Gå til innhold

Starte opp med XP cd som ikke booter


AiKi

Anbefalte innlegg

Skulle formatere harddisken etter endel problemer.

Starter med en XP-cd uten SP1.

Fjerner partisjonen C:. /har to, C: og D:)

Lager ny, og plutselig har den som var D: blitt til C:.

Greit nok, installerte XP på D: (gamle C:)

Når den har gjort ferdig det første steget, og starter maskinen på nytt, så kommer den til der den skal laste inn setup igjen.

Da gir den en feilmelding som sier: "NTLDR is missing Press Ctrl+Alt+Del to restart."

Prøvde med en 64-bit versjon av XP, den installerer, og har ikke problemet med NTLDR. Problemet her er at jeg ikke har en gyldig serial.

Regner da med at Ntldr-feilmeldingen skyldes at XP ikke klarer å håndtere disker som er over 137 GB (elns).

Har også en slipstreamet cd XP SP1, men den booter ikke maskinen.

Så vil jeg vite om det kan la seg gjøre og starte opp den ikke-bootbare cd'en fra en annen cd, eller en ekstern USB enhet.

Håper noen kan hjelpe med dette :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du gjør noen tabber her. Du må ikke finne på å bruke en pre-SP1 CD når du har større disk enn 137 GB. Det vil medføre overskrivinger og tap av alle data. Slipstreamed CD er helt nødvendig.

Du skulle heller ikke ha fjernet partisjon C:, du skulle bare formatert den. Da hadde du sluppet at D: ble til C:

 

Vet ikke sikkert hva som har skjedd hos deg, men det ga i alle fall meg litt innsikt i hva som kan skje når man gjør ting på feil måte.

Lenke til kommentar

*Dunke hodet i bordet, p.g.a. min egen dumhet*....

 

Har SATA, er ikke sikker på kontrolleren, et Epox kort (9NDA3+)

Men går det egentlig ann å bytte om på bokstavene før man installerer XP?

Er ingen veldig stor krise og ha XP på stasjon D.

Skal gjøre et forsøk til nå.

(Hvis noen finner en måte å boote fra en USB harddisk, for og så starte XP setupen fra denne, så løser det problemet)

Selve harddisken vises som 137gb i setupen, men likevel er det en partisjon på 80 og en på ca. 100 der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...