Gå til innhold

Hvor ble det av IMAX i Oslo?


DesertGlow

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men The Dark Knight er da ikke i 3D. Hva ekstra tjener det meg, som betaler mer i Imax kino, å se den filmen der enn på vanlige kinoer? Hvilken forskjell utgjør Imax kinoer, 3D blir jo vist overalt!

 

Hvorfor i helvete laste opp en video på youtube og legge til ''in Imax'', hvis det er ingen forskjeller på det og den vanlige traileren?

Endret av jesus124
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

IMAX er nå vel ikke helt det samme som vanlige 3D-kinoer i dag, f.eks. så er lerretet som regel mye større. Har vært på IMAX-kinoen i London 3 ganger de siste par årene, og det slår lett alt jeg har hatt av kinoopplevelser i Norge. Lerretet på IMAX i London er 20 x 26 meter.

Lenke til kommentar

Kanskje IMAX-versjonen har slappet noen 3D-effekter på i etterkant, som de gjør med filmer som har "dårlig 3D" nå.

Uansett ser du dem ikke på PC-skjermen hjemme.

 

 

Lol de viser mange filmer som ikke er i 3D, deriblant The Dark Knight. Spørsmålet mitt er enkelt: HVA ER IMAX. Når du sier noe som er i ''Imax-versjon'', må det noe til at noe er Imax. Og det kan pokker meg ikke være 3D-effekten, fordi 1)3D eksisterer i alle kinoer og har gjort det det siste århundret og 2) Mange filmer som ikke er i 3D, som TDK, er i ''Imax'', hva enn nå det er.

 

 

IMAX er nå vel ikke helt det samme som vanlige 3D-kinoer i dag, f.eks. så er lerretet som regel mye større. Har vært på IMAX-kinoen i London 3 ganger de siste par årene, og det slår lett alt jeg har hatt av kinoopplevelser i Norge. Lerretet på IMAX i London er 20 x 26 meter.

 

 

Nekter å tro at det er den eneste forskjellen. Imax kan da inderlig ikke være et begrep på kinostørrelse, store kinoer eksisterer over alt i alle størrelser. Dessuten, hvis det er slik, hvorfor må det ofte promoteres av filmer ''in Imax'', hvis det bare er størrelse. Da vil jo Imax bare blende inn sammen med andre kinoer.

 

Herregud, denne intelktuelle meningsløsheten i begreper gjør meg forvirret... Kanke kalle en spade for en spade, å neida, denne spaden er rødfarget, derfor heter den Imax...

 

 

 

 

 

EDIT: Se her: ''Nolan used an IMAX camera to film some sequences, including the Joker's first appearance in the film.'' Altså det eksisterer også ''IMAX'' kameraer? Hva skal liksom de være?

Endret av jesus124
  • Liker 1
Lenke til kommentar
IMAX is a motion picture film format and a set of proprietary cinema projection standards created by the Canadian company IMAX Corporation. IMAX has the capacity to record and display images of far greater size and resolution than conventional film systems. Since 2002, some feature films have been upconverted into IMAX format for display in IMAX theatres and some have also been partially shot in IMAX.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/IMAX

 

IMAX er et filmformat. Se wikipedia for mer info :)

 

 

Lenke til kommentar

Cop-out av den verste sorten. Alle vet at Wikipedia ikke forteller en dritt. Babbel fra ende til annen.

 

På Wikisiden står det: ''IMAX digital currently uses two 2K-resolution''

 

Altså Imax har samme resolusjon som vanlige kinoprosjektorer (2k er vel HD). Jeg spør igjen: Hva er så ekstraordinært med filmer i Imax?

Endret av jesus124
Lenke til kommentar

Vel, siden alt vi forteller deg er dritt fra ende til annen, får du pelle deg å søke selv istedet for å sitte som en kverulerende idiot og gjenta deg selv. Koster deg mye mindre tid å finne svaret i google enn å vente på svar her, og så fortelle oss at svaret må være helt feil.

Endret av Bytex
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Cop-out av den verste sorten. Alle vet at Wikipedia ikke forteller en dritt. Babbel fra ende til annen.

 

På Wikisiden står det: ''IMAX digital currently uses two 2K-resolution''

 

Altså Imax har samme resolusjon som vanlige kinoprosjektorer (2k er vel HD). Jeg spør igjen: Hva er så ekstraordinært med filmer i Imax?

