Gå til innhold

Canon EOS 350D, et bra kamera?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har tenkt til å kjøpe et Canon EOS 350D speilreflekskamera til konfirmasjonen min. Jeg har lest litt her på forumet og sett at noen av dere ikke liker sånne som meg, men jeg bryr meg ikke bare så det er sagt.

 

Er det et bra kamera? Jeg har ikke tenkt til å bruke alt for mye penger på et kamera, så jeg syns det var et bra valg.

 

Jeg har ikke noe spesielt greie på innstillinger, som iso kvalitet og resten av tingene man kan gjøre på et moderne kamera så er det noen som vet om en side som jeg kan lære meg det på?

 

Hvor stor minnebrikke syns dere jeg skal kjøpe? Jeg har ikke planer om å dra på lange ferier å knipse bilder hele tiden.

 

Hvis det er noe mer dere syns jeg skal lære meg så spytt ut :)

Endret av Jurgis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er fint tilfreds :thumbup:

 

Bare værd klar over, at du ikke til den pris for det hele - hvis du vil have stor zoom koster det mindst 2000 ekstra. Men der er masser af muligheder i det (og dimser at investere i !) VIL du have stor zoom nu, så kig på f.eks. panasonic FZ30 eller måske samsung 815 - ¨så får du et kamera, som kan det hele fra starten. Det koster noget på nogle områder (f.eks. ikke så høj iso - altså mindre mulighed for billeder i dårlig lys. FZ30 har 400 iso - 350D 1600)! Med Fz20 får du et kamera der uden yderligere investeringer kan det meste. Hvad du skal bruge kan kun du svare på. evt. kig på nikons D50, der er lidt nyere og også skulle være godt. uanset hvad du køber af spejlrefleks i den klasser så er det fine kameraer.

 

I DK får man tilsendt en ekstra minnebrik et par uger efter man har registreret sig (koden står på kassen - ikke smide den ud) Min 1GB kan tage ca. 100 raw filer ELLER ca. 250 jpg i bedste kvalitet, så jeg ville ikke gå under 500 Mb evt 250 + den gratis.

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Det er eit bra fotoapparat, men dersom du ikkje har noko spesielle behov eller lyster som tilsier at du bør kjøpe speilrefleks, kan det godt hende du er like godt tent med eit "kompakt" kamera.

 

Når det er sagt, må eg og få si at eg er godt tilfreds med mitt 350D. Har hatt det i ei vekes tid nå, og det er rasande festleg.

 

Når det kjem til minnebrikke, må eg vel berre gje deg mitt personlege synspunkt. Eg kjøpte meg eit 1 giggs scandisk ultra II kort. Det er kjapt og stort nok for mitt bruk. Ikkje gå i den fella at du kjøper eit kort som berre kan skrive 1 MB i sekundet, sidan bildene er på 3-4 i beste jpeg kvalitet og apparatet klarer 3 bilder i sekundet.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Jeg har lest litt her på forumet og sett at noen av dere ikke liker sånne som meg.
Forumet er like mye for sånne som deg som for alle andre. Det de fleste ikke liker er de som ikke gidder å lese bruksanvisningen eller gjøre en innsats selv.

 

Er det et bra kamera? Jeg har ikke tenkt til å bruke alt for mye penger på et kamera, så jeg syns det var et bra valg.
Hvis du ikke har tenkt å kjøpe flere objektiver (og bruke dem) så må du være klar over begrensningene.

 

Du kan ikke ta makrobilder eller skikkelige nærbilder, du kan ikke ta bilder i dårlig lys uten stativ, du kan ikke zoome inn på ting som er langt unna.

 

 

Hvis det er noe mer dere syns jeg skal lære meg så spytt ut
Det er utrolig mye å lære, etter at du har lært hvordan et kamera virker så burde du lære hvordan du tar gode bilder.
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene hittil! :thumbup:

 

 

Hvis jeg har lyst til å kjøpe et speilreflekskamera, og lære meg det ordentlig, så skjønner jeg ikke hva jeg skal med et kompaktkamera, for etter hva jeg har skjønt, så kan man ta forholdsvis bedre bilder med det.

 

 

Jeg testa et speilreflekskamera her om dagen, og merka at det ikke var så mye zoom, men da kjøper jeg heller flere objektiv hvis jeg synes jeg trenger det :)

 

 

Edit: skal også kjøpe stativ :)

Endret av Jurgis
Lenke til kommentar

Anbefaler også å ta en tur på et bibliotek og finne litt eldre bøker om foto, de har ikke noe om digitalt utstyr men mye om komponering av bilde, og selvfølgelig standard info om blender og lukker osv. Det gjorde jeg! :thumbup: Husk at det er lurt å lese om de forskjellige tingene på fler enn ett sted, da lærer man bedre.

Lykke til m/nytt kamera :)

Lenke til kommentar

Jeg har hatt 350D ca. en måned akkurat i dag, og er strålende fornøyd som fersk SLR-eier. Det eneste er kanskje litt irritasjon over støv, men litt hjelp hos noen greie folk på en fotoforretning her i byen har fått bort det meste :) Bare vær klar over at fotografering kan bli en dyr hobby, jeg har nok snart brent av rundt 4000 i tillegg til kameraet, allerede...

