Itw Skrevet 19. november 2005 Rapporter Del Skrevet 19. november 2005 Heisann! Plages med att når jeg laster ned via azuerus og lar opp linja mi få load så får jeg nesten ingenting fart ned. Eksempel. Heiv meg på en en fil i ste, og fikk 100kb\s på den, lå og lasta ned med det i ca en time, og da hadde jeg sperra opplinja med 40kb\s, så halverte jeg opplinja til 20kb\s og da fikk jeg 400kb\s ned, så prøvde jeg og øke til 30kb\s opp og da datt hastigheta ned til 200kb\s så satte jeg hastigheta til 10kb\s og da økte ned hastigheta til 450kb\s hvorfor skjer dette? Vet att vist jeg maxer opp linja så vil jeg ikke få max ned, men på max opp laster jeg med 55kb\s hvrofor takler ikke linja att jeg laster litt opp samtidig? Har 4100/448 Kbps hos bluecom. Irriterer meg grønn att jeg ikke får laste opp samtidig som ned... Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
snole Skrevet 19. november 2005 Rapporter Del Skrevet 19. november 2005 (endret) Så lenge man bruker TCP/IP og har en veldig asymmetrisk linje så skjer dette. Helt normalt. Når man laster ned, så må man sende små kvitteringer til avsenderen at pakkene er mottatt. Avsender sender ikke neste pakke før den forrige var kvittert. Og når kvitteringene blir stående i kø sammen med annen trafikk, så kommer de ikke fort nok frem til den du laster fra, og da blir det pauser i overføringen som gjør at hastigheten på det du laster ned blir mindre. (Funker kanskje ikke helt 100% slik i praksis, men dette gir et bilde av hvordan TCP/IP funker). Eneste måten å hindre dette på er å strupe linja ut littegrann, slik at du lar 90% av linja di ut brukes til lasting fra deg. Du kan bruke azureus sin innebygde begrensning eller kjøre netlimiter utenom. Edit: Ser at du sliter selv om du setter linja til 30kB. Så ikke det til å begynne med. Kan jo være Azureus som gjør det. Prøv Netlimiter. Btw, er du sikker på at 55kB er max? 448kbit delt på 8 er 55kB, men det forutsetter at Bluecom har kompensert for overhead. Noe de fleste ISP'er ikke gjorde på upload tidligere i alle fall. Hvis det ikke er kompensert for overhead så er max ut på 448kbit ca 45kB. Endret 19. november 2005 av snole Lenke til kommentar
Itw Skrevet 19. november 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. november 2005 (endret) Vell som jeg nevnte så prøvde jeg jo og strupe linja, sånn att den fikk noe til og sende svar med, men desto mere jeg strupa destobedre ble det. Klarer max 55kb\s opp, strupa ned til 40kb\s opp og da fikk jeg 100kb\s ned, strupa til 30kb\s opp og fikk 200kb\s ned strupa da til 20kb\s opp og fikk 400kb\s ned, og når jeg da strupa til 10kb\s fikk jeg 450kb\s ned. Det skal vell ikke være sånn att jeg må strupe så mye av opplinja? Du nevner jo 90% og er jo langt under 90% når jeg bare slipper 10kb\s ut.... Edit: ja ser att den maxer på 55kb\s når jeg gir ubegrensa opp, detter avogtil ned på 48kb\s... Tok den tp testen og fikk 435 på tcp opp og 456 på udp.. btw nice signatur:) Edit 2: Sjekka nå via tp test som jeg kjørte uten noen last på linja i ste og fikk 4.1mb ned via tcp og testa nå med full oppload på azureus og fikk da bare 231kbys ned, blokerte da via azureus til 40kb\s opp og fikk da 1.4mb i ned hastighet, blokerte deretter til 30kb\s opp og fikk da 2.4mb i ned hastighet... Tydeligt att den ikke tåler last på opplinja i det hele og det store jo! Er dettte noe med BC eller er det noe her? Endret 19. november 2005 av Itw Lenke til kommentar
arokh Skrevet 19. november 2005 Rapporter Del Skrevet 19. november 2005 Om du hadde satt en Linux boks i mellom kunne du prioritert TCP ACK's foran alt. Kombinert med litt struping av opphastighet bør dette hjelpe meget. Lenke til kommentar
whom Skrevet 19. november 2005 Rapporter Del Skrevet 19. november 2005 Lagde en tråd om samme sak, uten at jeg ble så mye klokere. Lenke til kommentar
