Gå til innhold

Hva skjer etter 3 stryk på eksamen?


larseer83

Anbefalte innlegg

Hei. Går på høyskolen i sør-trøndelag for tiden, og lurer på om noen her vet hva som skjer hvis man stryker i ett fag mer enn 3 ganger? Har lest foreskriftene for eksamen å der står det at man må avbryte studiet... vil det egentlig si at har man gått på en 3-årig utdanning og tar opp eksamen etter de 3 årene og stryker 3 ganger er de 3 årene du har brukt på skolen da borkastet??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har mistet sjansen til å ta opp eksamen på det lærestedet etter tre ganger. Du kan fortsatt finne en annen skole og søke om å få ta eksamen i et likt eller tilsvarende emne.

5229743[/snapback]

 

Okei, sånn å forstå. Hvis jeg f.eks stryker på Java Programmering 3 ganger. Kan jeg ta det ved samme skolen som fjernstudent da? Altså betale de 3500 - 4000 kr det koster, og så gå opp til eksamen?

 

Hvis jeg tar opp et par eksamener på en annen skole, vil jeg få Bachelor graden jeg startet på etter eksamenene jeg har tatt opp igjen er fullført?

 

Si ifra hvis jeg må gjøre meg selv litt tydligere her :thumbup:

Endret av AudiPowha
Lenke til kommentar
Hei. Går på høyskolen i sør-trøndelag for tiden, og lurer på om noen her vet hva som skjer hvis man stryker i ett fag mer enn 3 ganger? Har lest foreskriftene for eksamen å der står det at man må avbryte studiet... vil det egentlig si at har man gått på en 3-årig utdanning og tar opp eksamen etter de 3 årene og stryker 3 ganger er de 3 årene du har brukt på skolen da borkastet??

5229372[/snapback]

 

 

 

Hvis du stryker for tredje gang har du ingen "lovbestemt" rett til å ta en ny eksamen, men du har like fullt lov til å søke om nytt forsøk, noe som vanligvis blir godkjent hvis du har en god grunn til det. :)

 

Grunnen til at en "grense" på 3 eksamener er satt er for å legge et press på studentene så de ikke slakker helt av...

 

Jeg har vært borti folk som har måtte tatt den samme matteeksamenen opptil 5-6 ganger før de har bestått den, uten at dette skal være et ledende eksempel.

 

Hilsen en som strøk i Java kun 2 ganger. :D

Endret av VikingF
Lenke til kommentar
  • 15 år senere...
Rami skrev (På 20.9.2021 den 19.40):

Hei, jeg lurer også på at hvordan det blir etter at man strøyk 3 ganger på eksamen i andre året, kan man fortsette tredje året som vannlig og ta det faget i et annet lærested ?

Det kjem litt ann på dei ulike skulane. Typisk så er det slik at du har rett eller at skulen har plikt til å sette opp tre forsøk på eksamen til deg. For å få eit fjerde, eventuelt også eit femte forsøk så må ein søke om dette.
Det vil være enklare å få eit ekstra eksamensforsøk dersom skulen likevel setter opp den aktuelle eksamenen då dette kostar skulen liten. Det er ei langt større utfordring om faget du har strøket i har blitt bytta ut med eit litt anna fag i fagplanen slik at skulen må lage ein heilt ny eksamen i faget berre for deg.

Så om du har støket 3 gongar så er neste steg å snakke med studierettleiaren for å få råd om det i det heile tatt er mulig for deg å få eit fjerde forsøk. Ein slik søknad bør være godt begrunna. 
Om du ikkje får eit fjerde forsøk så må du ta eksamen i eit anna fag, enten på din skule eller ved ein annan utdanningsstad. Du må då finne eit fag som oppfyller dei krava som du fylle for å få utskrevet ein ferdig utdanningsgrad.
Skulen har eit lite intensiv for å gi deg eit siste forsøk ettersom høgskular og universitet får tilskot basert på studentar som består utdanninga, men for at det skal være verdt ekstraarbeidet med å sette opp ein fjerde eksamen så må du overbevise høgskulen/universitetet om at du har sjangs til å bestå både denne eksamenen og dei neste eksamenane.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...