Gå til innhold

rar tikkelyd fra OCZ modstream 450w


Anbefalte innlegg

Jeg fikk min nye PSU idag og var meget lykkelig da jeg startet opp pc'en for første gang og den var helt stille. Men da jeg startet pc'en igjen senere på kvelden oppdaget jeg en ulyd som kan sammenlignes med en kabel som kommer borti et vifteblad. Jeg åpnet kabinettet og så etter, men dette var ikke tilfellet. Jeg kom frem til at tikkelyden kommer fra PSU (ikke viften), men hva er det?

 

Håper noen kan gi meg en forklaring :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men da jeg startet pc'en igjen senere på kvelden oppdaget jeg en ulyd som kan sammenlignes med en kabel som kommer borti et vifteblad. Jeg åpnet kabinettet og så etter, men dette var ikke tilfellet. Jeg kom frem til at tikkelyden kommer fra PSU (ikke viften), men hva er det?

5074656[/snapback]

 

Høres merkelig ut. PSU har mange ting som kan lage lyd, men mest sannsynligvis er det nok vifta som tikker.

 

Andre ting som kan lage lyd er spoler som vibrerer, men dette skjer med høy frekvens. Silikon hjelper på slike lyder.

 

Tikkelyden din kan komme av et utslitt lager i vifta. Prøv å belast vifta og se om lyden endres.

Lenke til kommentar

Det er en liten tikkelyd på alle sine ocz psuer, hvertfall de fleste. Men det er en teller på et eller anna tror jeg. Men det er jo ikke no ulyd?

 

Jeg har 3x9db vifter, lydisolering på diskene og kan ikke høre denne lyden når pcn er på. men mindre jeg stikke øre inn i psu...

 

Så hvis lyden er så høy så må det være noe med vifta..

Lenke til kommentar

Har ikke selv hørt akkurat slik tikkelyd, men det kan være en enkel forklaring.

Switchmode PSU kan lett gi fra seg lyd pga resonnans i spoler etc, og lyden vil variere avhengig av strømforbruket. Så når noe trekker strøm i en viss takt så kan dette høres som en rytmisk lyd.

Har opplevd flere ganger at man kan høre på en skjerm når bildet forandres, selv bare det å flytte på musen.

Komponenter i PSU bør limes med silikon etc for å dempe slike lyder, det kan jo være at OCZ har et forbedringspotensiale på dette.

Lenke til kommentar
Har ikke selv hørt akkurat slik tikkelyd, men det kan være en enkel forklaring.

Switchmode PSU kan lett gi fra seg lyd pga resonnans i spoler etc, og lyden vil variere avhengig av strømforbruket. Så når noe trekker strøm i en viss takt så kan dette høres som en rytmisk lyd.

Har opplevd flere ganger at man kan høre på en skjerm når bildet forandres, selv bare det å flytte på musen.

Komponenter i PSU bør limes med silikon etc for å dempe slike lyder, det kan jo være at OCZ har et forbedringspotensiale på dette.

5079777[/snapback]

 

*Mimre tilbake til de gode gamle transformatorstrømforsyningene...*

Lenke til kommentar

har samme lyden fra min powerstream 600w

Var i kontakt med ocz supprot ang dette, det er vist active pfc som lager denne lyden og den er vist veldig vanlig på ocz psuer:(

De siste månedene har lyden forsvunnet. merkelige greier

Fant ut hva problemet var :w00t: etter jeg satt opp ups var problemet borte, det som gjorde det var rett og slett ustabil nettspenning i huset. Problem løst med ups.

Endret av sub1343
Lenke til kommentar

hmm, hvis denne lyden er vanlig så burde netshop skrive en advarsel på siden.

grunnen til at jeg kjøpte denne var fordi berzerken bråkte noe infernalsk. jeg har ikke lyst til å bruke så veldig mye mer penger på jakten etter den perfekte strømforsyning. slike ulyder må da være grunn god nok til å bytte?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...