Gå til innhold

Spillverket.no: Takk til gamer.no for omtalen av Gothic 2


Anbefalte innlegg

Eg vil berre seie takk til gamer.no for omtalen av Gothic 2. Eg hadde lest og høyrt ein del om det, men etter å ha spelt demoen var eg ikkje særleg frista. Kontrollane var klumpete, og eg var skuffa over at eg ikkje fekk generere ein karakter i starten. Men etter å ha lest ein omtale her på gamer.no, der det stod at spelet tok seg opp etter den første halvtimen, bestemte eg meg for å gi det ein sjanse likevel. Og no har eg spelt det til langt på natt nesten kvar dag i eit par veker. Det har gått inn i historia som det andre rollespelet eg starta på nytt rett etter første gjennomspeling (det første var gamle Quest for Glory 2). Og det segla enkelt opp forbi NWN til toppen av lista over mine favoritt-rollespel til PC. :)

 

Til alle dei som prøvde demoen, og ombestemte seg: Kjøp det! Gothic 2 verkar ikkje so bra med ein gong, men absolutt alle aspekt av det tek seg opp etter litt tid. Kontrollsystemet er faktisk bra når ein blir vant til det, historia er engasjerande, og karakterbygginga er ekstremt bra. Dette er slik Morrowind burde ha vore: Detaljrikt og masse fridom, men med sterk historiefortelling og levande karakterar. Det einaste som er negativt er at det tek slutt so altfor, altfor tidleg.

 

Hjarteleg takk til gamer.no for å ha fått meg til å gi Gothic 2 ein sjanse. :thumbup:

 

Kay

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gothic 2? Snodig at du tok opp dette emnet, for jeg så faktisk, i den lokale Norli-sjappa mi (makan så mye jeg nevner den sjappa her på Gamer! :p ) for 299kr.

Det ser ut som at G2 har komemt i et nytt opplag, for jeg har aldri sett denne versjonen før. Det er ei fin pappeske med manual og CD'er oppi. Vurderer hele tiden å kjøpe det, men pengepungen holder på å brenne opp fordi jeg plukker opp penger fra den som faktisk ikke engang ligger der! :p

 

Men jo, Gothic 2 er et SINNSYKT bra spill. Det er nok det beste rollespillet jeg noen gang har spilt (delt førsteplass med KOTOR).

Elsker slike spill, hvor man får vandre fritt rundt omkring, utforske verdenen, velge selv hvordan man vil komme seg fremover (med guilds, sivile jobber, osv), og hvor alt bare er så jævlig bra. G2 har mange bugs, og mange andre småting (var litt kravstort da det kom på tross av, selv på den tiden, utdatert grafikk), men den sinnsykt bra atmosfæren er bare uforglemmelig! :love:

 

Gleder meg som en hest til G3 kommer ut! :cry:

 

EDIT: Hvor kjøpte du det fra?

 

EDIT2: Du sier at det er et minus at det tar slutt så alt for fort. Det gjør jo ikke det da! Til å være et spill fra 2003 (neida, aler har ikek så alt for mye med saken å gjøre) så er nå tiden en bruker på å gå igjennom spillet ganske lang og tilfredsstillende.

Men jeg skal være enig, det tar slutt fort, for spillet er så sykt bra at man glemmer seg helt vekk! :D

Endret av MeTa][iC
Lenke til kommentar

Kjøpte det frå gamezone.no. Ser dei har det på tilbod til 149 kroner no. :)

 

Eg sa ikkje at spelet var lite eller kort, langt ifrå...tatt i betraktning kor intensivt eg spelte må ein seie det var ei svært anstendig lengde på det. Men det føltast som om det gjekk veldig fort...kunne verkeleg tenkt meg å bu i Gothic-verda mykje, mykje lengre.

 

Synest G2 hadde ein flott balanse mellom fridom og retning. Trur ikkje ein kan ha 100% fridom til ei kvar tid utan å ofre mykje av historiefortellinga. T.d var Morrowind altfor "fritt" etter min smak, kjennast etter kvart ut meir som ein spelmotor enn eit spel. Gothic 2 har masse fridom, men klarte likevel å drive fram ei historie som engasjerte. Ein kunne bevege seg stort sett slik ein ville, og ein kunne ta mange valg og finne forskjellige løysingar, men det var samstundes ei tydleg historie som ein var ein del av.

