Jump to content
Roberto

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Recommended Posts

Jetfighter skrev (6 timer siden):

Jeg klinka til og bestilte mbp 13 med 10 gen i5 nettopp. Benytter meg av studentrabatten mens jeg enda er student. Veldig spent på å begi meg ut på macOS. 

Mac OS er selve grunnen til å velge Mac. Om disse maskinene hadde kjørt Windows hadde jeg aldri vurdert å betale premium pris for dem. Om du er dypt inni hvordan ting fungerer på Windows, tar det nok litt tid før du har alt i fingrene, men personlig synes jeg Mac OS er hakket bedre enn Windows, selv om Windows har blitt veldig bra de senere årene (og Mac OS gjerne har blitt tilsvarende dårligere...)

I dag er heldigvis Mac blitt såpass utbredt at de aller fleste programmer kommer til både Windows og Mac. Slik var det ikke når jeg ble Macbruker i 2006. Da måtte jeg hele tiden se meg om etter alternative programmer til de jeg var vant med. Nå kjører jeg omtrent identisk oppsett med programmer på både windows og mac-maskinene mine :)

Det er godt å høre. Ja jeg har sett at så godt som alle programmene jeg skal bruke går også på mac. Og de få det gjelder de kommer jeg til å kjøre på en gammel hp laptop uansett. Så nå blir det å bestille beskyttelsescase, usb c huber, kabler og annet man trenger. Tar gjerne imot tips til gode huber med mye porter

Annonse

Jeg bruker en variant av denne: https://www.clasohlson.com/no/Deltaco-USBC-1266-USB-C-dockingstasjon/p/38-8571
Min har imidlertid fire USB-A kontakter i stedet for to

Kan også være greit ha noen sånne liggende i lommeboken/lommen når man er på farten: https://www.aliexpress.com/i/33028527311.html

Disse kan du bruke til å "konvertere" dine gamle USB-A enheter til USB-C: https://www.aliexpress.com/i/33014803467.html?

Edited by Kajac

Er det noen her som har erfaring med å bytte batteri på Air? Jeg har en mid 13, 13” som har helt krise batteri nå. 

Det ser jo fryktelig enkelt ut, men det er tydeligvis ikke alle batterier som er like gode, så vidt jeg forstår? Noen som har anbefalinger? :) 

Skulle så gjerne hatt litt mer ram, og, men det skjønner jeg ikke er like lett? Har 4 nå.. 

d'espresso skrev (1 time siden):

Er det noen her som har erfaring med å bytte batteri på Air? Jeg har en mid 13, 13” som har helt krise batteri nå. 

Det ser jo fryktelig enkelt ut, men det er tydeligvis ikke alle batterier som er like gode, så vidt jeg forstår? Noen som har anbefalinger? :) 

Skulle så gjerne hatt litt mer ram, og, men det skjønner jeg ikke er like lett? Har 4 nå.. 

Jeg vet ikke noe om dette, men fant denne siden. Det ser ut til at der er mange varianter:

https://everymac.com/systems/apple/macbook-air/macbook-air-faq/macbook-air-battery-replacement-instructions.html

Edited by Svein M
  • Like 1

Her er det vanskelig å ikke være subjektiv. Jeg for min del ville gått for Airpods og ikke Pro utgaven da jeg ikke kan bruke sånne in-ear ting.

Hva fruen din liker er ikke noe noen her kan svare på, men når det gjelder lydkvalitet så har jeg hørt at Pro skal være merkbart bedre enn den vanlige varianten.

• Like 1

sveibuen skrev (2 timer siden):

Kjapt spørsmål som jeg håper å få svar på fort:

Airpods vs Airpods Pro?

Verdt prisforskjellen?

Gave til fruen som fyller år i morgen :) 

Evt. kjøpe noen kvalitets-ørepropper som både koster mindre og varer lenger?