Gå til innhold

Omtale av Fahrenheit (Multi)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter mitt syn, og basert på PC-koden vi har basert omtalen på, er kontrollene på PC og på konsoll omtrent like gode. De er kanskje litt mer umiddelbare og logiske på konsoll, men samtidig liker jeg personlig godt å styre handlingene med musa. Hvis du er usikker på PC-utgaven, så foreslår jeg du laster ned demoen og prøver. Det finnes også tilgjengelig Fahrenheit-demo-disker hos enkelte butikker jeg har besøkt her i Oslo, kanskje greit å spørre der, eller høre om du kan få teste det på en av butikkenes stands?

 

Hva gjelder grafikk, ville jeg nok ultimat sett gått for Xbox eller PC. PS2-utgaven er mer rik på effekter, og ser sånn sett bedre ut, men den har merkbart lavere oppløsning og den hakker mer.

 

I tillegg får du lengre lastetider på PS2 enn på Xbox, og lengre lastetider på Xbox enn på PC.

 

Den endelige avgjørelsen avhenger jo også av om du liker best å spille spill foran TV-en i stua eller foran skjermen på datarommet. Den sosiale biten av spillet - dette er noe som lett kan fange oppmerksomheten til forbipasserende - gjør i hvert fall at sofakroken lokker meg.

 

I konklusjon er det ikke så veldig farlig hvilken versjon du velger, det viktigste er at du kjøper spillet.

Lenke til kommentar
"Sensasjonen av virkelighet"... høres ut som noen har kopiert fra en engelsk tekst og så gjort en GANSKE mislykket oversettelse... tsk, tsk. Skriver man ikke sine egne ting her på Gamer.no? :-)

Enten det, eller så bør du sjekke opp litt bedre før du kommer med såpass drøy kritikk.

 

sensasjo'n m1 (fra mlat, av lat. sensus 'sans, følelse', eg 'sanseinntrykk, sinnsbevegelse')

1 sanseinntrykk, fornemmelse

2 sterkt inntrykk, oppsikt vekke s- / oppsiktsvekkende begivenhet skandalen var en virkelig s-

 

I setningen du siterer bør det være tydelig at ordet her brukes i betydningen "fornemmelse", "sterkt inntrykk". :)

Fortsatt dårlig og tungvint skrevet på norsk. (og kan for alt jeg vet fortsatt være en fiks oversettelse)

 

Beklager flisespikking. Jeg ville vel egentlig bare uttrykke min sympati for oerhört :)

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar
Drit i å dra tråden off-topic med sånt da..

Er da ikke off-topic, det! Denne tråden handler jo om å diskutere anmeldelsen av spillet, stille spørsmål om, og diskutere selve spillet. Derfor blir det ikke off-topic.

 

Men jeg må si at det Kevlar holder på med nå er i nærheten av syting og flisespikking. Vi forstår nå alle hva oerhört mener, og det er da det som er peonget. ;)

Lenke til kommentar
Fortsatt dårlig og tungvint skrevet på norsk. (og kan for alt jeg vet fortsatt være en fiks oversettelse)

... eller kanskje anmelderen har litt av det samme mange andre nordmenn er plaget av: tungt påvirket av engelsk? Jeg vet med meg selv at jeg har lett for å oversette engelske uttrykk direkte. Så kanskje den setningen ikke var vanvittig bra skrevet, men personlig syntes jeg anmeldelsen totalt sett var både interessant og god, og den ga meg lyst til å kjøpe spillet.

 

Uansett, man bør være veldig forsiktig med å slenge ut sånne beskyldninger uten å følge opp med henvisning til artikkelen man mener anmelderen har plagiert. En ting er å få slengt etter seg at en skriver dårlig norsk, det bør man tåle når man legger ting ut for offentlig beskuelse. Det er noe helt annet å antyde at anmelderen kopierer rått uten å følge opp med kilder. Det skal man ikke behøve å tåle.

Lenke til kommentar

Dette føles litt absurd. Sorry folkens, men jeg av alle vet meget vel hvor viktig det er å være bevisst på å bruke norsk, både hva angår ordvalg og setningsbygning. Det betyr ikke at jeg ikke er i stand til å bruke engelske lånord hvis det blir mest naturlig på den måten, men i denne sammenhengen skyldtes ikke ordbruken på noe vis manglende bevissthet fra min side.

