Gå til innhold

Kan noen si meg hva forskjellen på tonene H og B?


sixx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet stammer fra at bokstavene som brukes i tonerekken er forskjellig på norsk og engelsk.

 

Norsk. C D E F G A H C

Engelsk: C D E F G A B C

 

Så følger det at det halve tonetrinnet under blir "b for H" på norsk, men vi sier aldri det, den kalles kort og godt bare "B". Så den norske H er den engelske B, mens den norske B er den engelske Bb.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Det må også nevnes at når man sier b på norsk mener man som oftest en halvtone under den norske H.

 

En sang i e-dur gir b for H på Bb-instrumenter, og ingen flere b-er. Alle dur-skalaer med b-er i har altså først og fremst b for H, deretter b for E, A, C osv. Dermed har "b" blitt et slenguttrykk for "b for H", da det enkelt og greit er vanligst på hvilket som helst instrument.

 

EDIT:

Ble eid av Dell_9200. Retting:

En sang i D#-dur natura gir b for H på Bb-instrumenter.

Lenke til kommentar
Det må også nevnes at når man sier b på norsk mener man som oftest en halvtone under den norske H.

 

En sang i e-dur gir b for H på Bb-instrumenter, og ingen flere b-er. Alle dur-skalaer med b-er i har altså først og fremst b for H, deretter b for E, A, C osv. Dermed har "b" blitt et slenguttrykk for "b for H", da det enkelt og greit er vanligst på hvilket som helst instrument.

E-dur natura gir 4 kryss... Bb-instrumenter ligger en sekund over det, altså F#-dur. Den har 6 kryss... G-dur derimot, gir F-dur for Bb instrumenter. Altså en b...

 

Joniske skalaer med b-er har ALLTID b for H...

Lenke til kommentar
Det må også nevnes at når man sier b på norsk mener man som oftest en halvtone under den norske H.

 

En sang i e-dur gir b for H på Bb-instrumenter, og ingen flere b-er. Alle dur-skalaer med b-er i har altså først og fremst b for H, deretter b for E, A, C osv. Dermed har "b" blitt et slenguttrykk for "b for H", da det enkelt og greit er vanligst på hvilket som helst instrument.

E-dur natura gir 4 kryss... Bb-instrumenter ligger en sekund over det, altså F#-dur. Den har 6 kryss... G-dur derimot, gir F-dur for Bb instrumenter. Altså en b...

 

Joniske skalaer med b-er har ALLTID b for H...

Bedre forklart, ja ;)

 

Editerte dette innlegget fordi jeg fant ut at jeg ikke sa noe som er feil, men du bare forklarte det på en mye mer korrekt måte ;)

Lenke til kommentar
Det må også nevnes at når man sier b på norsk mener man som oftest en halvtone under den norske H.

 

En sang i e-dur gir b for H på Bb-instrumenter, og ingen flere b-er. Alle dur-skalaer med b-er i har altså først og fremst b for H, deretter b for E, A, C osv. Dermed har "b" blitt et slenguttrykk for "b for H", da det enkelt og greit er vanligst på hvilket som helst instrument.

E-dur natura gir 4 kryss... Bb-instrumenter ligger en sekund over det, altså F#-dur. Den har 6 kryss... G-dur derimot, gir F-dur for Bb instrumenter. Altså en b...

 

Joniske skalaer med b-er har ALLTID b for H...

Bedre forklart, ja ;)

 

Editerte dette innlegget fordi jeg fant ut at jeg ikke sa noe som er feil, men du bare forklarte det på en mye mer korrekt måte ;)

Det er jo feil i innlegget ditt... Når jeg spiller en Bb på et Piano, så klinger den Bb-natura... For at et Bb instrument skal kunne spille samme tonen, så må man opp en sekund i forhold til instrumentet. Dette er fordi de klinger annerledes.

 

Så å si at man spiller en b i F# dur er direkte feil... Selv om A# og Bb er samme tone, så noteres de forskjellig og er på helt andre siden i kvintsirkelen...

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar
Nei...

 

Fiolin er et instrument som også klinger i natura... Bb-Klarinett er ikke et natura instrument, men det er "stemt" i Bb.. Så hvis man spiller en C på klarinett, så klinger det Bb på et piano... Altså det klinger Bb natura.

Hvis man spiller en Bb natura spiller man en C på et piano og en C på en klarinett. Gjør man ikke?

 

Edit: Jeg begynner å bli mindre sikker i min sak, så jeg gir meg :innocent:

Lenke til kommentar
Nei...

 

Fiolin er et instrument som også klinger i natura... Bb-Klarinett er ikke et natura instrument, men det er "stemt" i Bb.. Så hvis man spiller en C på klarinett, så klinger det Bb på et piano... Altså det klinger Bb natura.

Hvis man spiller en Bb natura spiller man en C på et piano og en C på en klarinett. Gjør man ikke?

Man spiller en Bb på pianoet, og en C på klarinetten... Klarinetten får ingen fortegn, mens Pianoet får to b-er... Kan dette, går på musikklinjen og har spilt klarinett i fire år :tease:

Lenke til kommentar

Jeg har spilt trompet i 12 år, og vært instruktør deler av tiden. Svakheten min er vel at jeg ikke har gått noen musikklinje, og ihvertfall aldri spilt piano :ermm:

 

Ja, vet at det ble Bb-dur da. Ble litt mindre sikker etter hvert, men da er vi enige i akkurat det om ikke annet ;)

 

Det er imidlertid tydelig at jeg tar feil når det gjelder pianoet. Men mitt første innlegg er riktig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...