Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Speedthouch 516i og NGT


Anbefalte innlegg

Hei. Er det bare meg som sliter med router av type speedthouch fra nextgentel?.

Den nekter å la meg kjøre noen form for server slik som FTP,spillserver, osv. Har gjort alt som står i manualene med uten hell. Og snakket med NGT på kunde service flere ganger. De skjønner ikke hva som kan være galt. Har sittet med dette problemet i 3 uker nå. Begynner å bli lei. Noen med samme erfaring?. Lurer på å bytte modem .Noen som har noen forslag til ny router/adsl2+modem i ett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Startet nylig en tråd om samme emne her

 

Kort resymert: Man _må_ telnet'e inn i routeren. Logg inn som Administrator. På www.speedtouch.com finner man brukermanual for CLI-delen. Slett så de eksisterende NAT-oppføringer for FTP og http. Deretter kan man legge til de NAT-oppføringer man ønsker.

 

For applikasjoner/ spill har det fungert ok for meg å bruke web-interfacet til å åpne/ redirigere porter.

Lenke til kommentar
Startet nylig en tråd om samme emne her

 

Kort resymert: Man _må_ telnet'e inn i routeren. Logg inn som Administrator. På www.speedtouch.com finner man brukermanual for CLI-delen. Slett så de eksisterende NAT-oppføringer for FTP og http. Deretter kan man legge til de NAT-oppføringer man ønsker.

 

For applikasjoner/ spill har det fungert ok for meg å bruke web-interfacet til å åpne/ redirigere porter.

Kan du legge ut en detaljert "guide" for NOOBS om hvordan du gjør dette..

 

Fikk til Netopia routeren jeg hadde tidligere takket være en bra guide...

 

Har vært mange forespørsler vedrørende dette på 516i routeren så jeg tipper en guide ville være svært velkommen :0)

 

:roll:

Lenke til kommentar

Sånn, skal vi se. Jeg er ikke noen pedagogisk guru, så vi får gjøre forbedringer etterhvert. Men hovedtrinnene vil bli:

 

1) Utgangspunktet er en "fresh install", dvs nylig NGT-aktivert router

2) Jeg bruker port 80 (http) som eksempel

3) Fremgangsmåten er å telnete inn i routeren, deretter slette "trøbbel-oppføringer" for så til slutt å legge til den nye ønskede oppføringen

 

Bakgrunn: Når man NGT-aktiverer Speedtouch 516, legges en del NAT-oppføringer inn som default. Dette er gjort for at NGT Support skal kunne gå inn på routeren ved behov (jfr NGT Support). Dessverre gjør denne "finessen" det umulig å kjøre egne servere på de samme portene.

 

Så over til detaljert fremgangsmåte:

 

1) I terminalvindu: telnet 10.0.0.1

 

2) username = Administrator

 

3) skriv: nat maplist

 

4) Du vil da få opp en liste med en rekke oppføringer lignende denne:

4 NAPT TypeA_3 84.48.81.166:80 127.0.0.1:80

Fra venstre mot høyre indikerer dette oppføring nr (4), oppføringstype (NAPT),

Tilkoplingsnr (TypeA_3), min eksterne IP (84.48.81.166), utvendig port (80),

innvendig ip-adresse denne nat'es til (127.0.0.1 = localhost = routeren selv) og

innvendig port (80). Altså port 80-henvendelser utenfra sendes til routerens port 80.

 

NB! Min oppkobling bruker TypeA_3. Andre kan bruke feks TypeB_1. Erstatt i tilfelle i alle relevante linjer nedenfor.

 

5) Dette vil vi ikke ha. Bort med den. Skriv: nat mapdelete index=4 intf=TypeA_3

 

6) Kontroller at den er borte med ny nat maplist

 

7) Så vil vi legge til vår egen port 80 redirect. Her har jeg kun brukt CLIen i telnet, men jeg tror det skal gå fint å bruke webinterfacet også, nå som den "overstyrende" redirecten er borte. Anyway - webinterfacet er selvforklarende, tar med CLI-måten for interesserte:

 

Eksempelet viser en redirect for port 80 fra min eksterne ip (84.48.81.166) til en server på 10.0.0.4

 

Skriv: nat mapadd intf=TypeA_3 type=napt outside_addr=84.48.81.166 outside_port=80 inside_addr=10.0.0.4 inside_port=80

 

Voila - din webserver på 10.0.0.4 skal nå være synlig for utenverdenen.

 

8) Til slutt: skriv: saveall for å lagre den oppdaterte informasjonen i routeren. Om du ikke gjør det, vil den forsvinne ved evt restart.

 

Håper dette ble litt forståelig... :) Brukermanual til routeren og egen CLI reference guide ligger på www.speedtouch.com

 

Lykke til! Gi gjerne feedback på denne lille guiden.

Endret av anund
Lenke til kommentar
vist jeg gjør noe feil..kan jeg bare ta en reset og alt blir som før?

Det enkleste er bare å igjen NGT-aktivere routeren. Da tilbakestilles alle endringer du har gjort. NB! Hvis du tilbakestiller til factory defaults, endres routerens ip til 192.168.1.254. Ved NGT-aktivering blir den så igjen 10.0.0.1.