 

Det er ganske enkelt slik at jeg liker å bruke et bredest mulig utvalg av de ordene vi nordmenn har til disposisjon i språket vårt. Og som jeg alt har poengtert her, så er altså "sensasjon" i betydning "sterkt inntrykk" o.l. 100% skikkelig norsk.

 

Jeg ser ingen grunn til å la være å benytte ordet i denne betydningen bare fordi det også nå innehar en betydning #2, som de fleste leserne kanskje er mer vant til. Neste gang jeg skal uttrykke noe liknenede, kan det godt hende jeg kommer til å bruke ord som "følelse", "inntrykk" eller "fornemmelse", men akkurat denne gangen ville jeg gjerne skrive "sensasjon". Det er en del av tilsmakingen av setningen. :)

 

Edit: Når det er sagt, så er jeg åpen for tilbakemeldinger på språket mitt. Jeg bare mener de må begrunnes litt bedre enn dette.

 

Ellers takk for hyggelige tilbakemeldinger. :)

Lenke til kommentar
Det betyr ikke at jeg ikke er i stand til å bruke engelske lånord hvis det blir mest naturlig på den måten, men i denne sammenhengen skyldtes ikke ordbruken på noe vis manglende bevissthet fra min side.

 

[...  klippe klippe ...]

 

Edit: Når det er sagt, så er jeg åpen for tilbakemeldinger på språket mitt. Jeg bare mener de må begrunnes litt bedre enn dette.

Mente egentlig ikke å antyde at du skrev dårlig norsk (kunne kanskje se sånn ut), snarere tvert imot. Artikkelen var både interessant og lettlest. Det var bare at sensasjonen av virkelighet var noe jeg kunne ha funnet på å skrive mens jeg egentlig tenkte "the sensation of reality". Hatten av til deg som gjør det bevisst og med mening. :)

 

Forøvrig har jeg heller ikke noe ønske om å rette noe voldsomt på andres språkbruk (untatt orddeling da ;) ). Der har jeg nok med å rette mine egne feil. :) 'nuff said.

Lenke til kommentar
Fahrenheit er ikke bare det friskeste, mest eksperimentelle stykke spillutforming vi har vært borti på lenge – det er også en fullstendig revitalisering av eventyrsjangeren.

 

Fahrenheit er et av de beste spillene du kommer til å spille i 2005, og det er uten tvil, så langt, det viktigste.

 

Så plutselig kommer 8/10.

 

Joa, 8/10 er bra, men ble helt paff når jeg så final score etter det jeg hadde lest. Varighet får 6/10, noe som bare er akkurat over "average", som sier (for meg iallefall) at dette spillet er meget kort. Har en følelse av at jeg har skippa en hemmelig side mellom 1 og 2 i omtalen.

 

PC får faktisk dårligere karkater på grafikk ser jeg. Stusset litt på den...

 

Var flott skrevet, men teksten og konklusjonen stemte ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar

I så tilfelle bør du kanskje lese omtalen litt nøyere etter i sømmene? Det er vanskelig å fortelle for mye om hvor spillet snubler litt, uten å ødelegge opplevelsen for mye for de som faktisk skal spille det i dagene som kommer, men vit i hvert fall, som jeg også sier, at historien og typetegningene ikke er perfekte. Vit at alle de ulike subsystemene ikke nødvendigvis alltid groover 100% slik som de skal, og at spesielt actionsekvensene, som nevnt, er en mindre-enn-fantastisk løsning, som på tross av å fungere, ikke på noe vis rettferdiggjør noen nier eller en tier.

 

Kontrollene skaper også litt trøbbel hist og pist, men det er såpass lite relevant om du setter deg ned for å nyte spillet, at jeg i utgangspunktet ikke syntes det var nødvendig å nevne i omtalen.

 

Og for å klarere, hvis dette skulle vise seg å dreie seg om en misforståelse av hvor kraftig en åtter faktisk er: Niere i min bok er uhyre sjeldne. I år har jeg opplevd Resident Evil 4 som en nier, og i fjor gav jeg Myst IV: Revelation en nier. Half-Life 2 er jeg usikker på, men det er også sannsynligvis en nier i mine øyne. Ut over disse tror jeg ikke det har kommet spill som for meg har nådd så høyt de siste par årene. Og selv om Fahrenheit er ypperlig på en rekke felter, er det ikke så perfeksjonert som jeg forventer av et spill om det skal gjøre krav på niere og tiere.

