Gå til innhold

Overraskele til moren min*Ny Pc*


Anbefalte innlegg

Jeg har i flere måneder holdt på med moren min sin pc, da min er på reparasjon(men jeg bestemmte meg for at de kunne beholde den, da bare feilsøkingen er egentli dyrere enn pc`n min nå er verdt, siden den er endel år gammel..

 

(kan ikke alle spesifikasjonene på pc`n hennes, så kan ikke oppgi alt om pc`n henens =/ ) hun har en 40gb harddisk(3år gammel sånn ca) 600mhz(prossesor hastiget?(er ikke noe dårlig på software, men hardware er ikke helt blitt tingen min enda =/ ) hun har 256mb ram(2-3år gamle rammen også)

 

å det verste :S ( ett 32mb ram skjermkort :S )

 

Stronghold funker perfekt på pc`n hennes faktisk :D spiller det online også, og det lagger ikke i det hele tatt =)

 

Men spørsmålet mitt er: Jeg Skal oppgradere pc`n hennes( hun har ikke noe særlig med penger =/ ) ikke jeg heller, men jeg har spart litt denne måneden, sånn at hun kan få en pc, som ikke hele tiden henger seg opp, bare hun skal skrive til noen venner på msn osv....jeg trenger en ny harddisk, hovedkort? (er ikke noe god på å bygge, aldri bygd en hel pc før, men det går bra å gjøre det hvis det fulger instrukser =/

 

hardisken må altså byttes..helst med en 120gb(da vi begge bruker pc`n til spill, filmer osv...) hvor rask prossesoren er, er ikke nøye...men minimum er vell 1,2ghz..da den vil bli brukt til litt spilling (ikke bf2 å sånnt dah ;D)

 

hadde ett geforce fx5200 for 2år siden sånn ca..128mb ram, å funken egentli ganske bra på nfsu, å greit nok på nfsu2..

 

men vi 2 vil altså ha billigst muligt deler til pc`n =/ det som er av hardware fra før av, blir nok bare kastet bort en plass...

 

maks pris er 3000

kan ikke strekke meg lenger =/

 

rammen var på 256mb...gammel! :S å vi tenkte oss 512mb ram..(dette er jo litt lite for de beste spillene, men vi holder oss til standard spill for å si det sånn=) )

 

jo billigere, hovedkortet, hardisken,skjermkortet, rammen blir jo bedre(bare ikke ytelsen blir helt forferdelig, selv om jeg er klar over at dette ikke blir noe særlig bra spill pc, til nyere spill...

 

har som sagt inget peiling på hardware(kan kunn sette delene på plass =/ )

så er det noe annet vi trenger? har ikke peiling på hva slags deler vi må ha, for å få pc`n til å fungere =/

 

Hilsen en ganske uvitende gutt =/

 

har sikkert glemt en del detaljer ellr noe også, så bare spørr hvis det er noe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klare hvist å komme 30 kr over 3000, ups :blush: men du kan vel ta deg råd til 30 bkr ekstra? eller så kan du kutte ned til en 80gb harddisk :D

 

Oppsett fra shg.no

 

321064 AMD Sempron 3000+, S754, 64Bit, Bulk 626,00 626,00

310709 MSI K8M NEO-V, K8M800, S754 511,00 511,00

350534 Kingston DDR400, 512 MB, CAS 3 371,00 371,00

320879 ThermalTake Cooler, Big Typhoon 312,00 312,00

420361 Maxtor DM10 120GB, 7200RPM, 8MB, SATA 595,00 595,00

810658 shg Case GE06, Black/Silver, 350W 312,00 312,00

510221 Delux Mouse DLM-318BT, Black/Silver 103,00 103,00

520482 Logitech UltraX Keyboard, DK 200,00 200,00

 

Totalt: 3030kr

 

Hva sier du til dette oppsetet?

 

Hvist jeg ikke tar feil så skulle du vel ikke ha med skjerm?

Lenke til kommentar
Her har du hoved kort

Ogram

Og Prosessor

Og en harddisk

Og et skjermkort

Klarer ikke å få det billigere....Spar litt til og kjøp dette oppsettet...

Noen andre som har ris/ros på dette oppettet?

likte ikke det der oppsetet.

 

bruker han mer penger så får han mye mer for pengene

vist han bytter ut hardisken med

 

420273 Western Digital 800JD, 80GB, SATA 469,00 469,00

 

så blir totalprisen ca 2900, og da får du veldig mye data for pengene ;)

 

Edit: og 3000 cpu'en på komplett kostet like mye som cpu'en og ekstra kjøler som er mye mer stille og bedre til samme pris

Endret av Klikka_bZerk
Lenke til kommentar

har Skjerm(19tommer) tastatur, å mus =)

 

cd brenner funderer jeg også litt på å kjøpe, den hun har nå er bare 8x sånn =/ å er en vanlig cd brenner, så er vell ikke så fælt stress, siden vi egentlig bare bruker den sånn ca 4-5 ganger i året..men er vell kurant med en billig, å rask cd brenner også =)

 

Takk for ideene Klikka_bZerk :)