Lenke til kommentar

jeg har fått med meg det, derfor syns jeg det passa bra når jeg har konfirmasjon :p

 

var på japanphoto idag, de var ikke akkurat så veldig medgjørelige.. kom inn, de sa ikke noe, så på 350d, de sa fortsatt ikke noe.. men jeg skal tilbake imorra å spørre litt og spørre om jeg kan prøve det, hvert fall holde det :)

 

 

noen som kan hjelpe meg litt med hvordan de forskjellige objektivene funker? hva de forskjellige millimeterne er? :)

Lenke til kommentar
jeg har fått med meg det, derfor syns jeg det passa bra når jeg har konfirmasjon :p

 

var på japanphoto idag, de var ikke akkurat så veldig medgjørelige.. kom inn, de sa ikke noe, så på 350d, de sa fortsatt ikke noe.. men jeg skal tilbake imorra å spørre litt og spørre om jeg kan prøve det, hvert fall holde det :)

 

 

noen som kan hjelpe meg litt med hvordan de forskjellige objektivene funker? hva de forskjellige millimeterne er? :)

Gå til en annen butikk... der de ihvertfall gidder å fortelle om kameraet. Butikker der personalet er musestille irriterer meg. Skjønner ikke at de får solgt noe. Men Japan Photo er vel blitt for stort...

 

Om man skal ha kompaktkamera eller digitalt speilrefleks (DSLR) er ofte et vanskelig valg. Det ser imidlertid ut som du har bestemt deg for DSLR, og da kan jeg jo prøve å hjelpe til litt med det. Grunnen til at mange velger DSLR er kvaliteten. Du får objektiver som er skarpere, og du får mindre støy i bildet. Dette fordi bildebrikken er fysisk større, og mer lysfølsom. Men den største ulempen med DSLR er at man gjerne må kjøpe flere objektiver for å dekke like mange områder som et superzoom kompaktkamera. Når du kjøper 350D (eller D50 for den saks skyld... prøv begge hos en seriøs fotoforhandler før du bestemmer deg) så ta med kit-objektivet (18-55 mm). Etterhvert kan du utvide med en 55-200. Da har du zoom så det holder til det meste. Om du vil "rule gata" litt mer, så kan du vurdere en 70-300. Men merk deg at jo mer zoom du har, jo vanskeligere er det å få skarpe bilder om du tar bilder håndholdt. Både Canon og Nikon har objektiver i disse klassene.

 

18-55 og 70-300 (for eksempel) viser millimetrene på brennvidden til objektivene. Jo høyere brennvidde, jo mer tele (zoom). Jo mindre brennvidde, jo mer vidvinkel. Vidvinkel hjelper deg å "gå bakover" uten at du selv beveger deg. Det drar ting lenger fra deg. Tele drar ting nærmere deg. God vidvinkel kan være viktig om du skal ta bilder innendørs, da du gjerne har begrenset mulighet til å gå langt nok tilbake for å få med alle personene rundt kakebordet på bildet. En 18-55 (18mm til 55mm) har altså god vidvinkel, og litt zoom. En 70-300 har dårlig vidvinkel, men du kan zoome langt inn.

 

På et digitalt kamera (også DSLR) vil brennvidden "oppføre" seg litt annerledes enn på et filmbasert speilrefleks. Hvis du ganger brennvidden med 1,5, får du det et tilsvarende utsnitt ville vært på et filmbasert speilrefleks. For eksempel vil en 18 millimeter på et objektiv satt på et digitalt speilrefleks, gi cirka samme utsnitt som et 28 millimeter objektiv satt på et filmbasert speilrefleks. Et 300 millimeter objektiv satt på et digitalt speilrefleks, vil gi cirka det samme utsnitt som et 450 millimeter objektiv ville gitt på et filmbasert speilrefleks. Du får altså mer zoom, men mer vidvinkel. Derfor lages det mange objektiver spesielt for digitalt speilrefleks der normal millimeter er lavere enn objektiv for filmbaserte speilrefleks. Du kan allikevel bruke objektiv til filmbaserte speilrefleks på digitale speilrefleks, men ikke omvendt. Dette kan virke litt innviklet, men håper du skjønner sånn halvveis hva jeg mener.

 

Du vil også se et annet tall på objektivet. Vanligvis er det /f: etterfulgt av et tall. Tallet kan være ett tall (f.eks 4) eller to tall (3,5-5,6) Disse tallene indikerer lysstyrken på objektivet (blenderen). Jo lavere tallet er, jo mer lys slipper gjennom objektivet, og jo mindre lys behøver du for å få gode bilder. Hvis det er ett tall (/f:4) er lysstyrken det samme samme hvor mye du zoomer. Er det to tall (/f:3,5-5,6), vil minst zoom være det første tallet, så blir lysstyrken gradvis dårligere jo mer du zoomer. På full tele (zoom) vil lysstyrken være det andre tallet. /f:3,5-5,6 er en ganske vanlig lysstyrke på billigere objektiver. Zoomobjektiver med /f:2,8 over hele området er meget bra.

