Gå til innhold

ThinkPad Z60m


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott test, battertiden virket meget lovende og ytelsen var bra til IBM å være iallefall.. Uansett så imponerte lysstryken meg mest i denne testen, jeg har iallefall selv ment at lysstyrken har vært litt i det svakeste laget på tidligere ThinkPader.

Liker at firewire er på plass, men liker absolutt ikke at skriverporten er fjernet (eller så er jeg bare blind?), selv om USB og/eller 1394 støttes av de fleste skrivere...

Minnekortleser(e) er dessuten noe av det mest unødvendige som blir implertert på bærbare ifølge meg, ja - de har helt klart en nytteverdi (denne IBMen er tross alt ment som en mulitmediamaskin) men standardene endres fortsatt i et høyere tempo enn levetiden til en bærbar (som er god nok til å eies i noen år) og da mener iallefall jeg at det er bedre å støtte fks. flere USB porter, 1394 6-pins eller lignende og ha en ekstern minnekortleser heller enn å ha en innebyggetminnekortleser som du uansett ikke kan skifte.

 

Når det gjelder Thinklight vs. løsningen på bla. Powerbook så må man nesten ha et faktum litt i bakhodet; Thinklight lyser opp tastaturet, maskinen og litt rundt - dvs du klarer faktisk å lese et dokument eller lignende om det ligger ved maskina ved hjelp av thinklight - noe som er mildt sagt vanskeligere om du kun har et opplyst tastatur alá Powerbook...

 

Men må si at jeg ikke liker tykkelsen (husker at den var like tjukk som et AA batteri...!), vekten eller i det hele tatt størrelsen på maskinen, T4x stiller seg litt bedre her.. (Har sikkert noe om min personlige erfaring at alt av bærbare som er større enn 14,1 tommer blir for stort)

 

Lenovo har forresten bidratt til en annen ting; Kraftig økt antall av ThinkVantage-programmer fra fabrikk... - Og støtte for WWAN.

Blir litt snakk om smaksak men jeg synes at windows tasten er totalt unødvendig da du uansett kunne programmere dette på tidligere thinkpader - og ikke minst: Selv om fargene på eldre thinkpader aldri vil bidra til designpriser så ødelegger det litt at disse er fjernet... Hehe :)

 

[Og bare så det er nevnt dette innlegget ble skrevet på en IBM T43 og to meter unna ligger det en X41, så har litt problemer med å være for kritisk kontra IBM fordi de to beste bærbare jeg har eid (ikke grunnet tekniskytelse men det praktiske) er disse to.]

Endret av Remerser
Lenke til kommentar
WOW batterikapasiteten var jo insane. Må si at det var helt utrolig bra. Thinkpad tar lever opp til sitt fortjente gode navn. En strålende maskin for de som ikke skal spille på den.

5175692[/snapback]

 

Og med ultrabay batteri istedet for cd/dvd-rw vil du få enda ca 1.5t

 

Bra jobb av lenono, fortsett slik og de har en kunde for livet... :D

Lenke til kommentar

som vanlig, Thinkpad er og blir kvalitetsmaskiner.

siden de aldri har hvert markedsført som spillmaskiner, men som arbeidsmaskiner, vil jeg si dette er en perfekt maskin for de av oss som bruker laptopen til arbeid og ikke spilling.

den batteritiden er genial.

bare så steike synd den maskina ikke er i handel her til lands. hadde den hvert det, hadde jeg kjøpt den uten å blunke. (på tide å bytte min A22m med noe med mer ytelse.)

Lenke til kommentar

hmm..

