Gå til innhold

"Den store Photoshop" tråden


Anbefalte innlegg

Hei

 

I denne tråden kan dere poste bilder som dere har lagd i Photoshop.

 

Denne tråden er for folk som har Photoshop eller planar om å bruke det og vil dele sine bilete samt få hjelp. Ønsker om å få redigert bilete skal ikkje tas i denne tråden.

 

For de som lurer på hva Photoshop så sier wikipedia følgende:

 

Adobe Photoshop er et avansert bilderedigeringsprogram fra Adobe Systems for rastergrafisk (bitmap) bildebehandling. Programmet ble opprinnelig utviklet for Mac OS og for redigering av skannede bilder.

 

Tips og triks:

 

Hvis du vil tegne en rett linje med tegneverktøyene, klikk på startpunktet, hold nede shift og klikk på endepunktet.

Dette virker også på noen av de andre verktøyene.

Du kan f.eks bruke dette tipset når du bruker Eraser/viskelæret på rette linjer

 

Scanning: Hvis du scanner inn flere bilder på en gang finnes en fole fin funksjon under

File> Automate> Crop and Straighten. Funksjonen vil automatisk oppdage kantene på bildene og plassere dem i ulike dokumenter !

 

Veksle mellom ulike visninger: Trykk F for å se bildet i ulike screen modes, og trykk Tab for å skjule verktøyene

 

Fyll: Du åpner dialogboksen Fill/Fyll med Shift + Backspace

 

 

De fleste toolsene har flere tools på samme "tab" om du høyreklikker på dem. Altså, på den "taben" til venstre.

 

Kom gjerne med tips og triks så legger jeg de inn.

 

 

HUSK: Ikke alle er like gode i photoshop, så hvis du synes bildet suger noe inni ... så ikke si det til den personen det angår. Si heller hva personen kan forbedre.

 

Vær så snill å ikke siter bilder, være også snill med at dere ikke poster veldig store bilder. I såfall gjør slik:

[spoiler][img=http://img.com/214.jpg][/spoiler]

Endret av BigJackW
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De bildene du har der er laget ved hjelp av 2 lag med samme skriften.

Så har de tatt det ene skriftlaget og valgt "wind" snudd skriften 90 grader og wind igjen, helt til alle sider er blitt "winded". Så velger man farge og setter det skriflaget under det andre, velger ctrl + U. Velger colorize og voila.

 

Edit: Så nå at det bare var det bølgete du var ute etter :blush:

post-215-1126801269_thumb.jpg

Endret av Ongabonga
Lenke til kommentar
De bildene du har der er laget ved hjelp av 2 lag med samme skriften.

Så har de tatt det ene skriftlaget og valgt "wind" snudd skriften 90 grader og wind igjen, helt til alle sider er blitt "winded". Så velger man farge og setter det skriflaget under det andre, velger ctrl + shift + U. Velger colorize og voila.

 

Edit: Så nå at det bare var det bølgete du var ute etter :blush:

Jeg vet det men jeg ikke hvordan de bølgene.

Lenke til kommentar

Prøvde litt, og eg vil tippe du gjorde følgjande:

 

5 identiske tekstlayers.

Lagt til fyrst Wind so Ripple på det eine. Rotert biletet 90°, og lagt til dei same filtera på nr.2. Rotert igjen, lagt til filter på det tredje, og endå ein gong på det fjerde, og lagt til filter der og.

 

So roterer du biletet tilbake til vanleg, legg det 5. tekstlayeret øverst, og du er ferdig.

 

EDIT: Dei fire layera med filter på var truleg kvite, og so har du fargelagt det (Ctrl+U), medan det siste, utan filter er svart.

 

P.S. Beklager dobbeltpost.

Endret av incanus
Lenke til kommentar

filter>disort>ripple er hvordan man lager bølger. PS jeg mrX laget big jack w bildet til han :) går på samme skole

 

 

tut på wind text style (som brukt overnfor)

 

1 lag nytt image på den størelsen du trenger

2 ha backgrund collor SVART VIKTIG!

3 lag teksten du vil ha på bilde MED HVIT TEXT

4 duplicate text layre kall det nye wind 1<viktig

5 på det duplikerte layre. marker eller trykk på layeret du nettop duplikerte på layers plaljetten (bare trykk på layre du nettop duplikerte )

6 trykk på filter>stylize>wind trykk på venstre. så ok (merk... tryk ctrl f for å gjøre det samme igjenn. så går du inn på filter>stylize>wind med motsat wind rettning på bildet

7 da skal bilde se ut sånn: 1.gif

8 roter bildet 90 grader image>rotate canvas rotate cc eller ccw (samme hvilken vei)

9 dupliker layeret text igjenn ikke wind1 layret! kall det nye layret wind2

10 gå inn på filter>stylize>wind igjenn ta to ganger hvær vei som gjort overfor

11 roter bildet rett igjen sånn at bildet står sånn som det gjorde

2.gif

12 dupliker text layret igjenn sånn at det blir text å text copy. dra text copy øverst på layers paljetten sånn som hær 3.gif

13 ctrl trykk på bildet text copy miniatyr bildet i layers paljetten sånn at det blir omriss på skjermen

14 trykk select>modify>cantract med 2 pixler

15 høyre klikk inne i det markerte ommrådet

trykk på invert selected

16 trykk delete for å slette det som er rund det markerte området

 

da tror jeg vi er ferdig :) vet ikke helt...

 

finnal result = 4.gif

 

kom med kommentarer av denne tuten hvis det er noe som dere vil ha bedre forklaring på eller ikke sjønner helt

 

mrX

Endret av Tt.mrX
Lenke til kommentar

Om ein ikkje har eit backup-layer, slik Ongabonga gjer, er det nok betre med eit adjustment layer, ettersom det vil vere lettere å ombestemme seg. Men eg nemnte berre den fyrste måten eg kom på. Er ofte det er fleire måter å gjere ting på...

image>adjustment>color balance (så kalt ctrl+)

Grunnen til at eg skreiv Ctrl+U, var at eg berre hugsa hurtigtasten, og ikkje heile "meny-adressa". Det var ikkje det at eg kalte funksjonen for Ctrl+U...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...