Gå til innhold

Mottok oppripet bærbar av netshop


Anbefalte innlegg

Hva slags rettigheter har jeg som kunde når varen jeg mottar er skadet av selger? Kjøpte en Acer Travelmate 8103 på tilbud hos netshop, samtidig bestilte jeg maskina levert med ekstra minne installert. Teit som jeg var regnet jeg med at netshop ville greie å montere minnebrikka uten å ripe opp maskina. Som sagt så gjort….mottok maskina med en ripe på topplokket, noe som stemmer ganske godt overens med at de skiftet minne på maskina. Ripa var ikke så veldig stor, men den var formet som en V. Lettere irritert ringte jeg dagen derpå for å opplyse om ripen og for å høre om fremgangsmåten for å returnere maskina. Sendte så maskina først tilbake 10 dager etter at jeg mottok den, dette siden jeg hadde nettopp startet på ny skole og hvor jeg rett og slett ikke hadde fritid de 10 første dagene. Maskina var ikke i bruk etter at jeg oppdaget ripa, og sto trygt forvart inntil jeg sendte den. En uke etter at de mottok maskina fikk jeg til svar at de hadde funnet ripen men at det var antakeligvis jeg sjøl som hadde laget den, og at de ikke ønsket å omlevere i ny maskin. I tillegg så får jeg opplyst at jeg ikke får anledning til å benytte meg av angrefristen da denne har gått ut. Det eneste de kunne tilby meg som kompensasjon var en mus til en verdi av 200 kr og at de da egentlig strakte seg så langt som de kunne. På toppen av alt mener de at de er greie som ikke gir meg et gebyr for å sjekke maskina og hvor de har konstantert at det er ei ripe. Som sagt så påstår de at det er jeg som har laget ripen, men bevisbyrden ligger hos dem.

Dette synes jeg ikke er akseptabelt da man regner med at når man betaler for en ny vare at man også mottar en plettfri vare. En vare med en ripe eller en eller annen form for mangel skal merkes og selges som B-vare, noe jeg mener det er i dette tilfellet.

Så det jeg spør dere om er hva kan jeg gjøre, har jeg i det hele tatt noen muligheter eller rettigheter til å få byttet i ny maskin?

 

Mvh Lightning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva slags rettigheter har jeg som kunde når varen jeg mottar er skadet av selger? Kjøpte en Acer Travelmate 8103 på tilbud hos netshop, samtidig bestilte jeg maskina levert med ekstra minne installert.

 

Teit som jeg var regnet jeg med at netshop ville greie å montere minnebrikka uten å ripe opp maskina. Som sagt så gjort….mottok maskina med en ripe på topplokket, noe som stemmer ganske godt overens med at de skiftet minne på maskina.

 

Ripa var ikke så veldig stor, men den var formet som en V.

Lettere irritert ringte jeg dagen derpå for å opplyse om ripen og for å høre om fremgangsmåten for å returnere maskina.

 

Sendte så maskina først tilbake 10 dager etter at jeg mottok den, dette siden jeg hadde nettopp startet på ny skole og hvor jeg rett og slett ikke hadde fritid de 10 første dagene.

 

Maskina var ikke i bruk etter at jeg oppdaget ripa, og sto trygt forvart inntil jeg sendte den. En uke etter at de mottok maskina fikk jeg til svar at de hadde funnet ripen men at det var antakeligvis jeg sjøl som hadde laget den, og at de ikke ønsket å omlevere i ny maskin. I tillegg så får jeg opplyst at jeg ikke får anledning til å benytte meg av angrefristen da denne har gått ut.

 

Det eneste de kunne tilby meg som kompensasjon var en mus til en verdi av 200 kr og at de da egentlig strakte seg så langt som de kunne. På toppen av alt mener de at de er greie som ikke gir meg et gebyr for å sjekke maskina og hvor de har konstantert at det er ei ripe. Som sagt så påstår de at det er jeg som har laget ripen, men bevisbyrden ligger hos dem.

 

Dette synes jeg ikke er akseptabelt da man regner med at når man betaler for en ny vare at man også mottar en plettfri vare. En vare med en ripe eller en eller annen form for mangel skal merkes og selges som B-vare, noe jeg mener det er i dette tilfellet.