Jeg skulle ønsket at noen tar et ansvar å lager en laptop som er til studenter. Med Laaaaaang batteri tid på..:D som kan vare en hel skole dag:D Dette tror jeg IBM/Thinkpad kan greie lett! Må jo helst være 12" etter min mening da, 512mb RAM, 100Gb HDD, skjerm kort er ikke viktig når det gjelder at man skal kun bruke den til skole og arbeid. Jeg håper at noe i den duren kommer fra IBM/Thinkpad en gang i tiden.. tror de kan tjene litt på det;)

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært for at den var direkte stygg så, og hvorfor i all verden har de ikke fjærna musa fra midten av pc'n ? den er i veien, upraktisk og stygg.. (ja, jeg har en tendens til å dulte borti den i tide og utide) nåja, neste gang jeg skal skifte ut laptoppen, så vet jeg iallefall hvilket merke jeg skal styre langt unna..! Hva skal jeg med en "kraftig" maskin til 15-16K hvis ikke kraften er at det er teknisk mulig å spille på den ? Da kunne jeg jo heller ha kjøpt meg en powerbook, sånn for å sjekke word dokumenter og se film..

Lenke til kommentar
Hadde det ikke vært for at den var direkte stygg så, og hvorfor i all verden har de ikke fjærna musa fra midten av pc'n ? den er i veien, upraktisk og stygg.. (ja, jeg har en tendens til å dulte borti den i tide og utide) nåja, neste gang jeg skal skifte ut laptoppen, så vet jeg iallefall hvilket merke jeg skal styre langt unna..! Hva skal jeg med en "kraftig" maskin til 15-16K hvis ikke kraften er at det er teknisk mulig å spille på den ? Da kunne jeg jo heller ha kjøpt meg en powerbook, sånn for å sjekke word dokumenter og se film..

5176716[/snapback]

Jeg antar du kanskje har et slags poeng godt gjemt bak alt pisspreiket ditt, men jeg har i alle fall ikke funnet det. Dette er ikke en gamz0rbox0r!!1, noe heller ingen har hevdet, men en arbeidsmaskin for folk med helt andre behov enn deg, noe som også kommer relativt klart fram i testen. Hva hadde du egentlig forventet deg?

Lenke til kommentar
Hadde det ikke vært for at den var direkte stygg så, og hvorfor i all verden har de ikke fjærna musa fra midten av pc'n ? den er i veien, upraktisk og stygg.. (ja, jeg har en tendens til å dulte borti den i tide og utide) nåja, neste gang jeg skal skifte ut laptoppen, så vet jeg iallefall hvilket merke jeg skal styre langt unna..! Hva skal jeg med en "kraftig" maskin til 15-16K hvis ikke kraften er at det er teknisk mulig å spille på den ? Da kunne jeg jo heller ha kjøpt meg en powerbook, sånn for å sjekke word dokumenter og se film..

5176716[/snapback]

 

Jeg syns faktisk styrepinne/pekepinne er bedre enn vanlig touchpad. Dessuten dulter jeg aldri bort på styrepinnen. Jeg skjønner ikke åssen du klarer det. Det er faktisk lettere å komme borti touchpad en styrepinnen.

 

Batteritiden er forresten helt utrolig. Tenk hvis alle bærbare hadde så batteritid? Det hadde vært noe.

Lenke til kommentar

Maztermin:

Kontakt en forhandler og du får kloa i en Z-serie... Er ikke noe større problem enn det =)

 

--

Hadde det ikke vært for at den var direkte stygg så, og hvorfor i all verden har de ikke fjærna musa fra midten av pc'n ? den er i veien, upraktisk og stygg.. (ja, jeg har en tendens til å dulte borti den i tide og utide) nåja, neste gang jeg skal skifte ut laptoppen, så vet jeg iallefall hvilket merke jeg skal styre langt unna..! Hva skal jeg med en "kraftig" maskin til 15-16K hvis ikke kraften er at det er teknisk mulig å spille på den ? Da kunne jeg jo heller ha kjøpt meg en powerbook, sånn for å sjekke word dokumenter og se film..

5176716[/snapback]

 

Hei.

Jeg har ikke rørt en bærbar-PC med styrepinne siden en _gammel_ Toshiba 382cdi som hadde styrepinne eller styrepinne å velge mellom. Etter den tid hadde jeg blitt overbevist om at styrepinne på bærbar var idioti - faktisk så så jeg dette som unødvendig når jeg kjøpte meg min T42 (skriveleif i posten ovenfor). Men når maskina var i hus så tok det rundt to dager før jeg deaktiverte touchpaden. Med andre ord hadde jeg ikke noe imot at den enda mindre maskina X41 kun hadde styrepinne ;)

Om du leser det ovenfor igjen så legger du kanskje merke til at jeg skrev

...to dager før jeg deaktiverte touchpaden...

