Gå til innhold

Mac eller Windows?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Smaken er som baken....

Man må se hva man har behov for.

 

Selv kan jeg lite om Mac og klarer meg fint med PC.

Savner ikke noe, og ser liten grunn til å bytte.

 

PS: Typisk Mac-brukere å disse MS og Bill gates, samt fortelle at Mac er best osv osv...

Hørte det på hele 90-tallet fra Amigafans. Hvor er de i dag?

Lenke til kommentar

Hei mulig jeg kan hjelpe deg litt, jeg har alltid brukt IBM PCer med en eller annen form for windows på, og i de siste årene Win XP, jeg savnet heller aldri noen ting med XP, slet sjelden med store stabilitets problemer. Men jeg kjenner mange som gjør det og det skyldes ofte brukerfeil. Men nå har jeg hatt min Powerbook med Mac OS X i noen måneder og er stor fornøyd. Mac OS X er bedre enn Windows XP, mye enklere og logisk bygd opp. Har aldri opplevd noen store stabilitetsproblemer og det er helt nydelig ut i forhold til Windows XP.

 

Det er langt foran Windows per dags dato. Powerbook serien må du desverre betale mer for dårligere ytelse enn vanlige Intel maskiner men det endres da Intel kommer inn i macene. Men i den stasjonære klassen så er f.eks iMacen en veldig god konkurrent til standard IBM maskiner når det gjelder pris også.

 

Jeg anbefaler Mac sterkt til alle som vurderer å "konvertere" du vil ikke angre, det gjør i hvertfall ikke jeg.

Lenke til kommentar

Sånn jeg ser det og har hørt det. Så er mac mere rettet mot det grafiske? Feks for de som jobber med grafiske programmer 24/7. Som feks bildebehandling/video osv. Tror du hadde fått mere nytte av en PC istedet for mac. Du bruker helt sikkert maskinen din til å spille på? Laste ned ting&tang? Går nok ann med mac også, men jeg mener mac er rettet mot det grafiske.

Lenke til kommentar

Hm, det med at mac er rettet så veldig mot folk som jobber med grafiske programmet er vel en gammel myte. Bruker en mac selv, har også pc, og synes macen er bedre til å gjøre verdagslige ting på, surfing, skriving av oppgaver osv. Dessuten er det lettere å få koblet en mac til wlan og ekstrautstyr som printere uten å restarte, installere drivere.

Lenke til kommentar

Toddy der har du veldig rett. Klart Mac funker veldig bra for grafikere, men det fungerer da også utrolig bra for vanlig hverdagslige ting. Det er et operativ system som er veldig enkelt og logisk oppbygd. Veldig stabilt, og det å koble til ekstrautstyr er en lek.

 

Når det gjelder spill så er nok ikke mac den beste plattformen, men noen spill finnes det da til mac også. Jeg spiller selv Warcraft III f.eks regelmessig på min mac. Sims spillene finnes til Mac og mange andre tittler.

 

Skal du ha en maskin som skal brukes til mail, internett, tekstbehandling, musikk, film, redigering og som skal være stabil og hvor du vil slippe å tenke på virus o.l. så er Mac en plattform som oppfyller disse kravene uten å blunke.

 

Ja du kan få til det samme på en maskin med Windows på, men du må være mer forsiktig og kunne mye mer om hvordan man skal bruke den for å ikke få problemer, og i tillegg ser det ikke halvparten så pent ut... og det teller da litt, gjør det ikke?

Lenke til kommentar

100% avhengig av hva du skal bruke det til.

 

Dersom du er uerfaren med datamaskiner, og skal ha det til arbeidsbruk, så funker Mac helt flott egentlig. Det skal mye mer til der for å rote til noe, ettersom du i utgangspnktet ikke får lov til å gjøre så mye tull.

 

Er du erfaren databruker, så gir PC'en som regel større frihet på mange måter. Mindre standardbegrrensninger, mye mye MYE større utvalg av programvare (spesielt innen spill, da du finner grusom lite på Mac-siden), letere å modifisere og gjøre ting på alternative måter. Kompleksiteten som du får slengt i ansiktet er dog ofte alt for mye for mindre tekniske brukere, til tross for et interface som ser så rundt å mykt og uskyldig ut hah! =P

 

Det handler mye om brukervennlighet vs. frihet. Mac gir deg et polstret balltre og hjelm, windows gir deg en skarpladd pistol på både godt og vondt =) Det er ikke meddet sagt at du ikke kan gjøre avanserte ting på MacOS, bare så ikke Mac-fansene flamer meg til det ugjennkjennelige =)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
og ikke bare selve maskinen, men operativsystemet og dets programmer.

5227019[/snapback]

 

Med tanke på at du kan forandre utseende til windows akkurat som du vil med litt enkel modding, så blir jo det litt feil. Jeg skal være enig i at standard-oppsettet på Mac ser delikat ut, men jeg kan på windows fint få det til å se akkurat likt ut om jeg så ville... det krever bare litt kunnskap, som alt i windows.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
ja og der sa du det! ti poeng til deg :) "Det krever bare litt kunnskap, som alt i windows."

 

du kunne ikke sagt det bedre! I mac verden er mitt intrykk at du får til det samme men bare mye enklere...