 

Så det jeg spør dere om er hva kan jeg gjøre, har jeg i det hele tatt noen muligheter eller rettigheter til å få byttet i ny maskin?

 

Mvh Lightning

 

Angrerettet gjelder 14 dager fra du mottar varen, har du kvitering på når du mottok den og sendte den tilbake så bør saken din være ganske klar. En ripe i topplokket er ikke akseptabelt når maskinen er ny og du bør kreve enten en anulering av kjøpet eller en kompensasjon i form av at de trekker fra eventuelt kostnaden for minnebrikken som ble innstalert.

Lenke til kommentar

Det jeg krevde var omlevering av maskinen...det var og er fortsatt det jeg ønsker mest. Men de nektet plent da de mente at ripa hadde så lite å si og fordi de kom til å få for store omkostninger. Spurte så om jeg kunne få byttet topplokket, dette sa de også nei til. Det eneste de er interessert i er å gi meg en mus til noen lapper.

Lenke til kommentar

Har forresten vært i kontakt med forbrukerrådet idag som mente at jeg hadde en sterk sak. De mente at jeg enten burde få bærbaren reparert eller omlevert og at det ikke var noen unnskyldning for å omlevere den når de har en TM8103 inne på lager. Så har sendt inn klagesak til netshop idag og når jeg får svar på den vil jeg antakeligvis klage videre inn til forbrukerrådet. Mye unødvenddig arbeid og venting, spesielt når jeg virkelig trenger bærbaren i det daglige skolearbeidet. Har alltid hatt et godt kundeforhold og inntrykk av netshop inntil dette

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Juridisk sett er jo saken grei -ikke mer å si om det. Du har krav på retting (nytt topplokk) eller omlevering.

 

Men rent faktisk er det hele litt verre -Bevisbyrden ligger helt riktig på dem, men i det praktiske liv hjelper det lite. Det er vanskelig å bevise hvem som har laget ripen... Det eneste som er 100% er jo å filme hele seansen med oppakking, men det blir jo litt vel tungvint å drive med.

Lenke til kommentar

Skal huske det neste gang jeg bestiller noe over nett :hrm:

Helt ærlig talt så savner jeg de gode gamle dager hvor kunden hadde alltid rett. Hvorfor i all verden skulle jeg ellers ha gått til det skritt å levere sak for forbrukerrådet med mindre det var en prinsipiell sak for meg. Hadde jeg selv gjort det ville jeg verken ha samvittighet eller ork til å levere en klagesak til forbrukerrådet med all den ventetid slikt medfører. Jeg vil bare ha det som er rettmessig mitt, en perfekt nydelig ripefri acer 8103. En slik maskin fortjener å bli behandlet så godt som mulig og da vil jeg ikke motta den allerede ferdig opprippet av netshop. Jeg fortjener bedre og maskina fortjener ihvertfall bedre!

Lenke til kommentar

Tok desverre ikke bilder da jeg hadde såpass tiltro til at netshop ville ordne opp i dette. Uansett, netshop har konstantert at det er en ripe. Men de mener at den ikke har noen betydning og det er der jeg er helt uenig. Har lest en god del innlegg og annonser av salg av brukte bærbar pcen hvor et stort ankepunkt er at bærbaren er ripe fri. En ripe er en ripe uavhengig av hvor stor den er og en ny bærbar til 15 000 bør kunne leveres uten slikt da det reduserer verdien ganske så betraktelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Jeg henger ikke helt med her... De sier altså at den ikke er av betydning? Hvorfor skulle de uttale seg om den er av betydning eller ikke når de sier at du har laget den selv??

Lenke til kommentar

Vel får vente og se om denne tråden er av interesse for mange nok lesere så får du nok respons fra Netshop også.

 

Har sett på de trådene som andre har startet når dem er blitt avist fra Netshop, og da ser det ut som det blir mer velvilje fra Netshop side om att partene blir enig og tråden dør hen.

 

Det gjør meg litt betenkt på alle andre som handler der og ikke er fornøyd med service eller kundebehandlig. Ikke alle som er kunde hos Netshop er vel bruker av forumet på HW.

 

Og for all del vis dem har tilbydt deg kompensasjon i form av en mus syntes jeg det er rart vis dem mener att du selv har stått for ripen.