arokh Skrevet 19. november 2005 Rapporter Del Skrevet 19. november 2005 Det er ikke så vanskelig å forstå, alle pakker som blir sendt/mottatt blir lagt i en kø. Vanligvis blir denne køen behandlet med en FIFO (first in first out) strategi, det vil si at ingen pakker blir prioritert over andre, de bare stiller seg i rekke og blir sendt etter tur. For hver pakke du mottar må du også svare med en såkalt "ACK" pakke. Denne blir da lagt i upload køen sammen med alle andre pakker. Du får ikke en ny pakke før du har sagt at du mottok den forrige. Når du uploader til noen andre med full spiker er denne køen full, og det kan ta litt tid før ACK pakken kommer først i rekken og faktisk blir sendt ut. Lenke til kommentar
snole Skrevet 19. november 2005 Rapporter Del Skrevet 19. november 2005 Men han må jo sette limit til under 50% av linja, det er ikke normalt.... Lenke til kommentar
whom Skrevet 19. november 2005 Rapporter Del Skrevet 19. november 2005 Når du uploader til noen andre med full spiker er denne køen full, og det kan ta litt tid før ACK pakken kommer først i rekken og faktisk blir sendt ut. 5178493[/snapback] Det har nå samtlige i denne tråden skjønt; laster en opp for fullt, er det ikke båndebredde igjen for klarsignalet om at en ny pakke skal mottas. Det ihvertfall ikke jeg skjønner, er hvorfor linjen allikevel kveles, selv om en bare laster opp noen få kb\s. Altså, selv om det i utganspunktet er nok opp-båndebredde til disse pakkeforespørselene. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 19. november 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. november 2005 ja jeg ligger jo langt under halve opplinja og enda vil ikke hastigheta ned gå opp! Lenke til kommentar
arokh Skrevet 20. november 2005 Rapporter Del Skrevet 20. november 2005 Altså, hvis du struper linja vil køen bare flyttes til din egen pc i stedet for modem/router. Det vil fortsatt være en kø selv om du setter max 10kb/sek... Løsningen er som sagt å bruke noe form for QoS for å prioritere ACK framfor annet samtidig som du struper. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 20. november 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. november 2005 Vil det være noe ala den gaming greia som jeg har på d-link routern min? Lenke til kommentar
arokh Skrevet 20. november 2005 Rapporter Del Skrevet 20. november 2005 Må du ikke spørre meg om, se i manualen for routeren din heller Lenke til kommentar
snole Skrevet 20. november 2005 Rapporter Del Skrevet 20. november 2005 Vel, det kan hende at å bruke programvare som f.eks Netlimiter vil funke. Det gjør det for meg på DC i alle fall.... Og før noen flamer meg så vil jeg nevne at jeg har en ratio på 2.55 (over 2 år) og bruker Netlimiter til å sørge for at IP-telefoni funker og at jeg skal kunne laste ned nogenlunde kjapt når jeg laster ned. Lenke til kommentar
arokh Skrevet 20. november 2005 Rapporter Del Skrevet 20. november 2005 Noen ring politiet, vi har en fyr uten 1:1 ratio her. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 20. november 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. november 2005 Okei skal teste om det hjelpe, vist jeg bruker netlimiter, eller om den gaming greia er noe... Lenke til kommentar
Angelboy Skrevet 20. november 2005 Rapporter Del Skrevet 20. november 2005 enten sitter en begrensning i torrent klienten (hvis du stoler på den) eller installere noe slik som NetLimiter... Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 20. november 2005 Rapporter Del Skrevet 20. november 2005 Noen ring politiet, vi har en fyr uten 1:1 ratio her. 5179688[/snapback] hva er ratio? Lenke til kommentar
snole Skrevet 20. november 2005 Rapporter Del Skrevet 20. november 2005 Hvis du går på About DC++ i menyen så får du opp en ratio. Ratioen er forholdet mellom det man har lastet opp og det man har lastet ned. Er det under 1, så betyr det at du laster mere ned enn opp. Det er "bad" for et fildelingsnettverk, siden folk snylter heller enn å bidra. Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 20. november 2005 Rapporter Del Skrevet 20. november 2005 (endret) ah okey, brace yourselves people LOL.bmp Endret 20. november 2005 av Sweet Lenke til kommentar
snole Skrevet 20. november 2005 Rapporter Del Skrevet 20. november 2005 Leech kaller man det der..... På godt norsk, igle... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå