Gå til innhold

Hvilket objektiv skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Jeg er en hobby-fotograf som tar alt fra natur- til konsertbilder. Jeg har et Canon EOS 350D, men objektivet som fulgte med er som kjent ikke verdens beste.

 

Det jeg trenger er et zoom-objektiv, gjerne 70 - 200 mm, men det må være lyssterkt, noe som koster skjorta hvis man også skal ha bildestabilisator. Derfor trenger jeg tips fra folk med peiling om hvilket objektiv som passer best til mitt bruk!!

 

Jeg har ikke masse penger og smertegrensa ligger på rundt 5000,-. Får man et godkjent objektiv til den prisen? Eventuellt hva? Kan det lønne seg å kjøpe brukt?

 

Setter pris på alle tips!

 

Tore

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne koster en del mer enn 5k... Har fått inntrykk av en rekke brukere (forum) at den er bra.

 

Sigma 50-500 EX 4-5.6 EX ca 8.5k, men det er hverken lyssterk eller har bildestabilisator.

 

Sigma 100-300 EX 4 ca 8.5k, er lyssterk men har ikke bildestabilsator.

 

Eller fastlinse + eventuelt telekonverter:

Canon EF 200mm 2.8L ca 6.6k. Velidg lysterk, f4 ved bruk av 1.4x telekonverter.

Lenke til kommentar

Lys, eller manglen på sådan er ofte den største utfordringen ved konsertfotografering. f/4 blir dermed ofte for treigt. Og når det gjelder bildestabilisator er det verdt å huske at det kun hjelper på dine bevegelser, ikke motivets. Og få gode konsertmotiver er spesielt rolige av seg.

 

Hvis du klarer å komme deg nært nok scenen kan en fast 50mm være en særdeles billig og god løsning. En ~80-200mm f/2.8 er ofte en kjær linse under konserter, men ny vil de nok sprenge budsjettet ditt. Sigma 70-200mm F2.8 til 6600,- er vel en av de rimeligste. Jeg ville ha fulgt med litt på bruktmarkedet til foto.no.

Lenke til kommentar
Fant forresten tilfeldigvis et konsertbilde tatt med Sigma 70-210 (eldre versjon muligens,..) http://foto.no/cgi-bin/bildegalleri/vis_bilde.cgi?id=195325

 

Fotografen har forøvrig diverse konsertbilder, hvis du klikker på navnet hans...

For en flinking!

 

-Jon Are - helt objektiv

 

 

Edit: Bildene fra 70-210mm'en er forøvrig tatt på f/3, siden D70en nekter å gå ned på f/2.8 med den linsen. Jeg har ikke tatt meg bryet om å finne ut hvor problemet ligger. Har vel i praksis minimalt å si.

Endret av CWalken
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...