Endret av Chevelle
Lenke til kommentar

Helt ærlig så håper jeg at det har den effekten på dem. Har også opplyst dem om at jeg kom til å forhøre meg med dere på forumet om hva jeg skulle gjøre. Forbrukerne har makt når de samler seg og det er de veldig klar over, håper derfor på mange innspill og meninger da det gangner saken min. Men synes at det er trist at det skal være slik for å få den hjelpen man har krav på fra nettbutikker. Dette gjelder sikkert ikke bare netshop.

 

Så alle innspill mottaes med takk!

Lenke til kommentar

Det at de har tilbudt deg en gratis mus i oppreisning betyr ikke nødvendigvis at de innrømmer skyld eller er ulogisk, som du hevder. Det kan også være at de mener du er et surrehue som selv har ripet opp maskina di, men for å gi deg et lite plaster på såret tilbyr de deg en billig vare gratis for at du skal bli fornøyd.

 

Å ta inn en bærbar maskin og selge den ut som demo- eller B-vare innebærer store kostnader for butikken, mens det å gi deg en gratis mus er en dråpe i havet da disse som regel har en meget lav innkjøpspris.

 

Uansett, så ville jeg bare poengtere at tilbudet om denne oppreisningen ikke nødvendigvis betyr at Netshop vedkjenner seg noen skyld i denne saken, men kun ønsker å gå et lite ekstra stykke for å få en forøyd kunde.

 

Hvem som har rett, og til sist loven på sin side, er en annen sak.

Lenke til kommentar

Det er klart at denne saken er klart. En ripe på en bærbar senker verdien på den ganske mye, og som trådstarter sier at man får mer penger for en ripe fri maskin.

 

Jeg ser også at du bare vil ha skiftet topplokket for å fjerne ripen, dette burde vel vært det minste problemet for Netshop. Det er de som har hatt ansvaretfor varen helt til du henter den på postkontoret, dessuten er det Netshop som har bevisbyrden.

 

Lykke til og stå på :w00t:

Lenke til kommentar

Hei igjen forumlesere ! Vi får svare her igjen da. Kunne personlig snart ønske meg at en slik sak ble løst utenom forum, men greit nok. Saken er som følger (fikk forevist saken for noen minutter og forespurt om min mening så jeg kjenner saken): Det er en ripe i skjermen (på utsiden altså, ikke på skjermbildet). Dog er den liten, jeg brukte ett par minutter på å finne den ! Sier vel egentlig det meste, kunne gjerne lagt ut bilde av den men er lite trolig at denne ripen vil vises på ett bilde. Tuller ikke altså, det er helt sant. Om kunden har laget den eller om det er Acer vites ikke, vi har hvertfall ikke gjort det da skjermen er plastbelagt når PC-en er ny.

En kosmetisk skade av en slik art som denne (leses ikke synlig om man ikke leter godt) vil vi ikke uten videre bytte i ny vare, ett sted må grensen gå. Vårt tilbud til deg Lightning (som du ville fått på mail i morgen om du hadde ventet), vil derfor være å benytte angreretten på varen. Det er helt uaktuelt å bytte denne i ny vare, og kanskje spesielt siden denne i dag koster betydelig mer inn til oss enn du faktisk har betalt for den. Ditt valg er altså: a) beholde PC-en som den er b) få tilbakebetalt fullt og helt kjøpesummen du har betalt for den.

 

Med dette anser jeg saken for løst for vår del, du får velge ett av disse alternativene.

 

 

Mvh Svenn Aage, Netshop

Lenke til kommentar

PC'ene er riktignok pakken inn i en plastlomme når den ankommer dere (dette vet jeg godt, da jeg setter opp nye acer bærbare så godt som hver dag..), men denn plast'posen' må dere ta maskinen ut av for å få installert minne.

 

Det som mest trolig har skjedd, er at det har vert et metallspon eller ett annet rusk på arbeidsbenken, og at maskinen da har blitt lagt oppå den, og at maskinen ble bevegd mens den lå slik og minnet ble oppgradert.

 

Dette kan jeg bekrefte at er mulig, da jeg har gjort dette selv :blush:

 

Hvordan dette skal bli løst, det er deres (Netshop og Lightning) sak.

 

Jeg har iallefall sagt mitt synspunkt på hvordan dete mest trolig har skjedd...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...