Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WIFI og kanaler


Anbefalte innlegg

NULL skrev (15 timer siden):

Tenker en egen tråd på en måte hadde vært greit, ettersom jeg mistenker dette presenteres litt forskjellig på forskjellig typer utstyr. Kan vel ellers her ha samme senterkanal uavhengig av kanalbredden. Men litt snodig at det var litt få valg. 

Ser jeg på min Telenor-ruter og kanalvalgene for 6GHz, er det vel 20+ valg (160MHz kanalbredde - ikke mulig å endre).

Hvilket ustyr er dette?

Ja, vil tro det er som du er inne på forskjellig på forskjellig type utstyr. Ikke at dette var så viktig å få svar på akkurat nå, men hvordan det fungerer er jo greit å vite med tid og stunder. Det er forresten Ubiquiti utstyr. Det ser jo ut som jeg mangler en 160MHz kanal -> 1/29. Senterkanalen skifter etter hvilken kanalbredde jeg velger, men velger jeg 20MHz så havner likevel senterkanalen oppå 30 tallet.

Ja, det var litt få valg men regner med det blir orden på det etter hvert. Det som er tilgjengelig her til lands er vel fra 1 til 93 hvis jeg ikke tar feil?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
21 minutes ago, FranZe said:

Ja, vil tro det er som du er inne på forskjellig på forskjellig type utstyr. Ikke at dette var så viktig å få svar på akkurat nå, men hvordan det fungerer er jo greit å vite med tid og stunder. Det er forresten Ubiquiti utstyr. Det ser jo ut som jeg mangler en 160MHz kanal -> 1/29. Senterkanalen skifter etter hvilken kanalbredde jeg velger, men velger jeg 20MHz så havner likevel senterkanalen oppå 30 tallet.

Ja, det var litt få valg men regner med det blir orden på det etter hvert. Det som er tilgjengelig her til lands er vel fra 1 til 93 hvis jeg ikke tar feil?

Ja, er vel til 93. Har vel ikke sett min ruter bruke noe annet enn 1 og 5 tror jeg. Det er jo egentlig litt forvirrende at kanalnummerene som brukes "overlapper" med 2,4 og 5 GHz.

Om jeg husker riktig er vel kanskje senterkanal nødvendigvis ikke riktige ordet i alle tilfeller, men at det var "skannekanal" som oppgis her nå? Et par år siden jeg så mer nøye på det med 6GHz WiFi 6, så litt usikker.

Så er jo også et spørsmål om ikke automatikken her også burde fungere greit for deg. Spesielt med tanke på hvor lite annen 6GHz-trafikk det er. Hvis AP-ene er kablet, burde de jo også automatisk velge noe annet enn andre.

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...