Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Jeg er så usikker på om jeg skal kjøpe macbook pro nå, eller vente. Vil uansett ha en ny maskin til studiestart begynner. Jeg er sikker på at jeg skal ha med retinaskjerm og med 13 tommer. Men jeg er usikker på om jeg skal velge den aller nyeste til en dyrere pris? For mitt bruk tror jeg egentlig ikke det er nødvendig. Er jo større flashlagring blant annet, men ellers er det vel ganske likt? Noen meninger, synspunkt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er så usikker på om jeg skal kjøpe macbook pro nå, eller vente. Vil uansett ha en ny maskin til studiestart begynner. Jeg er sikker på at jeg skal ha med retinaskjerm og med 13 tommer. Men jeg er usikker på om jeg skal velge den aller nyeste til en dyrere pris? For mitt bruk tror jeg egentlig ikke det er nødvendig. Er jo større flashlagring blant annet, men ellers er det vel ganske likt? Noen meninger, synspunkt?

Vent til oppdatert versjon av MacBook Pro kommer, sannsynligvis i løpet av sommeren. Den vil bl.a få minst 50% lengre batteritid, som vi allerede har sett med oppdateringen av MacBook Air.

Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe en MacBook pro med følgende spesifikasjoner:

2.9GHz dual-core Intel Core i7

Turbo Boost up to 3.6GHz

8GB 1600MHz memory

750GB 5400-rpm hard drive

Intel HD Graphics 4000

Hvordan vil denne takle programmer som Photoshop, lightroom og Football Manager? Evt noen andre dere anbefaler?

 

Lenke til kommentar

Har lyst til å gå over til OS X også på stasjonære maskiner, men samtidig må maskinvaren være såpass oppegående og fleksibel at spilling via Windows (BootCamp) ikke er noe videre problem..

 

Det er ikke noen lett kombinasjon da Apple har sluttet salget av Mac Pro i Skandinavia, nye Mac Pro kommer ikke før slutten av året og begge to er nok såpass dårlig priset iforhold til hva som er fornuftig for mitt bruk at det nok er totalt uaktuelt uansett.. Mac Pro 5,1 (nåværende generasjon) tilbyr jo helt akseptabel maskinvare og kombinert med GTX Titan kort så snakker man jo brukbar maskin som enkelt kan oppgraderes og som strengt tatt ikke står noe tilbake for dagens maskinvare, men prisklassen her er temmelig absurd iforhold til datoen på maskinvaren (LGA1366).

 

 

Har sett litt på Hackintosh, har lekt med det på ene serveren og fikk det overraskende nok opp og gå uten noe dilldall men her virker det å være så mange aspekter og potensielle fallgruver å ta høyde for, man må være skeptisk til enhver oppdatering av drivere, OS X og ikke minst BIOS osv til maskinvaren da selv den minste lille ting potensielt kan gjøre at maskinen din ikke kan starte opp lengre..

 

En iMac 27" gir faktisk ikke så halvdårlig maskinvare for prisen, og med GTX 680 MX så er jo ikke grafikkytelsen direkte dårlig heller.. Men du er jo helt låst med tanke på oppgradering og jeg må jo nesten punge ut for enten en SSD løsning eller Fusion Drive da det å komme seg inn bak skjermpanelet for å få satt inn egne disker virker temmelig uaktuelt. Mac Mini er jo ikke i nærheten når det kommer til de kravene jeg setter til ytelse.

 

 

Nå trenger jeg riktignok ikke allverdens til ytelse i OS X, her kunne nok en ny generasjon Mac Mini med Intel HD 5000 grafikk holdt for mitt OS X behov, men det å ha egen stasjonær for OS X og egen til spilling virker noe ulogisk.

 

 

Vet ikke hvordan det er å kjøre OS X virtuelt?

Lenke til kommentar

Jeg har en 27" iMac av nye typen, og kjører Battlefield 3 og Skyrim (med høyoppløslige textures og mods) i full oppløsning på Windows 8. Det funker for meg. Har 680MX med 2 gig minne.

 

Og ja, etterhvert kommer det sikkert nye spill og spillmotorer som den vil slite med. Men jeg gidder ikke styre med en spillmaskin i tillegg.

