Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvit røyk, lite kraft


Bayasen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Det gjelder en Fiat Punto '95 (ca 100 000 km).

 

Bilen har i det siste vært litt treg i starten på morgenen. Motoeren har liksom "hoppet" litt i ca et min etter start for så å virke normalt. I tillegg har det i det siste virket som eksosen har vært litt mer hvit en vanlig.

 

I går ble alt plutselig mye værre. Startet bilen og fikk liksom ikke motoren ordentlig igang. Det kom mengder av hvit eksos ut, varsellampa som indikerer at det er noe galt med innsprøytningen lyste og da jeg forsøkte å kjøre var det som om det ikke var noe kraft i motoren. Bilen gikk framover, men måtte gi mye gass for å få noe særlig fart...

 

Noen som vet hva som kan være feil her?

 

 

Bayasen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være en del problemer, men mitt forslag til å starte med er kondensfjerner og ha mer enn halvfull tank hele tiden. Sliter av og til med det samme og det hjelper for min egen del. Tennplugger og kabler er også noe som kan være en grei ting å bytte dersom den er lite startvillig.

Endret av skinner
Lenke til kommentar
Høres ut som en defekt toppakning. Hvit røyk tyder på vann i eksosen, noe som skjer når toppakningen ryker.

5199616[/snapback]

 

Ok. Da er det kanskje det da. Turte i alle fall ikke kjøre noe vidre med bilen slik den var. Var såpass ille.

 

Det er vel best å sende den på verksted da? Er det dyrt å få byttet toppakning hvis det er feilen?

Lenke til kommentar
Skal ikke eksos være litt hvit aktig da?  :cry:

Har hvit røyk selv, men bare når motoren er kald. Eller det ser hvitt ut i speilet.

5199786[/snapback]

 

En ting er litt hvit eksos ved kald motor, men hvis man tåkelegger området bak bilen så er litt verre.. :roll:

Endret av Bayasen
Lenke til kommentar
Skal ikke eksos være litt hvit aktig da?  :cry:

Har hvit røyk selv, men bare når motoren er kald. Eller det ser hvitt ut i speilet.

5199786[/snapback]

 

En ting er litt hvit eksos ved kald motor, men hvis man tåkelegger området bak bilen så er litt verre.. :roll:

5199807[/snapback]

 

 

Hehe sant det :)

Lenke til kommentar
Høres ut som en defekt toppakning. Hvit røyk tyder på vann i eksosen, noe som skjer når toppakningen ryker.

5199616[/snapback]

 

Ok. Da er det kanskje det da. Turte i alle fall ikke kjøre noe vidre med bilen slik den var. Var såpass ille.

 

Det er vel best å sende den på verksted da? Er det dyrt å få byttet toppakning hvis det er feilen?

5199650[/snapback]

 

 

Bare det å få kjørt den testen som sier at det toppakninga, er fort 1500 kroner..

 

Det er egentlig en test som indikerer om du får CO2 utslag i kjølevannet, og tar 2 min å teste..

 

Spør på ditt lokale verksted om de har diagnoseverktøy for å sjekke toppakninga..

 

Kan være billigere der, men fins helt sikkert andre måter å sjekke det på også..

 

Mye oljesøl under toppen f.eks?

Lenke til kommentar
Skal ikke eksos være litt hvit aktig da?  :cry:

Har hvit røyk selv, men bare når motoren er kald. Eller det ser hvitt ut i speilet.

5199786[/snapback]

 

En ting er litt hvit eksos ved kald motor, men hvis man tåkelegger området bak bilen så er litt verre.. :roll:

5199807[/snapback]

 

 

Det høres ut som det er et litt mer alvorlig problem enn kondens i bensintanken. Hvit eksos er jo ofte forbundet med at det kommer kjølevann inn i stemplene. 2 måter å sjekke dette på er å ta en oljeprøve samt overvåke kjølevann nivået. Hvis det er en skikkelig lekkasje så blir oljen hvit og grøtete.. da anbefaler jeg å ikke bruke bilen så mye før det er reparert.

 

Hvor mye det koster å skifte toppakning varierer mye fra verksted til verksted men på en punto ville jeg tro at det er lett å komme nedenfor slik at man får skviset pakningen inn på samme måte som man mater hesten.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...