Gå til innhold

Lefdal vil ikke heve kjøpet


Anbefalte innlegg

:cry: Jeg har også hatt problemer med heving av kjøp på Lefdal. Jeg har ikke så mye peiling på slike ting og om jeg har noen rettigheter, så jeg håper at noen kan hjelpe meg litt.

 

Jeg kjøpte en bærbar pc og nettverkskort på lefdal i Bergen på mandag. Jeg ville egentlig ha pc med integrert nettverkskort, men det hadde de ikke der, så jeg hadde tenkt å kikke i flere butikker. Selgeren sa da at det er ikke mange bærbare pc'er med integrert nettverkskort, og ihvertfall ikke i den prisklassen (6000 - 6500). Jeg var litt bekymret, men han sa til meg at det ikke ville være problemer med et slikt nettverkskort. Jeg fortalte han at jeg trengte en praktisk pc og at jeg skulle bruke pc'en til skolearbeid,forelesninger og internett (mye av skolearbeidet foregår over internett). Den pc'en skulle visst være perfekt til dette.

 

Kjæresten min satte opp pc'en og installerte alt siden han kan med det. Den funket fint den første gangen vi skrudde den på. Fra den andre gangen jeg brukte den har den brukt opptil 15 minutter før jeg kan gå på internett. Jeg fikk signal, men jeg kunne ikke gjøre noe. I tillegg kunne jeg ikke bevege meg mer enn 3-4 meter vekk fra ruteren før signalet ble dårlig. Gikk jeg 8 meter vekk hadde jeg ikke signal i det hele tatt. Det er ikke noe feil med ruter fordi vi har en stasjonær pc som får perfekt signal, og en annen bærbar pc i huset ved siden av som får perfekt signal selv om signalet må gjennom murvegger og isolasjon. I tillegg til dette er selve pc'en utrolig treg - treg nok til at kjæresten min har reagert på det.

 

Jeg sjekket noen andre butikker på tirsdag, og fant ut at nesten ingenting av det som selgeren hadde fortalt meg var sant, og jeg fant mange bedre bærbare pc'er til samme pris. På onsdag gikk vi tilbake til Lefdal for å spørre om å få hevet kjøpet. De fortalte meg at de ville sjekke den først, noe som jeg gikk med på. De ringte meg på torsdag og kunne fortelle meg at det ikke var noe i veien med hverken nettverkskortet eller pc. Jeg fortalte dem at jeg ville heve kjøpet siden pc'en ikke er slik selgeren lovet meg at den er, og fordi jeg ikke kan bruke den til det jeg skulle bruke den til. De nektet å gjøre dette siden de hevdet at det ikke var noe galt med det. Allikevel fungerer det ikke som det skal hjemme hos meg. De sa at det kunne være på grunn avledninger i veggen e.l, men vi har hatt andre pc'er stående på akkurat samme plass uten at det har skapt problemer. Og hvis jeg flytter den bærbare pc'en får jeg dårlig eller ikke noe signal.

 

Etter 1 time sa de at jeg kunne levere den tilbake og få pengene igjen dersom jeg betalte 1000 kroner, fordi de måtte i såfall selge pc'en til halv pris (noe som jeg tviler på er sant). De sa at jeg kunne få penger igjen for nettverkskortet, og da jeg spurte om hvorfor jeg kunne få pengene igjen for det men ikke pc'en sa han at det var fordi det var noe feil med det. Dette sa han rett etter at han hadde prøvd å overbevise meg om at det hverken var noe gale med kortet eller pc. Når jeg bemerket dette ombestemte han seg og sa at de kunne ta det tilbke fordi det ikke var brukt?!

 

Nå sitter jeg igjen med en pc til 6000 kroner, som det er vanskelig å få internett på hvis jeg ikke bruker kabel. Hele poenget med å kjøpe en bærbar pc var å ha en bærbar og praktisk pc (dvs. ikke avhengig avmasse ledninger og kabler), som jeg skulle bruke til skolearbeid og internett. Nå kan jeg ikke bruke den til noen av delen. Har jeg noen rettigheter?

 

(beklager for at det ble så langt :cry: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det trådløse nettverkskortet ikke fungerer, så har du krav på å få det reparert, eller byttet i et nytt fungerende produkt.

 

Du har ikke krav på heving av kjøpet før maskina opplever samme feil for 3. gang (altså etter 2 reparasjonsforsøk).

 

Må legge til at lefdal må bevise for deg at det trådløse kortet faktisk fungerer siden det er under 6 måneder siden du kjøpte det. Dette kan fint gjøres i butikk av de mens du ser på.

 

Om kortet fungerer hos lefdal i et trådløst system, betyr det at du har et kompatibilitetsproblem med din trådløse ruter.

