Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Jetfighter skrev (6 timer siden):

Jeg klinka til og bestilte mbp 13 med 10 gen i5 nettopp. Benytter meg av studentrabatten mens jeg enda er student. Veldig spent på å begi meg ut på macOS. 

Mac OS er selve grunnen til å velge Mac. Om disse maskinene hadde kjørt Windows hadde jeg aldri vurdert å betale premium pris for dem. Om du er dypt inni hvordan ting fungerer på Windows, tar det nok litt tid før du har alt i fingrene, men personlig synes jeg Mac OS er hakket bedre enn Windows, selv om Windows har blitt veldig bra de senere årene (og Mac OS gjerne har blitt tilsvarende dårligere...)

I dag er heldigvis Mac blitt såpass utbredt at de aller fleste programmer kommer til både Windows og Mac. Slik var det ikke når jeg ble Macbruker i 2006. Da måtte jeg hele tiden se meg om etter alternative programmer til de jeg var vant med. Nå kjører jeg omtrent identisk oppsett med programmer på både windows og mac-maskinene mine :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er godt å høre. Ja jeg har sett at så godt som alle programmene jeg skal bruke går også på mac. Og de få det gjelder de kommer jeg til å kjøre på en gammel hp laptop uansett. Så nå blir det å bestille beskyttelsescase, usb c huber, kabler og annet man trenger. Tar gjerne imot tips til gode huber med mye porter

Lenke til kommentar

Jeg bruker en variant av denne: https://www.clasohlson.com/no/Deltaco-USBC-1266-USB-C-dockingstasjon/p/38-8571
Min har imidlertid fire USB-A kontakter i stedet for to

Kan også være greit ha noen sånne liggende i lommeboken/lommen når man er på farten: https://www.aliexpress.com/i/33028527311.html

Disse kan du bruke til å "konvertere" dine gamle USB-A enheter til USB-C: https://www.aliexpress.com/i/33014803467.html?

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Er det noen her som har erfaring med å bytte batteri på Air? Jeg har en mid 13, 13” som har helt krise batteri nå. 
 

Det ser jo fryktelig enkelt ut, men det er tydeligvis ikke alle batterier som er like gode, så vidt jeg forstår? Noen som har anbefalinger? :) 

 

Skulle så gjerne hatt litt mer ram, og, men det skjønner jeg ikke er like lett? Har 4 nå.. 

Lenke til kommentar
d'espresso skrev (1 time siden):

Er det noen her som har erfaring med å bytte batteri på Air? Jeg har en mid 13, 13” som har helt krise batteri nå. 
 

Det ser jo fryktelig enkelt ut, men det er tydeligvis ikke alle batterier som er like gode, så vidt jeg forstår? Noen som har anbefalinger? :) 

 

Skulle så gjerne hatt litt mer ram, og, men det skjønner jeg ikke er like lett? Har 4 nå.. 

Jeg vet ikke noe om dette, men fant denne siden. Det ser ut til at der er mange varianter:

https://everymac.com/systems/apple/macbook-air/macbook-air-faq/macbook-air-battery-replacement-instructions.html

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det vanskelig å ikke være subjektiv. Jeg for min del ville gått for Airpods og ikke Pro utgaven da jeg ikke kan bruke sånne in-ear ting.

Hva fruen din liker er ikke noe noen her kan svare på, men når det gjelder lydkvalitet så har jeg hørt at Pro skal være merkbart bedre enn den vanlige varianten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

image.thumb.png.568c52532133aa79c50d181d9fdd5cc7.png

 

Nå har jeg vært eier av Macbook Pro 13 tommer 2020 i over en uke. Jeg kan fortelle litt om overgangen fra Windows 10 til Macintosh. De siste 10 årene har jeg hatt HP´er og Lenovo i jobb og skole-sammenheng. De maskinene jeg har hatt tidligere har vært godt skodd med kraftig innmat, dedikerte gpuer, mye ram og kraftige cpuer. Da min trofaste HP-studiekamerat begynte å takke for seg helt på slutten av bachelorgraden, var det bare å bestille seg en ny maskin. Jeg har aldri hatt noe annet produkt fra Apple enn ipod nano og touch. Jeg har aldri brukt Macbook, annet enn at jeg har sett litt på medstudenters mac´er. Siden nyttår har jeg ventet spent på 2020 oppgraderingen av MBP 13/14 tommer, og bestilte 13 tommer da den kom for salg. Etter hva medstudenter, kollegaer og venner har fortalt, så hadde jeg skyhøye forventninger til denne maskinen. Prislappen på 25 tusen, senket ikke forventningene for å si det slik.

