler fortsatt være aktive når pcen er "avslått".

Lenke til kommentar
Tja, da er jeg redd at dere sammenligner epler med bananer igjen.  Athlon 64-X2 er en desktop-prosessor som er produsert på en 90nm-prosess, mens "Yonah" er en bærbar-prosessor som er produsert på en 65nm-prosess.  To vesentlige forskjeller som gjør at iallefall en sammenligning av effektforbruket er totalt irrelevant.

5241096[/snapback]

Jeg vil ikke si det er en helt gal sammenligning. De er ikke helt like, men det gir visse pekepinner på ting. Blandt annet gir kunder ganske lang f. i hvilken prosess prosessoren er laget med. De ser bare på hva som er tilgjengelig, og hvis AMD har tilgjengelig 90nm-produkter samtidig som intel tilbyr 65nm-produkter så er det de som sammenlignes når man skal bestemme seg for prosessor. En annen ting er at Prosessorer for bærbare ofte er klokket lavere og har lavere spenning enn sine svært like brødre for desktop. (Nå mangler riktignok Pentium-M en desktop-versjon, men det er lette å tenke seg til at en hypotetisk desktop-versjon ville hadd høyere spenning og klokkefrekvens.) For AMD sin del så har de både desktop-versjoner og skal i 2006 få versjoner for bærbare av sin doble K8-kjerne. Hovedtrekkene vil være at desktop-versjonen vil komme med høyere klokkefrekvens, høyere spenning og krav om lavere temperatur enn versjonen for bærbare. Når Intel Yonah for bærbare kan gi 2,16 GHz så er det naturlig å tenke at en hypotetisk desktop-versjon kunne vært solgt med orginalt ca 2,5GHz. Altså godt på høyde med AMD's beste desktop-versjoner av dobbeltkjerne X2.

 

Det er altså fint mulig å sammenligne relativt bra ved å stipulere ytelse, effekt osv ut fra den informasjonen man har.

 

Hvis man skulle ventet på AMD's 65nm (ca 2. halvår 2006) så ville det også vært naturlig å sammenligne med de naturlige valgmulighetene man har da. Les: Merom og Conroe (ca 2. halvår 2006). Siden det innfører en helt masse usikkerhet på grunn av ny arkitektur så synes jeg det gir mest mening å sammenligne situasjonen nå i stedet for situasjonen 2. halvår 2006.

 

Hvis det er en rent teknisk sammenligning av prosess vs. ytelse du vil frem innen samme segment på samme tid så må vi nok se oss litt tilbake og sammenligne Turion64 med Pentium M Dothan. Men dette er forsåvidt et så gjennomdiskutert tema at jeg ikke ser noen vits i å rippe opp i det ennå en gang.

Lenke til kommentar
Men yonah tror jeg blir spennde for slik bruk, visstnok bedre ytelse på media, og ryktene vil vel også ha det til at den bruker endel mindre strøm enn en AMD dualcore med samme ytelse.

5240807[/snapback]

Testen hos anandtech viser endatil at den Yonah har samme effektforbruk under full last som X2 hav ved idle. Dette for prosessorer med ca samme ytelse. Tilfeldigvis ser det ut til at dette inntreffer ved samme klokkefrekvens også. Det gjør jo sammenligning av disse platformene nokså enkel når Yonah en gang kommer i salg.

5241052[/snapback]

Tja, da er jeg redd at dere sammenligner epler med bananer igjen. Athlon 64-X2 er en desktop-prosessor som er produsert på en 90nm-prosess, mens "Yonah" er en bærbar-prosessor som er produsert på en 65nm-prosess. To vesentlige forskjeller som gjør at iallefall en sammenligning av effektforbruk er totalt irrelevant. Turion 64 derimot, som har vist seg å yte omtrent identisk med Athlon 64 på samme klokkefrekvens, hadde vært en mer gyldig prosessor å sammenligne med mhp. effektforbruk. Dessverre kommer ikke Turion 64 i dobbelkjerne-versjon før til neste vår i form av "Taylor", som blir introdusert først på en 90nm-produksjonsprosess og kommer etterhvert over på en 65nm-produksjonsprosess iløpet av året.

5241096[/snapback]

Irrelavant for å diskutere arkitektur effektivitet, ja, men veldig relevant for hvilke reelle valg en faktisk vil få. Jeg tror ikke det var noe i min post som tilsa at jeg drev å diskuterte arkitektur effektivitet, så null poeng deles ut. ;)

5241131[/snapback]

 

 

Ja, jeg er enig, personlig bryr jeg meg ikke så mye hva de er lagd for og hvordan de er produsert. Om yonah klarer å holde seg på en fornuftig pris (noe jeg desverre er litt redd for at den kanskje ikke klarer), så er jo den et bedre valg til en media-PC. Samme ytelse, mindre effekt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Men yonah tror jeg blir spennde for slik bruk, visstnok bedre ytelse på media, og ryktene vil vel også ha det til at den bruker endel mindre strøm enn en AMD dualcore med samme ytelse.

5240807[/snapback]

Testen hos anandtech viser endatil at den Yonah har samme (faktisk 1 watt mindre) effektforbruk under full last som X2 har ved idle. Dette for prosessorer med ca. samme ytelse. Tilfeldigvis ser det ut til at dette inntreffer ved samme klokkefrekvens også. Det gjør jo sammenligning av disse platformene nokså enkel når Yonah en gang kommer i salg. Om den kommer til å takle like høye temperaturer som Dothan er jeg ikke sikker på. Faktisk tviler jeg litt på at den vil klare det, men en kan jo håpe.

 

 

Leste den testen nå, Yonahen klarer seg fint, litt under X2 på multimedia og spill, men nesten på høyde med en X2 med samme frekvens. 36 watt i forskjell på load, litt usikker på hvor mye det er i praksis mellom CPUene, hvis man regner med 75% effektivitet på PSU så er forskjellen nede i 27 watt. Og jeg litt usikker på hvor mye av dette som er CPU og hvor mye som er andre ting (DDR2 feks).

 

AtW

Lenke til kommentar

Konspetet Medie PC er jo stort sett bare en markedsgimmick, betale mer for å få mindre ytelse, tull spør du meg. For slik som mange definerer medie pc, så er det jo bare en lavt speifisert pc som er for dårlig til blant annet spill. ER vel ikke en ting en medie PC kan som ikke en godt spesifisert vanlig PC kan.

Lenke til kommentar
Konspetet Medie PC er jo stort sett bare en markedsgimmick, betale mer for å få mindre ytelse, tull spør du meg. For slik som mange definerer medie pc, så er det jo bare en lavt speifisert pc som er for dårlig til blant annet spill. ER vel ikke en ting en medie PC kan som ikke en godt spesifisert vanlig PC kan.

5245493[/snapback]

Vel den bør få plass under TV'en uten å overopphetes og/eller lage irriterende lyder. Det er vel hele forskjellen?

Lenke til kommentar
Konspetet Medie PC er jo stort sett bare en markedsgimmick, betale mer for å få mindre ytelse, tull spør du meg. For slik som mange definerer medie pc, så er det jo bare en lavt speifisert pc som er for dårlig til blant annet spill. ER vel ikke en ting en medie PC kan som ikke en godt spesifisert vanlig PC kan.

5245493[/snapback]

Vel den bør få plass under TV'en uten å overopphetes og/eller lage irriterende lyder. Det er vel hele forskjellen?

5245651[/snapback]

 

Men det kan man jo relativt lett få en vanlig PC til å gjøre (ihvertfall med lave specs), men folk betaler vel for å slippe å styre med det selv...

 

AtW

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...