 

Om pcen og kortet faktisk er uten feil, synes jeg det er rimelig med at du betaler 1000,- for å få kjøpet hevet, da dette tilsvarer det prisavslaget lefdal gir for å selge pcen ut på ny som bvare, og arbeid på service med testing.

 

Men, hva heter pcen du har kjøpt deg?

Lenke til kommentar

Har du spurt om å få byttet det trådløse nettverkskortet inn i et annet (gjerne annet merke) og prøvd da? Det kan sikkert hende at det kun er det som er tingen, og det med at pcen ikke er så kjapp er jo fordi du kjøpte en billig pc da og de er beregna på lette oppgaver som Word og sånne kontorapplikasjoner.

 

Hvis selgeren opplyste om helt andre ting er det mangler vedproduktet og du kan kreve penger tilbake.

Lenke til kommentar
Du har jo alltid TV2 hjelper deg, FBI på NRK og forbrukerrådet. Burde gå greit hvis du tar kontakt med en av disse

Jeg ser ikke helt hvorfor dette er en sak for fbi eller tv2hjelperdeg..da dette ikke er noe som helst brudd av forbrukerens rettigheter (forutsatt at det lefdal har fortalt kunde er riktig, og at kortet og pcen faktisk fungerer fint).

 

Uansett er rette instants forbrukerrådet, da disse mekler mellom partene på en god måte :).

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på PCMCIA-kort (regner med at det er det det er snakk om), så jeg ville ha prøvd å få byttet kortet til en kjent merke; f.eks. SMC. Du kan også prøve å få installert nye drivere til kortet, oftest så er de medfølgende driverne gamle. Driverne som fulgte mitt SMC-kort fikk jeg ikke til å virke engang...

 

Når det gjelder heving av kjøpet av den bærbare PC'en så vet jeg ikke. Det blir egentlig bare ord mot ord. Mest sannsynlig vil PC'en kunne oppfylle dine krav, så jeg har ikke kommet til å kaste bort tid på det hvis jeg hadde vært deg. Men på en annen side så er dette en prinsippsak... :ermm:

 

Lykke til... :-)

Lenke til kommentar

Elkjøp har 100% full returrett på data og fotoutstyr, eneste unntaket er mobiltelefoner. Og dette gjelder selv om du har brukt produktet i 29 dager i strekk - noe lovfestet angrerett ved kjøp over internett ikke gjør. Eneste forutsetning er at produktet ikke kan være påført skade, riper og lignende. Emballasje er ikke et krav heller.

Lenke til kommentar
Elkjøp har 100% full returrett på data og fotoutstyr, eneste unntaket er mobiltelefoner. Og dette gjelder selv om du har brukt produktet i 29 dager i strekk - noe lovfestet angrerett ved kjøp over internett ikke gjør. Eneste forutsetning er at produktet ikke kan være påført skade, riper og lignende. Emballasje er ikke et krav heller.

Oi... det visste jeg ikke, det er bra hvertfall. :)

Lenke til kommentar
hvorfor ikke benytte angrefristen? dersom de skal være vrange med deg så kan du bare være vrang tilbake.

Man har aldri angrefrist i normale butikker, Bl.a. Elkjøp og Expert tilbyr angrefrist på 30 dager, men det gjelder allikevel ikke på data og foto.

oh...kjipern det da. det skal jeg huske på

Er bare hvis man bestiller over telefon, internett eller postordre mm. man har 14 dagers angrefrist.

Lenke til kommentar

vel, at de er villige å ta imot pcen for et mellomlegg på 1000kr synes jeg er rart.

Det vitner om at de erkjenner tildels at du kan egentlig bytte pc uten kostnad.

 

At varen må selges som b-vare er ikke av betydning. slike elektro kjeder er ikke alltid så "nøye" med å selge litt brukte varer som nye.

 

Har selv erfart at ved to tilfeller har "nye" bærbare pcer blitt brukt før.

Er bare å innstallere Active@undelete eller lignende software, som finner både bilder og filer som bare er slettet.

 

 

Det du kan henvise til er at det er en mangel ved varen:

 

"Det vil være en mangel når selgeren har gitt uriktige eller villedende opplysninger om varen som du stolte på ved kjøpet."

 

http://forbrukerportalen.no/portal/Publika...4/1023957957.51

 

Hvis varen har en mangel, har du rett til å få prisavslag, ny vare eller få hevet kjøpet, avhengig av om mangelen er vesentlig eller ikke.

 

Men å kjøpe en pc uten å sjekke flere steder er ikke særlig lurt, samme som å stole på en selger.

 

et godt eksempel på en pc i denne prisklassen er thinkPad R50e 15" XGA,Cel-M360, 256MB, 40GB, DVD/CDRW, WLAN, XPP 6990kr

 

som er vel samme pris som en billig lefdal bærbar og eksternt nettverkskort.

