Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ustabilt internett, detter ut og går treigt


Anbefalte innlegg

Okay, først litt hardcore facts:

-tre pc'er koblet sammen i nettverk, den ene rett til routeren, de to andre til en felles switch som videre går til routeren.

-Windows Xp på alle, alle pc'ene finner hverandre og svarer normalt.

-2000/etellerannet linje fra telenor.

 

Okay, problemet mitt er at internett går vanvitig tregt, å laste vg.no tok over 600sekunder, her er det vel noe gæli som ikke er helt riktig?

Ca halvparten av gangene jeg prøver å laste en side så vil den ikke, bare står der å tenker akkurat som om du gir beskjeden om å laste siden og så drar ut nettverkskortet.

Nedlastning fra nettet som burde gå i rundt 200kbps går nå i MAX 6kbps, hvis jeg er heldig, som regel finner den bare ikke filen eller avbryter nedlastningen midt i.

 

Dette oppsettet fungerte helt flott, uten feil og med god hastighet, til for ca 3-4 dager siden, da pluselig begynte alle pc'ene å oppføre seg som beskrevet over, dette gjelder altså ikke bare en pc, men alle.

Jeg har prøvd med IE, Firefox og Opera med like resultater på alle.

Windows', routeren og alle software brannmurer er skrudd av, det samme gjelder anti-virusprogrammer osv.

Jeg har også prøvd uten routeren og switchen, med samme resultat.

 

Åpenbart telenor sin feil, ikkesant?

Vel tydelig vis ikke.

Da jeg ringte dem skjekket de linja og sa at de fikk kontakt og at det var ingen problemer.

Da jeg skjekket speedometeret på www.itavisen.no fikk jeg riktig hastighet 2050kbps.

Ingen andre programmer kommer på internett heller, alt av nedlastningsprogram, msn o.l., får ikke internett.

Et godt eksempel er Msn messenger, i ca 30% av tilfellene kommer jeg igjennom og får logget meg på, men jeg får ikke pratet med noen og kan ikke endre statusen min (bort, ute osv) minutt eller to etter faller den ut.

I de andre 70% får jeg tjenesten er ikke tilgjengelig, prøv på nytt senere.

Så prøvde jeg å kjøre Msn sin feilsøker og den mente det var en feil med nøkkelportene, at jeg var bak en proxy eller brannmur, noe jeg er 100% sikker på at jeg ikke er.

Eller, vet strengt tatt ikke helt hva proxy er, så jeg er ikke 100% på den.

 

*EDIT: jeg har selvfølgelig scannet alle pc'ene for virus, spyware o.l.

 

Så...

Hjelp?

 

Noen som har noen tanker idèer her? jeg er desperat og frustrert.

 

Mvh

Håkon

 

*skyter også inn at dette er første gang jeg poster her, så tilgi meg om jeg har posta helt feil eller bare ganske enkelt er dum.

Endret av Darksun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...