 

har ikke så mye peiling på hardware, men det der så da ganske så greit ut =)

 

tror nok det blir det der oppsettet som du foreslo, hvis jeg ikke vinner 1gratis pc til 20000 :p men det blir det nok neppe ;)

 

det så ihvertfall ganske greit ut =)

 

takker for hjelpen =)

 

men det er bare å komme med flere forslag folkens =)

Lenke til kommentar
har Skjerm(19tommer) tastatur, å mus =)

 

cd brenner funderer jeg også litt på å kjøpe, den hun har nå er bare 8x sånn =/ å er en vanlig cd brenner, så er vell ikke så fælt stress, siden vi egentlig bare bruker den sånn ca 4-5 ganger i året..men er vell kurant med en billig, å rask cd brenner også =)

 

Takk for ideene Klikka_bZerk :)

 

har ikke så mye peiling på hardware, men det der så da ganske så greit ut =)

 

tror nok det blir det der oppsettet som du foreslo, hvis jeg ikke vinner 1gratis pc til 20000 :p men det blir det nok neppe ;)

 

det så ihvertfall ganske greit ut =)

 

takker for hjelpen =)

 

men det er bare å komme med flere forslag folkens =)

hvist du har mus og tastatur så kan du kjøpe haket bedre ram til ca 50 kr mer

 

Her er valget

350166 Samsung DDR400, 512 MB 496,00 496,00

350347 Corsair Value DDR400, 512MB 427,00 427,00

350428 Kingston DDR400, 512 MB, CAS 2.5 417,00 417,00

350381 Dane-Elec DDR400, 512MB 438,00 438,00

 

Selv så ville jeg valgt corsair eller kingston ;)

Lenke til kommentar

Jeg syns nå oppsettet som inneholdt en 3000+ cpu er bra jeg :)

men kan kutte ned litt ved å gå til Socket 754 og en Sempron cpu...

Er ikke værre ;)

Da kan han og kjøpe et bedre skjermkort enn 6200 Turbocache..

Ellers kan jeg sikkert sponse med en lisens på XP Pro SP2 norsk og Office 2003 Norsk :) Hvis det skulle være interessant. Kan sende oppover 2 cder med det på :)

 

sjekk forøvrig denne linken med oppsett på rett under 3k som og takler spill :)

Endret av fredriku
Lenke til kommentar

ferdig boksen på dell der =) den så ganske grei ut, men skjermkortet var jo helt forferdeligt dårligt =/

 

men det ville jo vært en klar fordel for meg å hadde sluppet å montere alle delene osv, så da er det vell litt greit å kjøpe en ferdig boks..

 

men har bygd endel selv, så det å montere går nok ganske greit..

 

har jo også selvsagt en mulighet til å putte inn mitt geforce fx5200 128mb ram`s kort i pc`n hennes..

 

men fikk telefon for 15minutter siden at selve regningen fra der de skulle sjekke MIN pc for feil, bare ble 390kroner, da de følte selv at de hadde brukt overdrevent med tid osv..(den var til sjekk i 2måneder)

 

så jeg blir nok å ha mitt geforce fx5200 kort selv, selv om det ikke er absolutt noe av det beste nå til dags..

 

men jeg lurte på 1ting...jeg har 1serial ata disk i min computer som jeg ikke har fått sendt fra feilsøkingen enda...de sa at det var noe feil med disken da de kunn fikk disken til å vise seg i systemet noen ganger...men jeg tviler litt egentli =/ er ikke proff på sånnt jeg da, så kan ikke si om det er rett...men har alltid hatt ett problem jeg selv, med å installere windows på sata disken min..da den tydligvis trengte en spesiell driver for å funke( hadde lastet ned nærmest 20forskjellige drivere som vistnok skulle funke til den disken) så jeg kontakten en nær venn av familien min som har eget datafirma, der de fikser ting osv...(kunne ikke sende pc`n min til feilsøking å reparasjon til det firmaet, siden jeg bodde i tr.heim den tiden, å firmaet til kompisen til familien, er på helgeland =/ han fikk innstallert windows lett som bare det på sata disken min etter han hadde lastet ned en spesifikk driver....hvilken driver husker jeg dessverre ikke...men var det rett det de sa? at sata disken bare noen ganger ble gjenkjent av systemet? (prøvde sata disken 1dag før jeg sendte kabinettet og hardwaret til feilsøking og reparasjon,(var vistnok prossesoren som var litt småskadet, så pc`n var ganske treig =/ ) men når jeg prøvde sata disken 1dag før reparasjonen, så funket den so bare det....har de peiling på det de gjør eller? :S

Lenke til kommentar

Oppsett fra Amentio.no

 

(Ikke medregnet moms. Totalpris inkludert mva står lengre ned)

 

AMD CPU SEMPRON 2800+ SOCKET 754 (SDA2800BABOX)

485,- 485,-

VERITECH 512MB DDR PC3200 400Mhz, (VM512MBDDR400)

310,- 310,-

MSI Mainboard S-754 nForce3 250GB ATX Audio GbLAN SATA Retail (K8N NEO FSR)