 

Jeg bruker boot camp og rebooter mellom systemene. Forsøkte med Parallells i sin tid på min forrige iMac, men det ble for tregt og ustabilt til spilling.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg har en 27" iMac av nye typen, og kjører Battlefield 3 og Skyrim (med høyoppløslige textures og mods) i full oppløsning på Windows 8. Det funker for meg. Har 680MX med 2 gig minne.

 

Og ja, etterhvert kommer det sikkert nye spill og spillmotorer som den vil slite med. Men jeg gidder ikke styre med en spillmaskin i tillegg.

 

Jeg bruker boot camp og rebooter mellom systemene. Forsøkte med Parallells i sin tid på min forrige iMac, men det ble for tregt og ustabilt til spilling.

 

Geir :)

 

Funker sikkert fint det, til lett spilling. Men som tidligere (hobby)overklokker har jeg sett hvor skadelig varme er for PC-komponentene. Jeg ville aldri brukt hverken en macbook eller iMac til å spille seriøst på over tid, fordi det vil føre til en mye kjappere ødeleggelse av komponentene og redusere levetiden på maskinen.

 

Dette gjelder egentlig de fleste bærbare. (Og let's face it, de nye iMac-ene er i praksis kraftige bærbare med stor skjerm). Etter min erfaring er det lurere å holde spillmaskiner og bærbare for det meste adskilt.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Nye iMac fortjener nok ikke stemplet som en "kraftig bærbar med stor skjerm" ettersom den kjører desktop brikkesett (hovedkort), prosessor og ram. Eneste som er av mobile variant er skjermkortet, men til gjengjeld så er jo GTX 680 MX identisk med sin desktopbror (GTX 680) med unntak av lavere frekvenser.

 

Sånn sett så er jeg stor fan av iMac, spesielt 27" kan du få i en virkelig imponerende variant tatt i betraktning størrelse og formfaktor med sin Intel Core i7-3770 prosessor, inntil 32GB DDR3 1600MHz SO-DIMM (som kan enkelt oppgraderes på egenhånd), godt webkamera, gode mikrofoner og relativt greie høyttalere og ikke minst et veldig flott 27" IPS 2560x1440 panel.

 

 

Ulempen er at all form for oppgradering med unntak av minne er nok uaktuelt for 99,99% av markedet da du ikke bare må frem med sugekopper for å få løsnet glasset og skjermpanelet fra kabinettet, men det er også limt fast så du må klare å løse opp limet, og da logisk nok få festet limet igjen etter operasjonen..

 

Det er uansett ikke mye du kan gjøre, det er kun en eneste SATA kontakt, og bare plass til en eneste 2,5" disk itillegg til den proprietære Apple SSD koblingen. Så alt du i realiteten kan oppgradere, om du er modig nok blir CPU (går du for 3770 modellen så har du jo strengt tatt ikke tilgang på bedre alternativer uansett og Apple tar faktisk ikke så voldsomt overpris for at du skal få iMac med denne modellen i utgangspunktet), WiFi kort (kan være aktuelt for de av oss som ønsker de nye Broadcom 802.11AC kortene men det er nok en ny iMac rundt hjørnet med Haswell og 802.11ac uansett), bytte av harddisk og det er hovedsaklig det.

Lenke til kommentar

Ser faktisk nå når jeg sjekket hva jeg måtte betalt for følgende iMac på Apple.no (via Studenttorget for 8-10% rabatt).

 

- iMac 27"

- Intel Core i7-3770, 3.4GHz (3.9GHz Turbo), LGA1155

- 8GiB (2x 4GB) 1600MHz DDR3, CL9 SO-DIMM RAM

- 1TiB Fusion Drive (128GB Samsung 840 SSD + 1TiB Seagate Barracuda 7200RPM (?))