Lenke til kommentar
Siden det trådløse nettverkskortet ikke fungerer, så har du krav på å få det reparert, eller byttet i et nytt fungerende produkt.

 

Du har ikke krav på heving av kjøpet før maskina opplever samme feil for 3. gang (altså etter 2 reparasjonsforsøk).

 

Må legge til at lefdal må bevise for deg at det trådløse kortet faktisk fungerer siden det er under 6 måneder siden du kjøpte det. Dette kan fint gjøres i butikk av de mens du ser på.

 

Om kortet fungerer hos lefdal i et trådløst system, betyr det at du har et kompatibilitetsproblem med din trådløse ruter.

 

Om pcen og kortet faktisk er uten feil, synes jeg det er rimelig med at du betaler 1000,- for å få kjøpet hevet, da dette tilsvarer det prisavslaget lefdal gir for å selge pcen ut på ny som bvare, og arbeid på service med testing.

 

Men, hva heter pcen du har kjøpt deg?

De hevder at nettverkskortet fungerte helt perfekt, men det fikk jeg lov til å levere tilbake og fikk pengene igjen for.

 

Jeg har hatt pc'en inne til testing 1 gang, men de kom frem til at det ikke var noe galt med pc'en.

Når vi var der på torsdag skulle de vise at pc'en fungerte bra, men de klarte heller ikke å komme seg på nettet. De hevdet at det var på grunn av at det trådløse nettverket deres ikke var i orden. Om dette er sant eller ikke vet jeg ikke.

Men de sa at under testing fungerte det helt fint.

 

Jeg har vanskeligheter for å tro at det er et kompatibilitetsproblem, fordi de er av samme merke, og ble kjøpt sammen (belkin)

 

Det som er problemet mitt er at det ikke funker i leiligheten min, og det er her jeg skulle bruke den. Jeg leste om den andre her på forumet som hadde problemer med Lefdal, og der hadde de også sagt at det ikke var noe i veien med pc'en selv om den ikke funket som den skulle.

 

Pc'en er en hp paze2103EA

Lenke til kommentar
hvorfor ikke benytte angrefristen? dersom de skal være vrange med deg så kan du bare være vrang tilbake.

Man har aldri angrefrist i normale butikker, Bl.a. Elkjøp og Expert tilbyr angrefrist på 30 dager, men det gjelder allikevel ikke på data og foto.

oh...kjipern det da. det skal jeg huske på

Er bare hvis man bestiller over telefon, internett eller postordre mm. man har 14 dagers angrefrist.

Må bare legge til at så vidt jeg vet har du ikke angrefrist om du henter produktet du bestiller over telefon eller internett i en vanlig butikk.

Lenke til kommentar
vel, at de er villige å ta imot pcen for et mellomlegg på 1000kr synes jeg er rart.

Det vitner om at de erkjenner tildels at du kan egentlig bytte pc uten kostnad.

 

At varen må selges som b-vare er ikke av betydning. slike elektro kjeder er ikke alltid så "nøye" med å selge litt brukte varer som nye.

 

Har selv erfart at ved to tilfeller har "nye" bærbare pcer blitt brukt før.

Er bare å innstallere Active@undelete eller lignende software, som finner både bilder og filer som bare er slettet.

 

 

Det du kan henvise til er at det er en mangel ved varen:

 

"Det vil være en mangel når selgeren har gitt uriktige eller villedende opplysninger om varen som du stolte på ved kjøpet."

 

http://forbrukerportalen.no/portal/Publika...4/1023957957.51

 

Hvis varen har en mangel, har du rett til å få prisavslag, ny vare eller få hevet kjøpet, avhengig av om mangelen er vesentlig eller ikke.

 

Men å kjøpe en pc uten å sjekke flere steder er ikke særlig lurt, samme som å stole på en selger.

 

et godt eksempel på en pc i denne prisklassen er thinkPad R50e 15" XGA,Cel-M360, 256MB, 40GB, DVD/CDRW, WLAN, XPP 6990kr

 

som er vel samme pris som en billig lefdal bærbar og eksternt nettverkskort.

"Det vil være en mangel når selgeren har gitt uriktige eller villedende opplysninger om varen som du stolte på ved kjøpet."

 

Dette er noe av det som irriterer meg mest. Selgeren har utnyttet det at jeg ikke har peiling på data og data markedet, og fått meg til å tro at jeg kjøpte noe annet enn det jeg fikk

Lenke til kommentar
hvorfor ikke benytte angrefristen? dersom de skal være vrange med deg så kan du bare være vrang tilbake.

Man har aldri angrefrist i normale butikker, Bl.a. Elkjøp og Expert tilbyr angrefrist på 30 dager, men det gjelder allikevel ikke på data og foto.

oh...kjipern det da. det skal jeg huske på

Er bare hvis man bestiller over telefon, internett eller postordre mm. man har 14 dagers angrefrist.