419,- 419,-

AOPEN Midi ATX Tower 300W Beige (QF50A) Front-USB/Audio CAG1.1 LGA775 (91.97020.A79)

352,- 352,-

MAXTOR 120 GB, 7200RPM, ATA/133, NCQ, 6L120P0 "DiamondMax 10" 9 msec, 8 MB Cache (6L120P0)

474,- 474,-

SAPPHIRE RADEON 9600XT 256MB DDR AGP8X DVI/TVO WO HL2 *LITE RETAIL* (11029-60-20)

696,- 696,-

 

Ekskl. mva: 2 736,-

Frakt (antatt): 95,-

Mva (25%): 708,-

Totalt (inkl. mva): 3 539,-

 

 

Dette oppsettet vil faktisk kunnne klare å dra mange av de nyeste spillene på helt akseptable instillinger. Anbefaller deg derfor kjøpe dette oppsettet selv om det kanskje er litt over budsjettet!?

 

Men hvis du er utolmodig så kan du kanskje bytte ut skjermkortet med et av disse:

 

Sapphire Radeon 9250

Asus Geforce FX5200

 

Av CD brennere anbefaller jeg denne. Da får du DVD-rom i tillegg til CD-brenner for en liten penge!

 

Jeg syns du bør vente en stund så at du har ca. 4000 kroner. Deretter kjøper du det oppsettet øverst, CD-brenneren og ekstra 512 mb ram. Mer for du ikke for pengene!

 

(Du bør sende en mail til websopen du bestiller fra og spørre om de kan bygge PC-en for og hvor mye de tar for det. Eller så er denne guiden nyttig hvis du skal bygge selv.)

Endret av aveiro07
Lenke til kommentar

shg er nok billigere en de fleste andre butikkene her, selv om en enkeltbutikk er billigere på en bestemt del. så om du skal kjøpe å bygge selv, så anbefaler jeg shg.

 

men jeg har forbedra den linken til den dell maskina nå. og det er ikke noe i veien for å sette inn et annet skjermkort til noen hundrelapper som er bedre enn det som står i den nå. (dvs er integrert som står i nå da)

 

linky -> http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...hsftdppdesktop1

 

nå får jeg desverre ikke valgt vekk tastatur og mus, mene om du tar en tlf og spør om de kan fjerne det, så vil du spare et par hundrelapper til.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Angående den Dell-maskinen så syns jeg ikke den er noe særlig å satse på. For det første så får du IKKE valgt hverken annet hovedkort eller skjermkort (hvertfall ser ikke jeg noe valg som går på dette.) Og for det andre så får du med totalt unødvendige ting som tastatur/mus og ikke minst XP-lisens. Du kan da bruke lisensen fra din egen maskin, altså den du sendte på reperasjon?

Lenke til kommentar

begynte å tenke litt på ett 64mb skjermkort nå oxo egentli..hun vil ha det billigst muligt...å da trenger hun vell egentlig 60gig harddisk, 64mb ram(vi spiller egentlig mest klassiske spill, som ra95 og stronghold)

 

så da hadde det vell gått å fått presset det ned til 2000 å noe?

 

så forresten ett 64mb skjermkort på komplett.no til 1,4tusen å noe :S

 

er ikke den prisen sinnsykt utdatert? eneste som så litt positivt ut, var at det kunne virke på 2skjermer ellr noe sånnt...men det er da også fullt muligt med mye billigere? altså at sånnt nå tildags er vanligt? :S

 

syns bare prisen de hadde på det skjermkortet, var horribel :S:S:S

Lenke til kommentar

Det med 64 mb har forholdsvis liten betydning og det er ikke det som avgjør ytelsen til skjermkortet. Vet ikke så mye om dette selv men....

 

Men noen ting jeg lurer litt på her: Hva er det du skal bruke denne PC-en til egentlig?

Er den til moren din som kun skal bruke den til internett, epost og lignende eller har du tenkt å spille med den også? Hva med den gamle? Skal den kastes? I såfall så kan du jo utnytte deler derfra (floppy, cd-brenner, XP-lisensen.) Hva med den PC-en du sendte på reperasjon?

 

Hvis PC-en ikke skal brukes til spill i det hele tatt så senker det jo kravene mye.

Lenke til kommentar

Her er det aller billigste oppsettet jeg fikk til med 512 mb ram og 80 gb harddisk:

 

(Fra SHG.no)

 

Varenummer Status Beskrivelse Stk á I alt

420149 Maxtor +9, 80GB, Fluid, ATA133, 7200PRM 431,00 431,00

310745 Asus K8S-MX, SIS760GX, mATX, S754 438,00 438,00

321054 AMD Sempron 2500+, S754, 64Bit, BOX 408,00 408,00

810594 shg Case V09, Blue/Beige, 300Watt 260,00 260,00

340824 Asus A9250/TD/128MB, Radeon 9250 302,00 302,00

350534 Kingston DDR400, 512 MB, CAS 3 371,00 371,00

 

Varebeløp inkl. moms: NOK 2.210,00

Varebeløp moms: NOK 442,00

Vekt: 10,90 Kg

 

Så kan du eventuelt kjøpe denne brenneren.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...