Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Utvide rekkevidde på trådløst


Anbefalte innlegg

Bare lurer på mulighetene for å utvide rekkevidden på et trådløst nettverk så man får dekning i et hus ca. 30-40 meter unna aksesspunktet. Problemet er at det er ingen steder å plassere noen repeater eller lignende mellom disse to husene, så er avhengig av noe som kan forsterke signalet direkte fra kilden. Er det noen muligheter her, eller er dette å kreve for mye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager hvis jeg er helt idiot her, men hva er det egentlig jeg skal se etter?

 

Hva betyr GHz og dBi i denne sammenheng? Hvordan finner jeg ut reell rekkevidde på antenna? Hva er den praktiske forskjellen på grid, flat panel eller parabol? Kan alle disse produktene plugges i en hvilken som helst ruter/aksesspunkt?

Lenke til kommentar

spørs lit kalla router du har! det er forkjellige antennetilkoblinger.

 

vist du fester denne antenne på utsiden av huset ditt og peker den mot der den skall sende vill nokk signalet rekke mere en 40 m!

 

her er antennen

http://www.wlansupply.no/index.asp?page=in...enner&VareID=39

 

men du må ha en kabel som passer

må vite kalla router du har! :)

tipper du har sma - male på routeren

ghz er sendefrekvensen på routeren din du har sikkert 2,4ghz

 

dbi er signal følsomheten på antennen! hvor bra den er. jo mere dbi jo bedre er den! (er ikke 100%sikker)

 

tror du børr satse på gird antenne eller flatpanel!

 

må vite ka router du har! :)

 

edit: vist du har sma.male i routeren din passer denne kablelen

http://www.wlanantenner.no/catalog/product...&products_id=52

 

da er de bare å plugge ret i antennen å ret i routeren å plasere antennen i den ratningen den skall sende :)

Endret av Naits_89
Lenke til kommentar

den routeren du har er jo kjent for å ha vanvittig god rekkevidde!

 

det er mimo teknoligi men for at den skall ha noe effekt må jo det wlan kortet som skall mota signalet også ha mimo!

 

hvilket wlan kort er de som skall mota signalet? :)

 

edit:

du kan jo kjøpe innendørs antenne å sette i vinduet eller noe å!

Endret av Naits_89
Lenke til kommentar

Litt skeptisk, må jeg innrømme. Folka på antennesjappene gir inntrykk av at vegger er en jævlig stor hindring og jeg tar ikke inn signalet i det hele tatt, sånn som det er nå. Hvor stor forskjell gjør egentlig mimo? Finnes det noen oversikter eller kalkulatorer for å beregne hva som kan komme til å funke eller ikke?

Lenke til kommentar

Det er veldig vanskelig å beregne rekkevidde, men ja murvegger og slikt kan drepe trådløse signaler veldig raskt.

 

Og ja signalene vil bli bedre med et MIMO-klientkort som bruker samme teknologi som den trådløse routeren du har. D-Link kortet som er foreslått lengre oppe her er ikke støttet da den bruker et brikkesett fra Atheros og ikke Airgo som Linksys og Belkin benytter seg av.

 

Om signalet er ustabilt med kortet du har nå, men at du får tilkobling det meste av tiden vil jeg anbefale deg å skaffe et Linksys/Belkin kort med MIMO-støtte (WPC54GX f.eks.)

 

Routeren du har har tre antenner, noe som gjør det litt vanskelig å koble til eksterne antenner for en rimelig penge. Jeg vil da egentlig anbefale en bridge/repeater som forsterker signalene. Jeg er litt usikker om WRT54GX støtter WDS, men om den gjør det har Linksys et annet MIMO-aksesspunkt med navn WAP54GX som kan gjøre nytten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...