Når man tar første oppstart på splitter nye HP´er, så har det vært spill for barn,  programmer og annet søppel en ikke trenger på en arbeidsmaskin. Det gir windows 10 et uprofesjonelt preg når HP stapper inn ekstra tull man må fjerne for å spare plass. På Mac OS var det helt rent for slikt. Ingen spill (ingenting utover Sjakk), reklame, prøveversjoner på programmer eller annet "halvfabrikata". Helt rent og du kan nærmest begynne å jobbe med en gang du får lagt inn programmene du skal jobbe på. For min del ligger det meste allerede i app store. 

Maskinen jeg kjøpte har en 10. generasjons i5 prosessor på 2 ghz. Det er 4 kjerner og 8 tråder. Ingen dedikert gpu, men Intels Iris Plus klarer å utføre de fleste oppgaver greit. Spesifikasjonene på denne maskinen er ganske likt med premiummaskinene til HP Spectre x360 og Dell sin XPS. Det er 16 gb ram med en hastighet på 3733 mhz. Fra min tid med selvbygging av pc´er, så var alt over 2666mhz overklokking, og man måtte aktivere xmp-profil for å gå over 2666 mhz. Per nå har jeg hørt viftene kun et fåtall ganger. Begge viftene spoler opp når jeg har kjørt benchmarker og når jeg har testet spill som Kerbal Space Program. Den er nesten helt lydløs 99% av tiden, noe som er veldig behagelig å jobbe med. Selv når den lader, jeg jobber i word og har et stort antall faner åpne, er den fortsatt ganske stillegående. 

Overgangen fra å konstant bruke trådløs mus til å bruke macbooken sin mousepad har vært noe uvant. Fra Synaptics startet å eksperimentere med multitouch, har det vært et mareritt å bruke mousepad på blant annet HP. Plutselig har du markert halve dokumentet og flyttet teksten til en annen side. Det resulterte i at jeg har hatt et unødig forbruk av trådløse muser fra Logitech og AA-batterier. Heldigvis er mousepaden på macbooken superpresis, diiiiger og veldig lettvinn å bruke når man lærer seg kommandoene. Har enda ikke hatt følelsen av at jeg trenger mus istedenfor mousepad. 

Jeg er veldig fornøyd med maskinen i helhet. Apples nye Magic Keyboard er fantastisk å skrive på. Det er helt kurant vandring på tastene, med en god motstand og forholdsvis greit lydnivå når man trykker. Lyden fra høyttalerne er utrolig bra til å være en 13 tommers maskin. Såpass brukbart at jeg kan la headsettet ligge og spille av musikk rett fra maskinen. Byggekvaliteten er utrolig bra. Ingen antydning til skjevheter, ujevnheter eller skarpe kanter fra maskinering/produksjon. Andre merkers premiummaskiner kan bli levert med ujevnheter, ujusterte hengsler eller andre ting som tyder på svakere kvalitetskontroll. 

Nok skryt om min nye MacBook Pro 13 tommer nå. Fantastisk datamaskin, og kan virkelig anbefales dersom du trenger en kraftig maskin. Tar forbehold om feil i innlegget ? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bra du er fornøyd! Men det skulle jo nesten bare mangle med en maskin til 25 lapper :)

Det største problemet med Mac i dag er driftssikkerhet. Som sagt, min ett år gamle jobb-mac tok kvelden nylig uten noen som helst forvarsel, og den har vært behandlet med høyeste forsiktighet. Hovedkortet var dødt, og siden alt er loddet på, kunne ingen data reddes. All kudos til Eplehuset som tok det på reklamasjon uten noe om og men, men likevel, en maskin til nesten 30k bør være bedre elektronisk bygget.

