Gå til innhold

bærbar på over natten


tesswess

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har vært diskutert endel her om hvordan man skal ta vare på batteriet best mulig. Jeg vet ikke så mye om det, men har inntrykk av at batteriet antakelig blir ganske redusert etter et par år uansett.

 

Jeg leste et sted at det beste for batteriet er å bli lagret med ca 60% lading utenfor maskinen, og friskes opp med et par måneders mellomrum.

 

Jeg bruker også den bærbare mest på strømnettet, men passer på å la den gå på batteridrift til den er nesten tom en gang i blant. Om det er lurt er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Greit om jeg kaprer tråden litt...? :p

 

Har min bærbare stående på skrivebordet, og kjører den derfor fra strømnettet.

 

Men kan ikke batteriet ta skade av å bare stå i en maskin :hmm: ... mener jeg bruker det jo veldig sjeldent.

 

Noen som vet? ;)

Er ingen forskjell på å la batteriet stå i eller stå utenfor. Uansett hvor det lagres så svekkes batteriet. Ikke mye. men litt. Man kan ikke stoppe den kjemiske prosessen i ett batteri..

Lenke til kommentar

Bare la den stå på, men sett skjermen og hardisken til å slå seg av etter et visst antall minutter. Ikke minst lysrøret (baklyset) i skjermen har en begrenset levetid, men det samme gjelder jo en harddisk som surrer og surrer. Personlig bruker jeg hvilemodus, da det ikke tar mer enn et par sekunder å gå ut av den igjen.

Som andre har sagt, batteriet svekkes jevnlig, uansett hva du gjør. Det hjelper ikke mye å ta det ut. Strømadapteren er laget for å kunne stå på konstant, men la den ikke havne under en haug gamle sokker eller dametruser, den har ikke godt av å bli overopphetet.

Lenke til kommentar

Nyere litium-ion-batterier bør få lades opp og ut jevnlig. Dersom din bærbare med litium-ion-batteri står på hele tiden og går på nettstrøm hele tiden vil batteriet gradvis tape seg i kapasitet. Jeg har min bærbare på hele tiden, men lar den gå på batteri til det nesten er tomt, setter i adapteren og lader opp igjen, og fortsetter slik. Litt arbeidssomt, ja, men ettersom jeg ofte bruker den på steder der det ikke er strøm gjør jeg det jeg kan for å holde batteriet i toppform.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nylig nytt batteri til min HP Omnibook 6100. En svært hyggelig fyr i en bedrift HP Support henviste meg til hadde mye å si om Li-Ion batterier, som jo de fleste av dagens laptop-batterier er.

 

Først om min maskin, og en god del andre:

Når min maskin står på nettstrøm, lades batteriet opp til det er fullt. Deretter holdes batteriet varmt, selv om maskinen er av. Dette er spesielt viktig under første lading av batteriet. Man skal ikke ta ut kontakten selv om batteriet er fullt og ladingen har stoppet. Maskinen skal også være avslått under første lading, slik at batteriet lades fortest mulig og ingen forstyrrende elementer (omstart, etc.) inntreffer.

 

Når maskinen så er ferdig med å lade er det ingen ting som bruker strøm fra batteriet. Som andre batterier vil det etter hvert lade seg selv ut. Straks strømmåleren i maskinen går fra 98 til 97 prosent, begynner maskinen å lade batteriet igjen, slik at du ikke skal risikere å ta med deg en laptop hjemmefra som ikke har nogenlunde fullt batteri.

 

Dette er helt OK for kortere perioder. Dersom maskinen skal stå på nettstrøm i oppunder to uker (perioder under dette er "kortere perioder" og er HELT OK) skal batteriet lades, fjernes og oppbevares i romtemperatur (nederste skuff i skrivebordet egner seg fint). Når man setter inn batteriet igjen skal det igjen lades helt opp, og kontakten skal gjerne stå i litt lenger før man drar maskinen med på tur.

 

Vedlikehold:

Enten batteriet vanligvis står i maskinen eller ikke, bør det, hver 3. måned, lades helt ut og helt opp igjen for å beholde kapasiteten lengst mulig.

 

 

 

Alt dette er tilnærmet ordrett fra en fyr som jobber i en bedrift som spesialiserer seg på å selge batterier til laptoper. Jeg stoler på ham :yes:

Endret av gothtec
Lenke til kommentar

Batteriet kan faktisk bli skadet når det står å lader for lenge. Når du har en pc, og den står i ladern ca. 100% av den tiden du bruker den, burde du sette den til å bruke batteriet til det er brukt helt opp. Det er sunnere for batteriet og vedlikeholde det. Men! Laderen kan også bli overbelastet. Hadde en venn, der batteriet sprengte! Ikke kult

Lenke til kommentar

alexanderhagen: batteriet sprengt sier du? da var det nokk noe feil en plass ja.

 

vell.. jeg tror vi kan si at konklusjonen med vedlikehold av batteri er det finns like mange måter å vedlikeholde ett batteri på som det finns konsulenter/brukere av det.. man hører forskjellige ting fra hver kant..

tror det beste er å prøve selv å så finne ut om hva som var best..

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte nylig nytt batteri til min HP Omnibook 6100. En svært hyggelig fyr i en bedrift HP Support henviste meg til hadde mye å si om Li-Ion batterier, som jo de fleste av dagens laptop-batterier er.

 

Først om min maskin, og en god del andre:

Når min maskin står på nettstrøm, lades batteriet opp til det er fullt. Deretter holdes batteriet varmt, selv om maskinen er av. Dette er spesielt viktig under første lading av batteriet. Man skal ikke ta ut kontakten selv om batteriet er fullt og ladingen har stoppet. Maskinen skal også være avslått under første lading, slik at batteriet lades fortest mulig og ingen forstyrrende elementer (omstart, etc.) inntreffer.

 

Når maskinen så er ferdig med å lade er det ingen ting som bruker strøm fra batteriet. Som andre batterier vil det etter hvert lade seg selv ut. Straks strømmåleren i maskinen går fra 98 til 97 prosent, begynner maskinen å lade batteriet igjen, slik at du ikke skal risikere å ta med deg en laptop hjemmefra som ikke har nogenlunde fullt batteri.

 

Dette er helt OK for kortere perioder. Dersom maskinen skal stå på nettstrøm i oppunder to uker (perioder under dette er "kortere perioder" og er HELT OK) skal batteriet lades, fjernes og oppbevares i romtemperatur (nederste skuff i skrivebordet egner seg fint). Når man setter inn batteriet igjen skal det igjen lades helt opp, og kontakten skal gjerne stå i litt lenger før man drar maskinen med på tur.

 

Vedlikehold:

Enten batteriet vanligvis står i maskinen eller ikke, bør det, hver 3. måned, lades helt ut og helt opp igjen for å beholde kapasiteten lengst mulig.

 

 

 

Alt dette er tilnærmet ordrett fra en fyr som jobber i en bedrift som spesialiserer seg på å selge batterier til laptoper. Jeg stoler på ham  :yes:

100% riktig.

Lenke til kommentar
alexanderhagen: batteriet sprengt sier du? da var det nokk noe feil en plass ja.

 

vell.. jeg tror vi kan si at konklusjonen med vedlikehold av batteri er det finns like mange måter å vedlikeholde ett batteri på som det finns konsulenter/brukere av det.. man hører forskjellige ting fra hver kant..

tror det beste er å prøve selv å så finne ut om hva som var best..

Kanskje det var noe feil med det, men det skjedde hvertfall, og når vi ringte service, var det det de ba oss gjøre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...