5227267[/snapback]

 

Tsja, du får kanskje til det samme, men først må du grave vekk det pansrede idiotsikrings-laget, så bruke 10 ganger lengre tid på å (prøve å) finen et program som kan gjøre samem funksjonen i mac. Det kommer selvfølgelig i tillegg til den innsikten som du må ha for å bruke greiene i uansett situasjon.

 

Et OS gearet mot brukervennlighet for nybegynnere er ikke alltid like produktivt for en erfaren bruker. Jeg for min del jobber faktisk raskere og mer effektivt i teksbaserte grensesnitt i noen sammenhenger, mens OSX ligger helt på andre siden av skalaen. Det er ikke _bare_ positivt, men det er selvfølgleig helt avhengig av ditt brukernivå.

 

Du kan vel si det sånn at om du er den typen bruker som synes maskinen gjør ting av seg selv, og ikke vet hvorfor ting plustelig ikke fungerer "for det fungerte jo i går", ikke egentig vet hva halvparten av ikonen i kontrollpanelet gjør osv. så gjør du sansynligvis deg selv en tjeneste i det lange løp om du går over til mac. Windows krever mer av brukeren ja, både på godt og vondt.

 

Skal du bare gjøre "vanlige" ting uansett, så kan du like godt ta idiot-sikringen i OSX med deg. Den kommer jo skjeldent i veien dersom du bare gjør rutineoppgaver uansett *shrug* , men for meg er OSX nesten litt frustrerende "enkelt" lagt opp. Etter 15 år med data, så hater jeg å få informasjon gitt til meg med barneskje liksom :D

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
ja og der sa du det! ti poeng til deg :) "Det krever bare litt kunnskap, som alt i windows."

 

du kunne ikke sagt det bedre! I mac verden er mitt intrykk at du får til det samme men bare mye enklere...

5227267[/snapback]

 

Tsja, du får kanskje til det samme, men først må du grave vekk det pansrede idiotsikrings-laget, så bruke 10 ganger lengre tid på å (prøve å) finen et program som kan gjøre samem funksjonen i mac. Det kommer selvfølgelig i tillegg til den innsikten som du må ha for å bruke greiene i uansett situasjon.

 

Et OS gearet mot brukervennlighet for nybegynnere er ikke alltid like produktivt for en erfaren bruker. Jeg for min del jobber faktisk raskere og mer effektivt i teksbaserte grensesnitt i noen sammenhenger, mens OSX ligger helt på andre siden av skalaen. Det er ikke _bare_ positivt, men det er selvfølgleig helt avhengig av ditt brukernivå.

 

Du kan vel si det sånn at om du er den typen bruker som synes maskinen gjør ting av seg selv, og ikke vet hvorfor ting plustelig ikke fungerer "for det fungerte jo i går", ikke egentig vet hva halvparten av ikonen i kontrollpanelet gjør osv. så gjør du sansynligvis deg selv en tjeneste i det lange løp om du går over til mac. Windows krever mer av brukeren ja, både på godt og vondt.

 

Skal du bare gjøre "vanlige" ting uansett, så kan du like godt ta idiot-sikringen i OSX med deg. Den kommer jo skjeldent i veien dersom du bare gjør rutineoppgaver uansett *shrug* , men for meg er OSX nesten litt frustrerende "enkelt" lagt opp. Etter 15 år med data, så hater jeg å få informasjon gitt til meg med barneskje liksom :D

 

-Stigma

5227628[/snapback]

 

 

Tror ikke jeg kan si meg enig med deg der. Selv har jeg meget god innsikt i "data". OSX er ikke bare tilrettelagt for nybegynnere. Operativsystemet er meget avansert, bare en ser under panseret. Har du forsøkt å bruke terminalen til å nå innstillinger. Allt ligger like lett tilgjengelig som i andre unix varianter. Så som en meget erfaren bruker av windows/linux og OSX, vil jeg si at OSX er mer produktivt til allt arbeid jeg bruker datamaskinen til. Kan foresten nevne at oppdateringen i windows som popper opp hele tiden og spør meg om jeg vil restarte nå eller senere, bare for å komme opp igjen om 5 minutter for å stille det samme spørsmålet, er ekstremt plagsom når en sitter med en oppgave og ikke ønsker å bli avbrutt.

Lenke til kommentar
Tror ikke jeg kan si meg enig med deg der. Selv har jeg meget god innsikt i "data". OSX er ikke bare tilrettelagt for nybegynnere. Operativsystemet er meget avansert, bare en ser under panseret.

5228057[/snapback]

 

Panseret ja hehe... 2 tommer tykt panser ;)

 

Nei seriøst, OSX er et fint OS det, men jeg foretrekker det alså ikke. Det er sikkert de som synes det er bedre, men jeg folk som kategorisk stempler windows som et dårligere OS har bare blitt for revet med i anti-MS pop-kulturen ^_^

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Kan foresten nevne at oppdateringen i windows som popper opp hele tiden og spør meg om jeg vil restarte nå eller senere, bare for å komme opp igjen om 5 minutter for å stille det samme spørsmålet, er ekstremt plagsom når en sitter med en oppgave og ikke ønsker å bli avbrutt.

5228057[/snapback]

Merkelig, jeg ser aldri noe sånt i XP - sjekk innstillingene dine.

 

I OS X derimot plages jeg jevnlig på jobb av 'nye oppdateringer er tilgjengelige'-vinduet som spretter opp ukentlig, gjerne mens jeg sitter og jobber i Quark ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...