 

Gothic 3 ser fantastisk bra ut, trur nok eg kjem til å kjøpe meg ny datamaskin for å spele det på maks. :D

 

Kay

Lenke til kommentar
Ja. G2 er et kjempespill. Er så veldig veldig irriterende at expansion ikke har kommet på engelsk (har vel mistet håpet nå...). Nå er det bare å glede seg til Gothic 3  :thumbup:

Mistet håpet? Din tullebukk, The Night Of The Raven HAR kommet ut på engelsk! Og jeg mener ikke modden!

Foreløpig får du bare kjøpt det fra Polen (var en fyr her på Gamer som la ut en link i en tråd - Dinsdale tror jeg), men den kommer snart til de andre landnee i Europa! :) ¨

 

EDIT:

Synest G2 hadde ein flott balanse mellom fridom og retning. Trur ikkje ein kan ha 100% fridom til ei kvar tid utan å ofre mykje av historiefortellinga. T.d var Morrowind altfor "fritt" etter min smak, kjennast etter kvart ut meir som ein spelmotor enn eit spel. Gothic 2 har masse fridom, men klarte likevel å drive fram ei historie som engasjerte. Ein kunne bevege seg stort sett slik ein ville, og ein kunne ta mange valg og finne forskjellige løysingar, men det var samstundes ei tydleg historie som ein var ein del av.

 

Absolutt enig. Morrowind ble for meg også alt for åpent. Husker ørkenene, de var SVÆRE, og HEEEEEELLT øde (ikke så mye som en busk - Det eneste som var der var de forbanna irriterende flyvende øglene).

Det var det som var så fint med Gothic 2, det er mindre i størrelse, men har en fastere historie, og når det er mindre, hjelper det deg i å komme videre, så du slipper å havne mange zilliarder mil unna et oppdrag, osv. Må sjekke Gamezone nå da. Sjekke om jeg skal kjøpe det.

 

Hva tar de i frakt, btw?

Endret av MeTa][iC
Lenke til kommentar

35 kroner når eg bestilte. :)

 

Får håpe nokon av nettbutikkane eg brukar får inn Night of the Raven snart.

 

Kva synest de om vanskegrada, forresten? Har høyrt noko om at Gothic 2 skulle vere so voldsomt vanskeleg, kan ikkje seie eg merka stort til det. Rett nok kunne ein støyte på fiendar på forskjellige tidpunkt som var altfor sterke til at eg kunne ta dei der og då, men det må jo vere litt av vitsen. Mykje meir spennande å springe gjennom skogen når ein har eit illsint shadowbeast i hælane. :D

 

Kay

Lenke til kommentar

Vanskelighetsgraden er egentlig noe av det dårligste i spillet. Den er altfor stiv og udynamisk.

I begynnelsen må man løpe som faen for å komme seg vekk fra kjempemygg (som ikke er større enn kråker).

Mot slutten kan man drepe hvem som helst, hvor som helst og med hva som helst.

Dette synes jeg er bitte litt synd. Det er jo litt kult også, for det er litt mer realistisk enn mange andre spill.

I virkeligheten blir jo ikke ting vnaskeligere etter hvert som du kommer gjennom livet (vel, skoleting og sånn, ja, men nå tenker jeg liksom på om slike fantasi-verdener hadde fantes. Fiendene dine vil ikke bli vnaskeligere ettersom du blir bedre).

Endret av MeTa][iC
Lenke til kommentar
[iC,15/09/2005 : 20:09]
Ja. G2 er et kjempespill. Er så veldig veldig irriterende at expansion ikke har kommet på engelsk (har vel mistet håpet nå...). Nå er det bare å glede seg til Gothic 3  :thumbup:

Mistet håpet? Din tullebukk, The Night Of The Raven HAR kommet ut på engelsk! Og jeg mener ikke modden!

Foreløpig får du bare kjøpt det fra Polen (var en fyr her på Gamer som la ut en link i en tråd - Dinsdale tror jeg), men den kommer snart til de andre landnee i Europa! :)

Wow! Hvis det stemmer så er det den beste nyheten denne karen har hørt på lenge :yes:

 

Vanskelighetsgraden er egentlig noe av det dårligste i spillet. Den er altfor stiv og udynamisk.