IMAX er i utgangspunktet ikke en digital teknologi, det er en filmformatstandard som gjelder både opptak og fremvisning (krav til kinosalen, les Wikipedia-artikkelen) IMAX-film har langt høyere oppløsning og kan vises på langt større lerret enn vanlig 35mm film. IMAX digital ser ut til å være en projiseringsstandard som er hakket over DCI-standarden ved at det er satt krav til typen lampe i prosjektorene, at det brukes to prosjektorer samtidig pluss ekstrautstyr fra IMAX.

Lenke til kommentar

Ok, så Imax er en format som baserer seg på størrelsen på bildet (og dermed lerretet). Det skjønner jeg. Men hvis 2K (som er det samme som HD, og er vanlig i kinoer her i Norge, om jeg ikke tar feil), går under Imax, hvordan forklarer du det?

Vanlig IMAX er såvidt jeg husker 70mm-film og det brukes spesielle prosjektorer som gjør bildet skarpere og klarere enn hva som er vanlig på 70mm film.

IMAX Digital bruker to (2) 2K Christie IMAX-prosjektorer samtidig og det er satt krav til typen lampe som kan brukes i prosjektorene. Nøyaktig hvordan det fungerer vet jeg ikke, har ikke vært borti IMAX. Jeg tipper IMAX-utstyret sender forskjellige deler av bildet gjennom prosjektorene, så når det projiseres på lerrete så blir bildet av høyere oppløsning og klarere. Når det er sagt så er etter hva jeg har hørt ikke WOW-effekten like heftig med IMAX Digital som den var på 90-tallet med vanlig streit IMAX 70mm. Husker jeg var på IMAX-kinoen på Aker Brygge i sin tid, det var rimelig heftige greier.

 

Edit: Og altså, IMAX er først og fremst et selskap som i sin tid utviklet en "kinoopplevelse" med ekstra store lerret, saler hvor alle satt relativt nært lerretet og filmer filmet og projisert på egenutviklet 70mm utstyr. IMAX Digitaler noe helt annet, særlig de salene som bare er oppgraderte vanlige kinosaler. Og mange av filmene som reklameres som IMAX er ikke i nærheten av hva de originale IMAX-filmene var/er. IMAX har rett og slett lisensiert ut navnet sitt til for mange saler og for mange filmer som ikke når opp til standarden publikum forventer.

 

Om du har mulighet til å besøke en ekte IMAX-sal og se en skikkelig IMAX-film (typisk en naturdokumentar) så skjønner du greia.

Endret av Thlom
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jeg spør igjen: Hva er så ekstraordinært med filmer i Imax?

 

Lerretet er myyye større enn vanlig kino. Bildekvaliteten er bedre. Du får hele synsfeltet dekket av lerretet/filmen. Vil også påstå at 3D effektene er bedre (dvs mer innlevelse) på IMAX enn på "vanlige" 3D kinoer. Dette fra en som nettopp så Captain America: The Winter Soldier på The Palms i Las Vegas. Absolutt å anbefale og en kino opplevelse som er hakket over hva du får her hjemme!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Skjønner ingenting nå. Hva er det som gjør Imax noe annerledes enn vanlige kinoer? Og hva er Imax? Kom ovenfor en video på youtube calt ''Dark Knight in Imax experience'': http://www.youtube.com/watch?v=i5Y0L9tMyQA

 

Det er jo ingen forskjell på det og vanlig dark knight hjemme i stua mi! Er mange slike ''Imax videos'' og ''trailers'', som er ikke ekstraordinære på noen som helst måter. Lastet til og med ned en Imax dokumentar i HD. Igjen ingenting ekstraordinært.

 

Tror ikke du helt forstår hva IMAX er og går ut på.

Store deler av The Dark Knight ble filmet i IMAX, altså med store tunge og keitete IMAX-kameraer (som ikke er bare bare å ha hengende i vaier slik man ser i åpningsscenen), nettopp for å få det visuelle inntrykket man får i The Dark Knight (uansett om man ser det på en Full HD LED/Plasmaskjerm hjemme eller på en ekte IMAX-kinosal). Dette ville naturligvis vært enda bedre hvis du hadde vært i en faktisk IMAX-kino, men for å sammenligne slik du prøvde på, så må du nesten be Chris Nolan lage en versjon av The Dark Knight uten bruk av IMAX-kameraer..

 

Se gjerne bonusmaterialet på BluRay/DVD til The Dark Knight for å få en bedre ide av hvordan The Dark Knight ble filmet (med og uten IMAX-kameraer)..

Endret av AnthonyEdwardS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...