Må bare legge til at så vidt jeg vet har du ikke angrefrist om du henter produktet du bestiller over telefon eller internett i en vanlig butikk.

Det stemmer... er vel kun i situasjoner der ikke kunde og selger (privat og bedrift) møtes i "vanlige omstendigheter" angrefristen gjelder...

 

--

 

Kjøp et annet nettverkskort hos Elkjøp eller en annen kjede der du kan returnere det; test det og sjekk du.

Lenke til kommentar
Det er stor forskjell på PCMCIA-kort (regner med at det er det det er snakk om), så jeg ville ha prøvd å få byttet kortet til en kjent merke; f.eks. SMC. Du kan også prøve å få installert nye drivere til kortet, oftest så er de medfølgende driverne gamle. Driverne som fulgte mitt SMC-kort fikk jeg ikke til å virke engang...

 

Når det gjelder heving av kjøpet av den bærbare PC'en så vet jeg ikke. Det blir egentlig bare ord mot ord. Mest sannsynlig vil PC'en kunne oppfylle dine krav, så jeg har ikke kommet til å kaste bort tid på det hvis jeg hadde vært deg. Men på en annen side så er dette en prinsippsak... :ermm:

 

Lykke til... :-)

Jeg trodde Belkin var et av de beste merkene... (det var ihvertfall det jeg ble fortalt)

Lenke til kommentar
Siden det trådløse nettverkskortet ikke fungerer, så har du krav på å få det reparert, eller byttet i et nytt fungerende produkt.

 

Du har ikke krav på heving av kjøpet før maskina opplever samme feil for 3. gang (altså etter 2 reparasjonsforsøk).

 

Må legge til at lefdal må bevise for deg at det trådløse kortet faktisk fungerer siden det er under 6 måneder siden du kjøpte det. Dette kan fint gjøres i butikk av de mens du ser på.

 

Om kortet fungerer hos lefdal i et trådløst system, betyr det at du har et kompatibilitetsproblem med din trådløse ruter.

 

Om pcen og kortet faktisk er uten feil, synes jeg det er rimelig med at du betaler 1000,- for å få kjøpet hevet,  da dette tilsvarer det prisavslaget lefdal gir for å selge pcen ut på ny som bvare, og arbeid på service med testing.

 

Men, hva heter pcen du har kjøpt deg?

De hevder at nettverkskortet fungerte helt perfekt, men det fikk jeg lov til å levere tilbake og fikk pengene igjen for.

 

Jeg har hatt pc'en inne til testing 1 gang, men de kom frem til at det ikke var noe galt med pc'en.

Når vi var der på torsdag skulle de vise at pc'en fungerte bra, men de klarte heller ikke å komme seg på nettet. De hevdet at det var på grunn av at det trådløse nettverket deres ikke var i orden. Om dette er sant eller ikke vet jeg ikke.

Men de sa at under testing fungerte det helt fint.

 

Jeg har vanskeligheter for å tro at det er et kompatibilitetsproblem, fordi de er av samme merke, og ble kjøpt sammen (belkin)

 

Det som er problemet mitt er at det ikke funker i leiligheten min, og det er her jeg skulle bruke den. Jeg leste om den andre her på forumet som hadde problemer med Lefdal, og der hadde de også sagt at det ikke var noe i veien med pc'en selv om den ikke funket som den skulle.

 

Pc'en er en hp paze2103EA

Pcen er jo iogforseg svært god til den prisen lefdal har hatt denne uken (5995,-) . I tillegg er HP en kvalitetsleverandør, med svært få feil. At maskina er treg har med prisklassen å gjøre. Andre pcer i samme prisklasse har tilsvarende specs som denne, blandt annet eg-s sin pc har helt tilsvarende ytelsesspecs.

 

EDIT: Belkin er kvalitet etter min erfaring. Hvordan innstallerte du kortet?

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Det er stor forskjell på PCMCIA-kort (regner med at det er det det er snakk om), så jeg ville ha prøvd å få byttet kortet til en kjent merke; f.eks. SMC. Du kan også prøve å få installert nye drivere til kortet, oftest så er de medfølgende driverne gamle. Driverne som fulgte mitt SMC-kort fikk jeg ikke til å virke engang...

 

Når det gjelder heving av kjøpet av den bærbare PC'en så vet jeg ikke. Det blir egentlig bare ord mot ord. Mest sannsynlig vil PC'en kunne oppfylle dine krav, så jeg har ikke kommet til å kaste bort tid på det hvis jeg hadde vært deg. Men på en annen side så er dette en prinsippsak...  :ermm:

 

Lykke til... :-)

Jeg trodde Belkin var et av de beste merkene... (det var ihvertfall det jeg ble fortalt)

Jeg har erfart at 3Com og SMC er noe av det beste, Belkin er vel et litt "billigmerke"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...