 

Det er årets viktigste spill så langt, fordi det våger å eksperimentere veldig med både struktur og spillmekaniske idéer, samtidig som det svøper alt inn i en rimelig nydelig historiefortellingskappe. Men at det er årets viktigste spill, betyr ikke at det er årets beste spill.

 

Åtte er knallsterkt. Åtte er hva jeg gav strålende spill som Super Mario 64 DS, Another Code, Ridge Racer og Killer 7. Hvis ikke de titlene der sier en hel del om hva slags kvalitetskrav som stilles, så får det heller være. :)

 

Hadde det bare vært bra, ville det fått syv eller seks. Fahrenheit er helt klart mer enn bra, men samtidig er det mindre enn gjennomført briljant.

 

At konklusjonen kanskje ikke er kritisk nok til å få fram denne nyansen, får jeg evt. ta på min kappe. Spillet er et av de få spillene du rett og slett må prøve i år, og jeg syntes derfor det var best å poengtere dette i konklusjonen, i stedet for å dra den ned i alt for mange detaljanalyser.

Lenke til kommentar

Tusen takk for fin anmeldelse =)

 

Dette spillet blir nok kjøpt ja, tar meg en tur innom i byen i morgen, så får vi se :D

 

Men er litt spent på om de har greid å fikse på noen bugs i demoen, som for eks samtalene.

 

Fordi jeg fant aldri mer en 2 løsninger i demoen.

 

1. Rydde unna beviset, og komme seg vekk i drosja

 

2. Bli arrestert, enkelt og greit.

 

Fordi om jeg for eks prøvde å vaske meg, samt samtidig bare la liket ligge for og deretter gå ut å fortelle politimanne hva jeg fant, kalte han meg bare sprø.

 

I tillegg gikk det jo ikke å vaske gulvet ordentlig, politimannen fant alltid liket.

 

Men, tror dette blir bra uansett!

Lenke til kommentar

Stikk-kont@kten: Jepp, spillet er ikke egentlig så veldig fritt når det kommer til stykket. Men det at alt du gjør får konsekvenser av ulikt slag gjør en stor forskjell for innlevelsen og engasjementet. Historien blir mer engasjerende nettopp fordi du må forholde deg til hva du synes om den, og om menneskene den handler om.

Lenke til kommentar
Agres, stakkar deg..

 

Jeg bor i Tromsø, og vent.. Jeg har det! ;)

 

Men, er bare fordi jeg har veldig gode kontakter i spill og data-bransjen i byen ^^

 

Var en snartur i byen nå nettopp, kjøpte meg det da. Så nå skal det spilles!

fy faen stikk-kontakten! bor også i tromsø og vil ha spillet! Hjelp oss da! Fortell oss hvor vi kan få tak i det!

Lenke til kommentar
Enten det, eller så bør du sjekke opp litt bedre før du kommer med såpass drøy kritikk.

 

sensasjo'n m1 (fra mlat, av lat. sensus 'sans, følelse', eg 'sanseinntrykk, sinnsbevegelse')

  1 sanseinntrykk, fornemmelse

  2 sterkt inntrykk, oppsikt vekke s- / oppsiktsvekkende begivenhet skandalen var en virkelig s-

 

I setningen du siterer bør det være tydelig at ordet her brukes i betydningen "fornemmelse", "sterkt inntrykk". :)

 

Jeg er klar over hva ordet betyr. Men måten du bruker det på er ikke god norsk (mener jeg), og er i beste fall en uvanlig måte å uttrykke seg på. Jeg utfordrer deg til å finne ordet sensasjon brukt på tilsvarende måte på en hvilken som helst norsk nettside. Lykke til :-)

 

Ps. Sier ikke dette for å være ekkel, men er så ufattelig lei av engelsk-sykens mange utslag, være det seg merksnodig oppbygde setninger eller kunstig oppdelte ord. Likte anmeldelsen din veldig godt sånn ellers, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...