Dermed forstår du kanskje at det nok finnes et verktøy i maskinen der man enkelt kan gjøre dette og det samme kan gjøres med styrestikken. Fjerner du også den røde hetten (som er utskiftbar og kommer i flere ulike fasonger btw) så kan den umulig forstyrre fordi den er nedsenket i tastaturet... ;)

(Deaktiverer du styrepinnen så deaktiveres også de tre knappene tilhørende styrepinnen: venstremusetast, "scrolletasten" og høyremusetast)

-

Maskinene til IBM er ikke ment som spillemaskiner - slik som mange brukere allerede har påpekt. Da skulle nok ikke maskinen vært så lett, heller ikke hatt så svak grafikkytelser eller tilogmed så ville noke ikke valget kun ha stått mellom 14" widescreen og 15" men heller 15" og 17"...

Uansett så ser jeg egentlig ikke heller poenget med å ha en bærbar som spillemaskin da layout og ytelse (skjerm,tastatur, hardiskytelse, grafikk, prosessor, ram osv. osv.) egentlig aldri aldri aldri kan hamle opp mot en stasjonær, iallefall hvis du vet litt hva du driver med. Men igjen - å si at det ikke er teknisk mulig å spille på z60m blir totalt feil, selvsagt er det mulig - er nok snarere det faktum at noen spill kjører bedre enn andre ;), men igjen: De fleste ThinkPader har absolutt ikke godt nok grafikkkort til spilling. Hvorfor de ikke har det skal jeg ikke si noe om, men regner med at noen ting som blir prioritert over annet og gjør at grafikken blir nedprioritert.

Tviler egentlig også på at de noen gang vil slippe løs et grafikkmonster - tror Lenovo blir mer opptatt med å beholde de tradisjonelle verdiene til IBM.

 

Har forresten et spørsmål: Har du noen gang holdt i en ThinkPad, eller i det hele tatt eid en bærbar? - Eller bare uttaler du deg på bakgrunn av...intet.

Lenke til kommentar
hmm..

Jeg skulle ønsket at noen tar et ansvar å lager en laptop som er til studenter. Med Laaaaaang batteri tid på..:D som kan vare en hel skole dag:D Dette tror jeg IBM/Thinkpad kan greie lett! Må jo helst være 12" etter min mening da, 512mb RAM, 100Gb HDD, skjerm kort er ikke viktig når det gjelder at man skal kun bruke den til skole og arbeid. Jeg håper at noe i den duren kommer fra IBM/Thinkpad en gang i tiden.. tror de kan tjene litt på det;)

5176044[/snapback]

 

 

utenom at jeg har mindre hd og mer ram, beskriver du x40'en min.

Lenke til kommentar

Bare synd at det ikke finnes noen ordentlige Thinkpad forhandlere her i Norge. Fikk ett tilbud i fjor angående Thinkpad fra universitetet der jeg studerer som var greie. Men ellers er det bare traurig å prøve å finne noen forhandlere. Mange av modellene til Thinkpad serien har ikke så veldig høy oppløsning heller, og dette er ett problem for meg, på en 14.1" må jeg minst ha 1400x1050. Dersom du klarer å finne den rette Thinkpaden som passer til ditt bruk, vil du aldri gå tilbake til andre modeller ;)

 

Jeg betaler heller litt mer for en kvalitets laptop med god garanti og varighet enn en jalla laptop som ikke tåler hverdagslig bruk (forflyttning, reise etc..).

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer de forskjellige harddisk støttesystemene (kryptering og bevegelsessensor), for jeg lurer på om du fritt kan sette inn andre harddiskmerker (er du låst til den medfølgende harddisk)?

 

Den blå ThinkVantage-knappen starter programvaren med det samme navnet. Denne knappen kan også brukes til å starte opp backup- og recovery-programmet.