- nVIDIA GeForce GTX 680 MX, 2GiB GDDR5

 

Pris: 19'587,50kr (inkluderer 600kr gavekort + gratis frakt)

 

 

Setter jeg samme noe tilsvarende hos Komplett:

 

- Silverstone Raven RV04B-W Kabinett (Ikke det billigste, men et av de penere, i aluminium som på mange måter blir noe av det rimeligere kabinettene jeg overhode vil si at er i nærheten av en iMac når det gjelder kvalitetfølelse og utseende. Blir naturligvis to ganske så forskjellige løsninger, men syntes ikke det å dra inn plastikkkabinetter til 500kr er spesielt rettferdig. - Pris: 1'285kr

 

- Asus P8Z77-I Deluxe/WD, LGA1155 Hovedkort (Ikke av de billigste hovedkortene, og tatt i betraktning at du har så få muligheter med hovedkortet i iMac så hadde kanskje et rimeligere alternativ vært mer rettferdig. MEN! Dette var et av ytterst få LGA1155 hovedkort som kommer med mini-PCIe nettverkskort og støtte for Intel WiDI noe jeg syntes er på sin plass når vi sammenligner med hovedkortet i iMac som tross alt har mini-PCIe og blir levert med godt trådløstkort og har noe tilsvarende WiDi iform av AirPlay. - Pris: 1'399kr

 

- Intel Core i7-3770, 3.4GHz, LGA1155 Prosessor (Nøyaktig samme prosessor som på nevnte iMac 27") - Pris: 2'149kr

 

- "Hjemmemekket" 1TB Apple Fusion Drive, 1x Samsung 840 Pro Series 256GB + Seagate Barracuda 1TB 7200RPM (Dette er en hakket større SSD, og hakket raskere modell men tatt i betraktning at man faktisk ikke klarer å ordne en "hjemmemekket fusion drive" på noen fornuftig måte da fusion drive ikke fungerer som tradisjonelle SSD cache løsninger så syntes jeg det er helt greit å bruke hakket dyrere komponenter i denne sammenligningen, prisforskjellen er jo uansett ikke allverden sammenlignet med 128GB 830 serie SSD. - Pris: 2228kr

 

- Asus GeForce GTX 680 2GB GDDR5 Skjermkort (den mest logiske sammeligningen ettersom GTX 680 MX er identisk, bare med lavere frekvenser men ytelsen vil jo være hakket bedre enn med GTX 680 MX naturligvis.) - Pris: 3'295kr.

 

- Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB (2x 4GB) CL9 (minnebrikker med identiske spesifikasjoner) - Pris: 679kr

 

- Dell UltraSharp U2713H, 2560x1440, H-IPS Skjerm (den skjermen på markedet med identisk skjermpanel som iMac 27. Dog er skjermen matt, det kan være både et pluss eller et minus. Kunne selvsagt bare brukt en Apple Thunderbolt Display 27" men jeg syntes de er noe overpriset når de koster over 7'000kr og utgjør en noe svak sammenligning.) - Pris: 5'690kr

 

- Corsair HX 650W Strømforsyning (Må nesten ha strømforsyning, greit at den er modulær så det ikke blir helt texas i kabinettet) - Pris: 1'085kr.

 

- Apple Magic Mouse (Denne følger jo med iMac, eventuelt så kan du velge Apple Magic Trackpad, begge koster jo 590kr som uansett er en helt grei prisklasse som du normalt må ligge på om du ønsker en ganske så solid mus disse dager og utgjør derfor et perfekt sammenligningsgrunnlag om du spør meg.) - Pris: 590kr

 

- Apple Wireless Keyboard (Som med Apple Magic Mouse så syntes jeg denne utgjør et perfekt sammenligningsgrunnlag. Ja du kan finne rimeligere trådløsetastatur men det er dette som vil følge med en iMac og skal du ha et nokså godt trådløs tastatur så er ikke 690kr noen fraskrekkende pris.) - Pris: 690kr

 

- Logitech C930e Webcam (Webkamera og dual mikrofoner er jo innebygget i iMac, hvor blant annet mikrofonløsningen skal være veldig god og kamera er visstnok ikke dårlig det heller. Vil nok tro og forvente at dette C930e kamera er bedre på både lyd og bilde, men samtidig så kostet de hakket rimeligere modellene knapt noe mindre og de vil jeg tro er hakket dårligere igjen så jeg brukte dette kamera som eksempel.) - Pris: 849kr

 

- Logitech Z532 2.1 høyttalersett (Høyttalere må man jo ha, aner ikke hvordan disse stiller mot høyttalerne i iMac men tenkte et greit og rimelige 2.1 sett var et godt sammenligningsgrunnlag.) - Pris: 499kr

 

 

Totalt: 20'987 kr. (Frakt på 249kr kommer itillegg.)

