Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lading av bilbatteri.


frheimen

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er rimelig grønn når det gjelder bil og motor. :dontgetit:

 

Har et batteri med for lite strøm til å starte bilen. Batteriet er relativt nytt, men bilen har ikke vært brukt på lenge, så trolig er det noe som tapper batteriet når bilen ikke er i bruk. (Kan alarmen alene tømme et batteri på 1 måned? Eller må det mer til.) Batteriet ble kjøpt for ca 1 måned siden, rett etterpå kjørte jeg en tur på kanskje 1 mil tilsammen så har bilen stått siden da. Og nå er det for lite strøm til at bilen starter.

 

Men nå har jeg kjøpt en lader og satt batteriet på lading. Men det står ikke noe sted hvor lenge et batteri skal lade?

 

Hvor lenge må det stå på før jeg kan sette det tilbake i bilen? Kan jeg prøve etter et par timer? Og i tilfelle har det noe å si om den står for lenge??

 

Siden jeg bruker bilen lite så tror jeg at jeg får koble fra batteriet når den står over tid. Er det da nok at jeg fjerner pluss kabelen?

 

 

Håper noen kan gi meg noen svar her :yes:

 

Mvh

Frode

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja alarmen kan nok ha tømt batteriet i løpet av 1 måned.

For å finne ut av hvor mye alarmen trekker så kan du enten lese på merkeskiltet hvor mye den trekker eller skaffe et tangamperemeter for likestrøm og måle hvor mye strøm som bilen trekker når den står stille med tenningen av.

Regnestykket er enkelt det. 68Ah / 768 timer = 0,0885A ~ 89mA

Trekker alarmen 89mA eller mere så klarer den lett å tømme batteriet i løpet av en måned.

Grunnlaget for regnestykket er et batteri på 68Ah og at månen har 32 dager.

Dette regnestykket tar utgangspunket i å tømme batteriet 100%

I realiteten så kan det være mange Ah igjen i batteriet men alikavel ikke nok til å starte bilen så den reelle strømstyrken som kan knekke batteriet på en måned er vel i realiteten 50-60mA

 

Hvor lang tid det tar å lade batteriet avhenger av hvor stor lader du har.

Skal du lade opp 68Ah med en 4Ah lader så vil det ta 68 / 4 = 17 timer.

Med en slik lader er det ingen fare med å lade for lenge ettersom laderen ikke klarer å trykke etter så mye strøm at batteriet tar skade av det, batteriet vil rett og slett ikka ta til seg mere strøm når det er fult fra en så puslete lader.

Jo større lader du har jo fortere går det og en større lader greier også å skade batteriet dersom den står for lenge.

Lenke til kommentar
bilbatteri bør lades i ca 24 timer. om det ikke er av såkalt vedlikeholdsfri type må du også huske å åpne alle skrulokkene oppå batteriet (6 stk), ellers kan det utvikles eksplosiv knallgass.

Avhenger av hvilken type lader det er snakk om.

Ville ikke ha kobla batteriet på en 25A lader i 24 timer, tror du hadde kommet til et nedsmelta batteri.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Hei, gammel tråd men fysikken har jo ikke endret seg:

 

Jeg holder på å lade batteriet til en '96 Corolla, ser ikke helt hvordan strømstyrke det er for noe. Den lades med en Biltema-lader lånt av naboen, som det står "15-60ah" på. Tar jeg utgangspunkt i det glimrende første svaret så er det ganske kraftige greier (med tanke på at det finnes 4ah ladere). Det har nå stått to timer, og jeg tenkte å la det stå halvannen time til. Kan det være greit? Batteriet er ikke varmt, bare laderen som summer og har grei varme.

 

:)

Lenke til kommentar

Det skal nok gå bra. Jeg vil ikke anbefale å la en bil stå stille så lenge. Ta en liten tur med den en gang i uka. Alt av bremser, mekaniske bremser kan sette seg fast over lang tid. Det er ofte et problem med gamle folk som har biler som kanskje blir brukt 2-3 ganger pr mnd. Det kan føre til at flere deler må byttes på biler som blir brukt lite enn de som er i daglig bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...