I begynnelsen må man løpe som faen for å komme seg vekk fra kjempemygg (som ikke er større enn kråker).

Mot slutten kan man drepe hvem som helst, hvor som helst og med hva som helst.

Dette synes jeg er bitte litt synd. Det er jo litt kult også, for det er litt mer realistisk enn mange andre spill.

I virkeligheten blir jo ikke ting vnaskeligere etter hvert som du kommer gjennom livet (vel, skoleting og sånn, ja, men nå tenker jeg liksom på om slike fantasi-verdener hadde fantes. Fiendene dine vil ikke bli vnaskeligere ettersom du blir bedre).

 

Tjo. Men jeg likte og denne måten å gjøre det på. I begynnelsen hadde man så godt som ingen sjanse mot en Orc eller de der dinosaur lignende sakene, men etter hvert så ble disse barnemat. Syns dette var bedre enn f.eks. Morrowind, hvor det virket som om monstrene økte i level samtidig som du gjorde det (ble aldri lett nok å drepe de der fugledyrene som var over alt f.eks.).

Lenke til kommentar
Eg vil berre seie takk til gamer.no for omtalen av Gothic 2. Eg hadde lest og høyrt ein del om det, men etter å ha spelt demoen var eg ikkje særleg frista. Kontrollane var klumpete, og eg var skuffa over at eg ikkje fekk generere ein karakter i starten. Men etter å ha lest ein omtale her på gamer.no, der det stod at spelet tok seg opp etter den første halvtimen, bestemte eg meg for å gi det ein sjanse likevel. Og no har eg spelt det til langt på natt nesten kvar dag i eit par veker.

 

(snip)

 

Hjarteleg takk til gamer.no for å ha fått meg til å gi Gothic 2 ein sjanse. :thumbup:

Mange takk for ros! Kjempehyggelig å se at du finner nytte og glede i en så gammel anmeldelse :-)

Lenke til kommentar
Tjo. Men jeg likte og denne måten å gjøre det på. I begynnelsen hadde man så godt som ingen sjanse mot en Orc eller de der dinosaur lignende sakene, men etter hvert så ble disse barnemat. Syns dette var bedre enn f.eks. Morrowind, hvor det virket som om monstrene økte i level samtidig som du gjorde det (ble aldri lett nok å drepe de der fugledyrene som var over alt f.eks.).

Nettopp. Mener egentlig det samme (forklarte litt overfladisk dette i den posten min). Men jeg synes spilelt er litt FOR vanskelig i starten. Man skulle i det minste fått en slags "advarsel" fra Xerdes (var det ikke dette han het? Hvis ja; DAMN I'M GOOD! :D ), slik at man på forhånd visste at megamygger ikke var slikt som i alle andre RPG - På bunnen av næringskjeden.

Lenke til kommentar
Eg vil berre seie takk til gamer.no for omtalen av Gothic 2. Eg hadde lest og høyrt ein del om det, men etter å ha spelt demoen var eg ikkje særleg frista. Kontrollane var klumpete, og eg var skuffa over at eg ikkje fekk generere ein karakter i starten. Men etter å ha lest ein omtale her på gamer.no, der det stod at spelet tok seg opp etter den første halvtimen, bestemte eg meg for å gi det ein sjanse likevel. Og no har eg spelt det til langt på natt nesten kvar dag i eit par veker.

 

(snip)

 

Hjarteleg takk til gamer.no for å ha fått meg til å gi Gothic 2 ein sjanse. :thumbup:

Mange takk for ros! Kjempehyggelig å se at du finner nytte og glede i en så gammel anmeldelse :-)

Dere tar tydeligvis ikke imot ris så godt, overser det faktisk. Jeg kritiserte Vietcong omtalen her en gang for ikke så alt for lenge siden. Jeg fikk absolutt ingen svar fra verken skribent eller noen andre i Gamer-administrasjonen.

