Gå til innhold

Ressursfordeling i X2 CPU


Troxx

Anbefalte innlegg

Hvordan fordeles prosessorkraften?

 

Tildeles en DivX-encoding en CPU(a) mens en spill tildelses CPU(b), hva om to ressurskrevende prosesser kjører på samme cpu .. flyttes da prosessen fra CPU(a) til CPU(b) for å utgjevne lasten?

 

Jeg vet ikke når DivX-encodingsprosessen startes ... er det når encodingen starter, eller startes prosessen først og "aktiveres" senere? I såfall er det jo større mulighet for at 2 potensielt ressurskrevende prosesser kommer på samme CPU..

 

Noen som forstår hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har to skjermer, og har spilt endel med oppgavebehandling oppe på den andre skjermen for å se kordan det fungerer. Når eg spiller spill som IKKJE er flertrådet, så ser det ut som om windows fordeler belastningen på de to kjernene. Begge ligger med en belastning som varierer fra 40-60% ca.

 

Nåer eg spiller spill som er flertrådet (Falcon 4 foreløpig) så er den en kjernen 100% belastet hele tiden, mens den andre ligger på 15-20%.

 

Det MS burde gjøre er å styre spillet 100% til den ene kjernen, mens alle andre prosesser går på den andre. Det tror eg ville gi best ytelse.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er operativsystemet som styrer dette. Jeg lurer faktisk litt på dette selv. Kjekt hvis noen som har peil kan forklare oss dette mer i detalj. Godt initiativ forresten :yes:

Det ante meg at det nok engang ville bli et spørsmål uten svar. Det er en trøst at andre lurer på samme spørsmålet.

 

En takk til Dragavon for å treffe spikeren ...

Lenke til kommentar

du har mligheten til å velge hvilken CPU(er) hver enkel tråd skal benytte under oppgavebehandling og prosesser.

Skal du være helt sikker på at enkelte tråder benytter seg av hver sin CPU kjerne, må du inn å endre dette for de programmene du kjører mest, eller vil ha til å kjøre på hver sin kjerne.

 

Jeg har testet ut noe på dette området, og det sr ut til å funke nokså bra. Men det er litt jobb siden du må gjøre dette på alle trådene hvert enkelt program bruker for å få det helt riktig. Så litt forarbeid må du regne med.

 

Tror kanskje det beste er å la Windows styre dette selv, siden få programmer i dag greier å utnytte 100% av dobbelt kjerne CPU'er likevel.

 

Jeg har drevet med en del video enkoding, som normalt sett tar 100% av CPU. På min Intel EE 840 bruker den max 60%. så jeg kan helt fint drive med hva jeg skulle ønske uten at det merkes at jeg encoder DVD video i bakgrunnen.

 

Det er mest rundt dette jeg testet å la video encodinga kjøre på to CPU'er (jeg har jo to fysiske og to logiske ) og la to CPU'er være ledige.

Merket ikke noen forskjell når jeg jobbet med andre ting likevel.....

 

Men jeg har ikke prøvd å spille krevende spill samtidig som jeg encoder video da....men tror jeg må kjøpe 1 GB med minne til før jeg prøver meg på den varianten... :dribble:

Lenke til kommentar

Så en liten sak da jeg brukte DivX6 creator (som jeg regner med du bruker, når du skal encode divX ). programmet velger automatisk å kun bruke 1 CPU. Så du må inn å velge at den skal bruke to CPU'er under oppgavebehandling hvis du ønsker det. men vær obs på at DivX bruker 100% av CPU, så velger du at den skal bruke begge kjerner, bruker DivX 100% av begge, og systemet kan ikke brukes til noe annet.

 

På min kunne jeg velge 3 CPU'er, da kjører DivX på 75% av min totale CPU. Kunne fortsatt jobbe på pc'en, men valgte jeg å bruke alle kjernene, så var pc'en "låst" til divX. men selve encodinga går jo en god del kjappere da.... :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...