Gå til innhold

Program på 3,5 disk for filsystemkonvertering


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kjører linux ubuntu på maskinen som eneste os. Og har to SATA NTFS-disker jeg gjerne vil ha konvertert til ext.3 eller fat32.

 

Jeg vil IKKE ha windows på maskinen mer. Og vil gjøre ALT for å slippe. Det jeg lurer på er;

 

Fins det et bootbart dosprogram som kan hjelpe meg med å konvertere disse to partisjonen fra NTFS til FAT32? Evt en dosversjon av partion magic?

 

Andre forslag taes imot med takk:)

 

Grunnen til at jeg ikke vil ha win på maskinen er at jeg ikke orker det bootloadertullet. Jeg kjører linux only..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Konvertere? Du meinar du vil ta vare på innhaldet på dei?

 

Ellers kan du jo berre kopiere innhaldet på dei over på ein annan disk midlertidig, og så bruke Ubuntu sitt partisjoneringsprogram til å ordne EXT3 (kvifor vil du ha FAT32, om du ikkje skal ha Windows?).

 

Diskbehandlaren finn du i System > Administration > Disks

Lenke til kommentar
Konvertere? Du meinar du vil ta vare på innhaldet på dei?

 

Ellers kan du jo berre kopiere innhaldet på dei over på ein annan disk midlertidig, og så bruke Ubuntu sitt partisjoneringsprogram til å ordne EXT3 (kvifor vil du ha FAT32, om du ikkje skal ha Windows?).

 

Diskbehandlaren finn du i System > Administration > Disks

5038817[/snapback]

 

Du skjønner at qtpartion nekter å røre diskene mine. Jeg vil ha ext3. Men jeg får ikke skriverettigheter til diskene uansett f..n hva jeg gjør.

 

Og qtpartion klikker når jeg velger diskene..

 

Har ikke noen disk som jeg kan kopiere over 400 GB på...

 

Tenkte å konvertere til fat 32 for å så tilgang på diskene i linux. For deretter å konvertere til ext.3 :)

Lenke til kommentar
Konvertere? Du meinar du vil ta vare på innhaldet på dei?

 

Ellers kan du jo berre kopiere innhaldet på dei over på ein annan disk midlertidig, og så bruke Ubuntu sitt partisjoneringsprogram til å ordne EXT3 (kvifor vil du ha FAT32, om du ikkje skal ha Windows?).

 

Diskbehandlaren finn du i System > Administration > Disks

5038817[/snapback]

 

Du skjønner at qtpartion nekter å røre diskene mine. Jeg vil ha ext3. Men jeg får ikke skriverettigheter til diskene uansett f..n hva jeg gjør.

 

Og qtpartion klikker når jeg velger diskene..

 

Har ikke noen disk som jeg kan kopiere over 400 GB på...

 

Tenkte å konvertere til fat 32 for å så tilgang på diskene i linux. For deretter å konvertere til ext.3 :)

5038847[/snapback]

 

Kan det vere at du ikkje får tilgang fordi dei er mounta? :)

Lenke til kommentar

Hvis diskene er montert burde programme gi en feilmelding som sier ifra om det. Det har i hvert fall qtparted pleid å gjøre hos meg.

 

Patience titta du på linkene jeg posta i den forrige tråden din?

 

evt:

Last ned Knoppix, brenn det ut på en cd, boot opp Knoppix fra cden, finn QtParted i "start"menyen og bruk dette for å formatere diskene dine til ext3.

 

HUSK å ta backup da. Alt vil bli slettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...