Dette synes jeg var litt surt. :hm:

Lenke til kommentar

Jau, synest vanskegrada, og spesielt det at bestemte typar fiendar hadde samme vanskegrad heile tida, var veldig bra. Synest ikkje eigentleg at "level 32 wolf" eller "level 50 large wasp" heilt gir meining. Ein ulv er ein ulv, og ein topptrent paladin i full rustning, eller ein mektig trollman, skal ikkje ha noko problem med å bekjempe noko slikt. Du kjem ikkje ned frå fjellet etter å ha kverka ein drage for so å bli drept av eit par ulvar og ei stor rotte. Sjølvsagt kan det gjerne vere ein spesiell ulv, eller ein spesiell type ulv, som dukkar opp seinare og er vanskelegare. Men eg synest det berre er dumt at alle slags andre vesen blir sterkare på samme måte som du. Då forsvinn liksom litt av vitsen med å stige i nivå.

 

I byrjinga av spelet var det å møte eit shadowbeast eller ei gruppe snapperar i skogen synonymt med anten ein veldig hurtig retrett, eller sikker død. På slutten var det å møte meg i skogen tilsvarande livsfarleg :D. Og då føler ein at ein har oppnådd noko.

 

Synest eigentleg aldri at spelet var altfor vanskeleg uansett. Dei kunne faktisk gjerne ha gjort det jamnt litt vanskelegare. Trur Gothic 3 skal ha variabel vanskegrad.

 

Kay

Lenke til kommentar
Noe av det som gjorde G2 så ekstremt moro var akkurat den enorme vanskelighetsgraden på enkelte dyr. Det var liksom skikkelig skummelt å gå ut i skogen. Ett av de få spillene hvor jeg seriøst tenker "åååå CRAP" når et skikkelig stort skummelt dyr kommer etter meg :D

Slik som orkene før du hadde kommet halvveis i spillet. Det var jo dødsvanskelig å få tak i det orkesverdet til smeden! Måtte huggepå orken, så løpe unna, så komme tilbake for å hugge, så løpe unna, osv.

Etter at jeg hadde gått igjennom spillet for andre, hmm, la oss si tredje gang, fant jeg ut at man faktisk kunne FINNE et orkesverd! Ikke noe problem! :p

 

Men som du sier, genialt at det var sånn variasjon på fiendnee, selv om at de "levde" på de samme stedene.

 

EDIT:

Sjølvsagt kan det gjerne vere ein spesiell ulv, eller ein spesiell type ulv, som dukkar opp seinare og er vanskelegare.

Det er dette som er så kult med G2. Fiender dukker ikke bare opp (vel, noen quest-folk dukka vel opp, gjorde de ikke?), slik at man kan møte på de aller største trollene helt på starten av spillet! Genialt!

 

På slutten var det å møte meg i skogen tilsvarande livsfarleg

Dette synes jeg manglet litt i G2, at folk fryktet deg om du så stor og skummel ut, og lo av deg når du så dum og svak ut.

Slik har Fable, så jeg ser ingen ting i veien for at Gothic 3 skal klare å få det med (da skaper man en myyyyye mer dynamisk verden).

 

Angående dette med vanskelighetsgrad så skal G3 få valgfri vanskelighetsgrad (Easy - Normal - Hard, osv).

Endret av MeTa][iC
Lenke til kommentar
[iC' date=15/09/2005 : 23:32] Det er dette som er så kult med G2. Fiender dukker ikke bare opp (vel, noen quest-folk dukka vel opp, gjorde de ikke?), slik at man kan møte på de aller største trollene helt på starten av spillet! Genialt!

Jau, du har rett i det, eg meinte ikkje at ting berre skulle dukke opp sånn utan grunn. Veldig artig at eg kunne slåst mot svart-trollet før eg i det heile hadd valgt eit guild. Men det kom jo nye fiendar til enkelte område pga. ting i historia då (eg er litt vag for ikkje å røpe for mykje for dei som ikkje har spelt G2 enno).

 

Kay

Lenke til kommentar

Fint å se at man oppdager, spiller og elsker Gothic 2 fremdeles. Er nettopp ferdig med "Raven" (add-on) og opplevelsen ble ikke dårligere av det. Har holdt på med dette spillet i mange år nå, og jeg oppdager nye ting fremdeles. Igår bl.a møtte jeg en kar jeg ikke kunne drepe, en bug. Må finne ut av dette i helgen...

 

Ellers mener jeg at helten i Gothic 3 (skal jo være den samme) løper utrolig feminimt. Sjekk filmene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...