 

Nå sies det ingenting om hva recovery-programmet gjør i artikkelen. Siden det er ganske vesentlig så vil jeg spør om dette er et tilbakestillingsprogram for harddisken som kan gjøre harddisken helt tilbakestillet til fabrikkinstillinger, men med sine basisinstallasjoner av operativssystem og drivere. Eller er det et program som skal overvåke dine filforandringer slik at du kan gå tilbake noen timer eller uker for å angre det du måtte ha foretatt deg av installasjoner og eventuelle innslipp av virus. Spørsmålet blir: Er dette programmet noe ala "GoBack" programvaren fra Symantec, eller er det for å "nullstille" harddisken slik du fikk den fra butikken/leverandør?

Endret av G
Lenke til kommentar
Hvordan fungerer de forskjellige harddisk støttesystemene (kryptering og bevegelsessensor), for jeg lurer på om du fritt kan sette inn andre harddiskmerker (er du låst til den medfølgende harddisk)?

 

Den blå ThinkVantage-knappen starter programvaren med det samme navnet. Denne knappen kan også brukes til å starte opp backup- og recovery-programmet.

 

Nå sies det ingenting om hva recovery-programmet gjør i artikkelen. Siden det er ganske vesentlig så vil jeg spør om dette er et tilbakestillingsprogram for harddisken som kan gjøre harddisken helt tilbakestillet til fabrikkinstillinger, men med sine basisinstallasjoner av operativssystem og drivere. Eller er det et program som skal overvåke dine filforandringer slik at du kan gå tilbake noen timer eller uker for å angre det du måtte ha foretatt deg av installasjoner og eventuelle innslipp av virus. Spørsmålet blir: Er dette programmet noe ala "GoBack" programvaren fra Symantec, eller er det for å "nullstille" harddisken slik du fikk den fra butikken/leverandør?

5180147[/snapback]

 

 

Byttet harddisk på min T42, bevegelses sensorikken fungerer fortsatt fint men kryptering har jeg ikke peiling på.

 

Recovery partisjonen, tilbakestiller til en standard installasjon som ligger lagret i en skjult partisjon av harddisken. den tar ikke hennsyn til hva du gjør med maskina.. (shoot me if im wrong :whistle: )

Lenke til kommentar

Glimrende å få innblikk i hva recoveryfunksjonen gir brukeren hjelp til. Så da må en gjerne installere noe software utenom for å få "GoBack" funksjonaliteter! Hadde vært greit om det ble vektlagt å fortelle om disse tingene i slike artikler også, fordi det ofte er disse detaljene det blir fortalt minst om rundt forbi.

Lenke til kommentar
Glimrende å få innblikk i hva recoveryfunksjonen gir brukeren hjelp til. Så da må en gjerne installere noe software utenom for å få "GoBack" funksjonaliteter! Hadde vært greit om det ble vektlagt å fortelle om disse tingene i slike artikler også, fordi det ofte er disse detaljene det blir fortalt minst om rundt forbi.

5180215[/snapback]

 

 

Det er også mulig å ta backup av nåværende konfigurasjon for å så gå tilbake til denne om man gjør ting som ødelegger installasjonen eller får virus.

 

Og gå tilbake uten å slette dokumenter og lignende. Og ja det er en egen nettleser i backup & recovery delen. Faktisk er det Opera som er lagt inn. Det er også mulig å mappe opp nettverksshares og kjøre diverse diagnoseprogrammer. Backup & recovery kjører Windows CE.

Lenke til kommentar
Høres ut som den er bra utrustet mot tap av data. Backup'en må tas manuellt da, eller?

 

Tenker på GoBack som automatisk følger med i årevis uten at du behøver å gjøre noe (den kaster de eldste dataene, slik at den får plass til nye data).

5180562[/snapback]

 

Det må såvidt jeg vet gjøres manuelt ja. Vi hadde dog ikke maskinen tilgjengelig i mer enn en uke, noe som gjør at vi ikke fikk gått igjennom absolutt alle mulighetene. Så om det er noen som vet bedre er det bare å si i fra :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...