Gå til innhold

Mer glede i en lutfattig afrikansk landsby


Anbefalte innlegg

Norge har gjort mye riktig og nordmenn er vakre, rike og friske. Millioner av mennesker ville elsket å ha det som dem. Men jeg har sett mer glede og latter i lutfattige landsbyer i Afrika enn jeg så i Oslo.

 

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/09/14/443378.html

 

Mye riktig i det som skrives her, vi er blandt de rikeste og har det best, alikevel roper vi for den minste bagatell og krever mere.

Vanlige folk er ikke fornøyde til tross for at vi har det meste.

Bedriftseiere som soper inn millioner og lever som grever syter og klager ja sogar truer med utflaging om ikke kontoen øker med X antall millioner pr år.

 

Hva er det egentlig som feiler oss, har vi fått det for bra her i Norge, har mellomklassen og de rike fått for mange puter sydd under armene så de tror det kun er mer mer mer som gjelder for å vere lykkelige :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- De handler tax free som sultne ulver. Alkohol er så dyrt - og så viktig for at de skal kunne kose seg - at det er utenkelig å krysse grensa uten å ha med kvota på to liter.

 

Haha, han ser flisen i vårt øye, men...

 

Alle som har sett engelskmenn vet at de gjør akkurat det samme når de er utenlands. De drar jo på harrytur til Frankrike og da er det ikke snakk om å komme tilbake med 2 liter. Da er det snakk om å komme tilbake med to paller.

 

- Nordmenn drikker som vikinger. De drikker mye, de bråker og de sjangler ut av barene tidlig om morgenen. Kvinner er like fulle som menn. Det er kanskje siste rest av den norrøne arven.

 

Jeg tror nok ikke de bør snakke her heller. Det er en grunn til at de har gigantiske utkastere.

 

Foreman tar selvfølgelig for seg det norske prisnivået, og klager over at en øl koster åtte pund, pizza 30 pund og smørbrød seks pund. Så er han inne på levekårene, før han hopper videre til forholdet mellom mat og overvekt.

 

Der har han vel tydeligvis valgt å spise dyrt.

 

- De eneste overvektige menneskene du finner, er høyst sannsynlig turister. Det er bemerkelsesverdig, tatt i betraktning hva nordmenn spiser. Dette er et land som lever på fast food. Jeg spøker ikke når jeg sier at nasjonalretten er pizza.

 

Engelskmenn er heller ikke akkurat kjent for gourmetmat og den er ikke akkurat sunn heller.

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
- De handler tax free som sultne ulver. Alkohol er så dyrt - og så viktig for at de skal kunne kose seg - at det er utenkelig å krysse grensa uten å ha med kvota på to liter.
Haha, han ser flisen i vårt øye, men...

Bosett deg en lengre periode i utlandet, så vil du få samme inntrykk. Nordmenn på taxfree er et fenomen. Enkelte tenker ikke over om det er noe billig der i det hele tatt, de skal bare ha noe taxfree-greier.

- Nordmenn drikker som vikinger. De drikker mye, de bråker og de sjangler ut av barene tidlig om morgenen. Kvinner er like fulle som menn. Det er kanskje siste rest av den norrøne arven.
Jeg tror nok ikke de bør snakke her heller. Det er en grunn til at de har gigantiske utkastere.
I Norge har vi ikke den samme pub-kulturen som i England. Har aldri sett noe sånt som et familievennlig sjenkested i Norge, men det har de mange av i England. Det er helt naturlig at oppførselen på norske utesteder oppleves som dårligere, og at folk der er fullere enn i England.
Der har han vel tydeligvis valgt å spise dyrt.
Som turist er det stort sett det man finner.
Engelskmenn er heller ikke akkurat kjent for gourmetmat og den er ikke akkurat sunn heller.
Derfor spiser de mye indisk ;)
Lenke til kommentar
Bosett deg en lengre periode i utlandet, så vil du få samme inntrykk. Nordmenn på taxfree er et fenomen. Enkelte tenker ikke over om det er noe billig der i det hele tatt, de skal bare ha noe taxfree-greier.

 

Jeg har bodd i England for en liten periode (1 år) og de jeg møtte handla mer enn oss nordmenn. Jeg har faktisk vært på noen slike harryturer til Frankrike og da handles det ikke fint lite.

 

I Norge har vi ikke den samme pub-kulturen som i England. Har aldri sett noe sånt som et familievennlig sjenkested i Norge, men det har de mange av i England. Det er helt naturlig at oppførselen på norske utesteder oppleves som dårligere, og at folk der er fullere enn i England

 

Nei vi har ikke samme pub-kulturen, men de har ikke få "happy hours". Engelskmenn drikker heller ikke bare på puber. De drikker mye på nattklubber og der drikker de seg faktisk ganske fulle.

 

Som turist er det stort sett det man finner

 

Det er faktisk ganske lett å få en pzza til 200 kroner på Peppes pizza og lignende og på lignende steder i England koster det omtrent det samme. At ølet er billigere i England er jeg ikke uenig i, men jeg tror du er enig i at han kunne fåt maten mye billigere om han faktisk ville ;)

 

Derfor spiser de mye indisk

 

Men de spiser mye annet rart også.

Lenke til kommentar

Generalisering er en fin bil.

 

Jeg har sett svensker på harrytur i Danmark med bagasjerommet i vanen sin lesset til taket med ølbrett. Jeg har sett Dansker på harrytur i Tyskland handle paller av drikkevarer. Av de amerikanerne jeg har møtt er flertallet mot Bush, jeg føler meg langt tryggere på gatene i New York enn i Oslo (eller Kristiansand for den sags skyld). Jeg har møtt engelskmenn i syden som har vært drita, jeg har møtt engelskmenn i Paris som ikke har vært fulle. Hverken i Hamburg, Køln, Bremen eller noe andre av de tyske byene jeg har vært i har jeg sett en full tysker.

 

Merkelig for jeg har lest at harryturer og fulle normenn i syden er ett særnorsk fenomen, at amerikanere = Bush og at 280 millioner amerikanere lever av å drepe og voldta hverandre på gatene i New York, at engelskmenn alltid er drita når de er utlandet og tyskerne tilbringer det meste av livet sitt over ett glass skummende øl.

 

Men det med humøret stemmer nok.

Lenke til kommentar

Er dette en diskusjon om hvem som er verst av nordmenn og engelskmenn? "Du drikker alkohol bare for å drikke" - "ja, men du drar på harrytur til frankrike" - "ja, men du drar til sverige" osv.

 

Syden er forresten et stort land...

 

Og ja noen nordmenn drikker så i helvete når de er utenlands, f.eks i Spania. Det vet jeg av erfaring. Men det finnes også noen engelskmenn som tar enda mer av, og drikker hele uka - 24/7. Om det ikke var for at de hadde penger, ville man kalt de alkoholikere.

Lenke til kommentar

humor humor -en (gj ty. og eng. fra lat. 'væske; sinnsstemning', fordi en mente at sinnsstemningen stod i forbindelse med blandingsforholdet mellom kroppsvæskene)

1 sans for det komiske ha, mangle h- / være blottet for h-

2 ytring, framstilling e l som er preget av humoristisk sans publikum forstod ikke h-en i stykket / ha sans for h- / fortellingen var preget av frodig, folkelig h- / svart h- pessimistisk, grotesk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...