Lenke til kommentar

Alle produsenter har mandagsprodukter. Jeg har utelukkende brukt Apple laptops siden 2008 og har aldri hatt et eneste problem med noen av dem. De varer og varer, og den eneste grunnen til at jeg har byttet ut har vært fordi jeg har hatt lyst. Den første jeg kjøpte lever enda hos min bestemor som dedikert nettbank-maskin.

Lenke til kommentar

Vi har tre Mac'er her nå. To iMac og en MacBook Air. Yngste er snart 8 år. Alle fungerer. (Den eldste dog på et litt eldre OS.) Det har gått med noen tastatur og mus på de årene, men elektronikken er feilfri. Samme gjelder min første generasjon iPad Pro og min kones 5 år gamle iPhone 6. (Min gamle iPhone gikk i gulvet så skjermen knuste, så da ble det en ny en, men den virket fremdeles. Fruens har ikke så mye batteri igjen etter alle disse årene, men funker ellers fint.)

Hvordan kvaliteten er i dag vet jeg ikke noe om. Junior har fått en 16" MacBook Pro på jobben, og en iPhone 11 Pro Max, og er godt fornøyd med begge så langt.

Og jeg sikler som nevnt veldig på den nye iMac som ryktene spår kommer i høst. Hvis den kommer blir det min nye maskin. Og så kan de gamle leve videre til annet bruk, siden de fortsatt lever.

Edit: Og da ser jeg de siste iMac-ryktene sier WWDC, altså om bare to uker... :love: Jeg har alt spart til den! :wee:

Geir :) 

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (17 timer siden):

Alle produsenter har mandagsprodukter. Jeg har utelukkende brukt Apple laptops siden 2008 og har aldri hatt et eneste problem med noen av dem. De varer og varer, og den eneste grunnen til at jeg har byttet ut har vært fordi jeg har hatt lyst. Den første jeg kjøpte lever enda hos min bestemor som dedikert nettbank-maskin.

Jeg tenker på maskinene fra 2015 og senere. Selvfølgelig har nok folk flest ikke problemer, men de er overrepresentert. De har dårligere driftssikkerhet enn hva man kan forvente av et produkt i den prisklassen.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (21 minutter siden):

Jeg tenker på maskinene fra 2015 og senere. Selvfølgelig har nok folk flest ikke problemer, men de er overrepresentert. De har dårligere driftssikkerhet enn hva man kan forvente av et produkt i den prisklassen.

Du er inne på noe der. Jeg klarer ikke lenger telle på en hånd hvor mange ganger naboen har hatt bilen sin inne på verksted det første året. Masse tekniske feil, bakluke som åpner seg selv og ikke vil ned igjen, dørhåndtak (!) som tuller osv. Og dette er en bil ikke langt unna millionklassen, så driftssikkerhet er blitt et ukjent ord i dag. 

Lenke til kommentar
Jetfighter skrev (1 time siden):

Du er inne på noe der. Jeg klarer ikke lenger telle på en hånd hvor mange ganger naboen har hatt bilen sin inne på verksted det første året. Masse tekniske feil, bakluke som åpner seg selv og ikke vil ned igjen, dørhåndtak (!) som tuller osv. Og dette er en bil ikke langt unna millionklassen, så driftssikkerhet er blitt et ukjent ord i dag. 

Er det en Tesla Model X? ?

Ellers synes jeg Apple-produkter er i toppskiktet kvalitetsmessig når de fungerer. Men de har gått fra å være i toppskiktet på driftssikkerhet, til å bli ganske så midt på treet. Søk opp Louis Rossman på Youtube, så ser du hva jeg mener. 

Det eneste som fremdeles "holder" meg som Macbruker privat er Mac OS. Selv om Windows 10 er bra, synes jeg Mac OS er bedre. Men med vanlige PCer med tilsvarende byggekvalitet som Apple, og med bedre driftssikkerhet, lavere pris, og flere modulære komponenter, er det begrenset hvor lenge jeg er villig til å betale "Apple-skatten". Selv om den nye 13"-tommeren er et steg i riktig retning (bra tastatur, ytelse som (nesten) kan forsvare prisen), vet vi fremdeles ikke hvordan driftssikkerheten vil bli på denne, men vi vet at den ikke har USB-A, SD-kortleser og utbyttbar lagring og RAM. I det minste burde den hatt én USB-A-plugg og kortleser. Fastloddet ram og lagring kan jeg til nøden leve med.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (10 minutter siden):

Er det en Tesla Model X? ?