 

 

Disse to løsningene er jo selvfølgelig ganske banale å sammenligne ettersom du har et superkompakt og utrolig snasen løsning opp mot en midi-tower løsning. Hvorvidt man bryr seg om den ekstra plassen, om den snasne designet og fiffige løsningen iMac tilbyr blir jo opp til hver enkelt å vurdere men det gjør jo at vi har to ganske så forskjellige løsninger når alt kommer til alt.

 

Valget av komponenter føler jeg er ganske riktig og realistisk, du kommer ikke stort nærmere enn det jeg har valgt og plukket ut her med noen små unntak naturligvis. Du vil for det meste oppleve identisk ytelse med begge de forskjellige løsningene, hvorav maskinen fra Komplett har en fordel når det kommer til grafikkytelse og naturligvis er langt enklere på oppgradere og fikle med i etterkant, hvor iMacen lar deg mer eller mindre kun oppgradere RAM.

 

 

Det jeg dog syntes denne lille sammenligningen illustrerer ganske så greit er det faktum at en iMac 27", selv når du går for topp prosessor, skjermkort og Apple fusion drive ikke koster fraskrekkende mye sammenlignet med hvilken innmat du faktisk ender opp med, og når du tenker på hvor kompakt hele løsningen er så blir det jo ikke mindre imponerende av det selv om det begrenser mulighetene for oppgradering drastisk.

Lenke til kommentar

Vell, da brukte jeg litt tid på Hackintosh og vips så min stasjonære oppe med perfekt fungerende Mac OS X Mountain Lion installasjon, med min Windows 8(.1) UEFI installasjon bootbar fra en annen disk.

 

- Asus Rampage IV Extreme, LGA2011

- Intel Core i7-3960X 3.3GHz (3.9GHz Turbo) 6-kjerner (tror ikke turbo fungerer med hackintosh før Mavericks og nye Mac Pro med LGA2011 støtte.

- 16GB (4x 4GB) 2133MHz DDR3 CL11 RAM

- Gainward GeForce GTX Titan 6GB GDDR5

- Intel X25-M 80GB Gen3 SSD

 

 

Sparker ganske bra fra seg det!

Lenke til kommentar

Jeg har en MBA mid-2011 hvor det ikke lenger er mulig å presse ned trackpaden i særlig grad. Kan det skyldes oppsvulmet batteri og er en grei reklamasjonssak eller er det andre forhold som ligger til grunn?

 

Jeg har sett dette problemet på MBA tidligere. Antar at det er batteriet, ja.

Lenke til kommentar

Nye iMac fortjener nok ikke stemplet som en "kraftig bærbar med stor skjerm" ettersom den kjører desktop brikkesett (hovedkort), prosessor og ram. Eneste som er av mobile variant er skjermkortet, men til gjengjeld så er jo GTX 680 MX identisk med sin desktopbror (GTX 680) med unntak av lavere frekvenser.

 

Tenkte mest i forhold til tykkelse, materialer, og kjøling. At den er kraftig forsterker vel egentlig bare poenget mitt, hvis du vil den skal leve lenge så er tung, vedvarende og frekvent spilling ikke spesielt bra for maskinen.

 

Men er helt enig i at iMac egentlig ikke er noe overpriset. Utrolig god maskin, til en ganske grei pris. Sammenligner du med en selvbygget PC så er jo iMac ikke akkurat billig rent spesifikasjonsmessig, men du kan uansett ikke sammenligne en syltynn, elegant, plassbesparende iMac med et tilfeldig midi/high tower-oppsett.

 

Selv skulle jeg gjerne hatt en iMac. Men det blir på en måte overkill med to stasjonære PC-er. (Har, som deg, et spillbeist). Ikke har jeg plass til en maskin til heller.

Lenke til kommentar

Hmm.. En ting jeg lurer litt på nå som jeg kjører Hackintosh og OS X Mountain Lion med vanlig mus og tastatur, hvordan får man navigert effektivt mellom flere "full-screen apps"?

 

Ser ikke helt ut til å finne ut av hvordan jeg faktisk kan navigere fra et vindu til et annet på noen finurlig måte uten touch gestures.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...