 

Ok, nok opplæring for denne gang. Les deg til resten. Fotografering er gøy når man vet hva man holder på med :)

Lenke til kommentar
Hei!

Har tenkt til å kjøpe et Canon EOS 350D speilreflekskamera til konfirmasjonen min. Jeg har lest litt her på forumet og sett at noen av dere ikke liker sånne som meg, men jeg bryr meg ikke bare så det er sagt.

 

Er det et bra kamera? Jeg har ikke tenkt til å bruke alt for mye penger på et kamera, så jeg syns det var et bra valg.

 

Jeg har ikke noe spesielt greie på innstillinger, som iso kvalitet og resten av tingene man kan gjøre på et moderne kamera så er det noen som vet om en side som jeg kan lære meg det på?

 

Hvor stor minnebrikke syns dere jeg skal kjøpe? Jeg har ikke planer om å dra på lange ferier å knipse bilder hele tiden.

 

Hvis det er noe mer dere syns jeg skal lære meg så spytt ut :)

Jeg ser du har fått gode svar på spørsmålene dine allerede.

Det er ikke skjedd så mye nytt innen fotografi egentlig, og

innstillingsmulighetene til digitale kamera er kopiert fra tidligere

behov. Det store nye er egentlig at digitale kamera gir fullgod

bildekvalitet sammenlignet med et analogt speilreflekskamera.

Tidligere har en scannet inn film og lysbilder og slik fått disse

digitalisert. Jeg synes at Canon EOS350D er et fornuftig valg nettopp

med tanke på slik billedkvalitet, når en samtidig ser på pris.

Kvaliteten blir nesten identisk med EOS20D som er mye dyrere.

 

Objektivet blir etter mitt syn deretter det viktigste valget.

Ta ikke standard zoomen på 18-55mm, kjøp heller

kamerahuset og feks. en Sigma Zoom (hvor man ikke betaler så mye for

merkenavnet). En kan også velge et fast brennvidde objektiv for å maksimere kvaliteten og lysstyrken. ( Etterbehandling med innzooming er også en grei måte

å zoome på). En får med 14mm retttegnede Sigma objektiv med seg det meste,

bra for fotojournalistikk. 20mm (gir ca 30mm utsnitt) pga "cropfaktor" på ca. 1,5 ved en slik bildebrikke som i EOS 350D. Det er et godt valg også på grunn av den høye lysstyrken på 1.8.

Sigma er en kjent objektiv fabrikk i Japan, som du kan

sjekke på www.sigma-photo.co.jp og priser kan du sjekke på www.fotovideo.no

Jeg presiserer at dette er mitt personlige syn.

 

Så litt harde fakta/synspunkter. Et 35 mm speilrefleks TTL (søker gjennom linsa)kamera gir i utgangspunktet ikke bedre bilder enn et enklere 35 mm kamera.

Leica var i mange år ledende innen fotojournalistikk med sine høykvalitets enkle 35mm kamera, og hadde super optikk. Kameraene var lette og håndtere perfekte for fotojournalistikk. Noen fotografer har beholdt disse frem til våre dager.

For de som tenker slik kan også dette overføres til dagens situasjon. Et kamera

som vil kunne nyttes er da det helt nye Ricoh G3 Digital http://www.akam.no/artikkel/19038

Slike kameraer er lette å håndtere når motivet er innpå livet og fungerer også optimalt til de fleste landskap. Å Zoome inn har en bruk for til sport dyreliv fugler og fjernere landskap. Spesiell fotojournalistikk krever også telezoom. Når det gjelder zoom er det også mulig å montere via en adapter, en kikkert sk. "digiscoping" på et enklere digitalt kamera. Til det benyttes kameraene med som bl.a. har god zoom. Dette er ikke egnet for fotojournalistikk, men kun når det kan monteres fast på et stativ som feks. ved fugle- og dyrefotografering.

 

For min egen del har kanskje mine beste bilder blitt tatt med et enkelt 35mm kamera, hvor det var påsats for wide linse og tele linse, en Leica kopi. Det er ialle fall da jeg hadde mest glede av fotograferingen. Var litt skuffet over overgangen til speilrefleks.

Understreker igjen at dette bare er egne synspunkter, som kanskje kan belyse at det ikke er så lett å gi entydige løsninger på alt. Igjen lykke til med EOS 350D, det er et godt verktøy som kan bygges på etter behov.

Lenke til kommentar
Takk for mer informasjon/hjelp :)

 

Men er egentlig det objektivet som følger med i kit pakken så dårlig?

Jeg er helt nybegynner som speilrefleks fotograf, så aller først tror jeg jeg kommer til å prøve det objektivet også se hva jeg syns etterpå. Som sagt så trenger jeg ikke noe veldig proft objektiv med en gang :)

Nei så helt dårlig er det ikke.

Når jeg tenker meg om hadde jeg hadde nok også valgt det hvis jeg var på din alder. Betenkeligheten går bare på når du skal ha nytt objektiv en gang, hvorvidt du da vil få fullgod nytte av det gamle.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...