Ellers synes jeg Apple-produkter er i toppskiktet kvalitetsmessig når de fungerer. Men de har gått fra å være i toppskiktet på driftssikkerhet, til å bli ganske så midt på treet. Søk opp Louis Rossman på Youtube, så ser du hva jeg mener. 

Det eneste som fremdeles "holder" meg som Macbruker privat er Mac OS. Selv om Windows 10 er bra, synes jeg Mac OS er bedre. Men med vanlige PCer med tilsvarende byggekvalitet som Apple, og med bedre driftssikkerhet, lavere pris, og flere modulære komponenter, er det begrenset hvor lenge jeg er villig til å betale "Apple-skatten". Selv om den nye 13"-tommeren er et steg i riktig retning (bra tastatur, ytelse som (nesten) kan forsvare prisen), vet vi fremdeles ikke hvordan driftssikkerheten vil bli på denne, men vi vet at den ikke har USB-A, SD-kortleser og utbyttbar lagring og RAM. I det minste burde den hatt én USB-A-plugg og kortleser. Fastloddet ram og lagring kan jeg til nøden leve med.

Kan tenkes at det er en amerikansk elektronisk bil ja ? Kan se fra stuevinduet vårt at dører er skjevt montert på den bilen der... 

Mangel på USB-A og kortleser er det eneste jeg savner fra min tid som HP-eier. Jeg kan leve med huber og adaptere, når det har blitt så smidig som det har blitt. Jeg tømmer kortene på kameraet så sjeldent at bruken av hub en gang i uka kan jeg fint leve med. Fastloddet ram og lagring kjenner man godt igjen fra mobilverden, så akkurat det er ikke noe hokus pokus. Det eneste problemet er prisen på oppgradering ved kjøp av ny maskin. For min del ble det altfor dyrt å vurdere 32 gb, men tror jeg skal klare meg med 16 gb. Har en stasjonær maskin som skal få gleden av å jobbe med videoredigering og slikt tungt. 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg hadde en merkelig opplevelse igår:


Jeg har stedtjenester fullstendig avslått på min iPhone med nyeste iOS. Likevel sendte telefonen min en SMS til nummer 111 med min eksakte posisjon når jeg ringte brannvesenet igår kveld! (røyken jeg observerte veltende opp i det fjerne viste seg å være fra et innmeldt bål)


SMS'en var ikke synlig på selve telefonen: der foregikk alt i det skjulte i bakgrunnen!
Jeg oppdaget på "mine sider" på telenor.no at meldingen var blitt sendt (der kan man sende og motta sms fra PC).

Jeg forstår jo hvorfor nødetatene vil ha innringers posisjon, og jeg har jo egentlig ingen motforestillinger...; Det som plager meg er at min egen telefon går bak ryggen på meg! For her må jo telefonen ha slått på GPS'en når den merket at jeg ringte et nødnummer, avlest posisjonen, sendt SMS, og slått av GPS igjen. For stedtjenester er fortsatt avslått når jeg sjekker. Og alt sammen uten at det skulle være mulig å se...

Jeg husker noe snakk for en tid siden om en "nød-app" som skulle sende posisjonen når man ringte et nødnummer; Men jeg kan ikke huske å ha sett hverken myndighetene eller Apple fortelle oss at posisjonen vår nå blir tvunget ut av oss selv når stedtjenester er avslått! For det er faktisk slik det foregår nå...

Lenke til kommentar
ozone skrev (21 minutter siden):

Snip...

Det er riktig. Systemet kalles Advanced Mobile Location (AML). Se mer her:

https://www.nkom.no/telefoni-og-telefonnummer/nodnummer-nodanrop-og-lokalisering

https://no.wikipedia.org/wiki/Advanced_Mobile_Location

Hjemmel ble vedtatt ved forskrift i 2018:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-02-16-401/KAPITTEL_7#§6-2a

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...