Lenke til kommentar
Det eneste jeg måtte gjøre forskjellig var å bruke TypeB_1 istedet for TypeA_3.

 

Vil endringen overleve et strømbrudd eller skru av/på ruter?

Ser ut til at NGT opererer med ulike interfaces ulike steder i landet. Derfor Type A_3/ B_1 etc.

 

Endringen skal overleve strømbrudd, ja.

Lenke til kommentar
Endringen skal overleve strømbrudd, ja.

I ettermiddag ser jeg at ruteren er restartet utenfor min kontroll. Dette medførte at oppføringen jeg slettet ble lagt inn igjen :-(

Mappingen jeg la inn ble imidlertid værende, men det hjelper jo ikke så mye..

 

Vet noen om restart av modem er noe som gjøres automatisk? Styrt sentralt fra Nextgentel?

Lenke til kommentar
Sånn, skal vi se. Jeg er ikke noen pedagogisk guru, så vi får gjøre forbedringer etterhvert. Men hovedtrinnene vil bli:

 

1) Utgangspunktet er en "fresh install", dvs nylig NGT-aktivert router

2) Jeg bruker port 80 (http) som eksempel

3) Fremgangsmåten er å telnete inn i routeren, deretter slette "trøbbel-oppføringer" for så til slutt å legge til den nye ønskede oppføringen

 

Bakgrunn: Når man NGT-aktiverer Speedtouch 516, legges en del NAT-oppføringer inn som default. Dette er gjort for at NGT Support skal kunne gå inn på routeren ved behov (jfr NGT Support). Dessverre gjør denne "finessen" det umulig å kjøre egne servere på de samme portene.

 

Så over til detaljert fremgangsmåte:

 

1) I terminalvindu: telnet 10.0.0.1

 

2) username = Administrator

 

3) skriv: nat maplist

 

4) Du vil da få opp en liste med en rekke oppføringer lignende denne:

          4 NAPT TypeA_3        84.48.81.166:80                127.0.0.1:80

    Fra venstre mot høyre indikerer dette oppføring nr (4), oppføringstype (NAPT),

    Tilkoplingsnr (TypeA_3), min eksterne IP (84.48.81.166), utvendig port (80),

    innvendig ip-adresse denne nat'es til (127.0.0.1 = localhost = routeren selv) og

    innvendig port (80). Altså port 80-henvendelser utenfra sendes til routerens port 80.

 

NB! Min oppkobling bruker TypeA_3. Andre kan bruke feks TypeB_1. Erstatt i tilfelle i alle relevante linjer nedenfor.

 

5) Dette vil vi ikke ha. Bort med den. Skriv: nat mapdelete index=4 intf=TypeA_3

 

6) Kontroller at den er borte med ny nat maplist

 

7) Så vil vi legge til vår egen port 80 redirect. Her har jeg kun brukt CLIen i telnet, men jeg tror det skal gå fint å bruke webinterfacet også, nå som den "overstyrende" redirecten er borte. Anyway - webinterfacet er selvforklarende, tar med CLI-måten for interesserte:

 

Eksempelet viser en redirect for port 80 fra min eksterne ip (84.48.81.166) til en server på 10.0.0.4

 

Skriv: nat mapadd intf=TypeA_3 type=napt outside_addr=84.48.81.166 outside_port=80 inside_addr=10.0.0.4 inside_port=80

 

Voila - din webserver på 10.0.0.4 skal nå være synlig for utenverdenen.

 

Håper dette ble litt forståelig... :) Brukermanual til routeren og egen CLI reference guide ligger på www.speedtouch.com

 

Lykke til! Gi gjerne feedback på denne lille guiden.

Har gjort som du sa med port 80 og 21. Men får ikke til med et spill som bruker portene: UDP client:2302

UDP host: 6073

 

Hvordan legger jeg til disse? Hver for seg på samme måte som du viste, eller sammen på noen måte?

 

Egentlig tror jeg ikke jeg burde ha lagt til disse portene for å kunne hoste på dette spillet. Spillet finnes i listen på spill/applikasjoner i 10.0.0.1 Webinterface'et, men den funker ikke for det.

 

Og en anneting: Alt gikk tilbake til default når jeg restarted routern

Endret av tha78
Lenke til kommentar
Har gjort som du sa med port 80 og 21. Men får ikke til med et spill som bruker portene: UDP client:2302 UDP host:  6073

 

Hvordan legger jeg til disse? Hver for seg på samme måte som du viste, eller sammen på noen måte?

 

Egentlig tror jeg ikke jeg burde ha lagt til disse portene for å kunne hoste på dette spillet. Spillet finnes i listen på spill/applikasjoner i 10.0.0.1 Webinterface'et, men den funker ikke for det.

Hmm, kan ikke hjelpe deg spesifikt, er jeg redd. Ville nok i utgangspunktet forsøkt å bruke webinterfacet til åpning av spillporter som allerede ligger klare til åpning. Husk da først å slette dem (nat mapdelete) du la inn i CLI-interfacet.

 

Legger du inn oppføringene selv via telnet må du ta en port om gangen, ja.

 

Når det gjelder endringer som forsvinner etter restart ser du fra andre poster (og oppdatert miniguide) at man må bruke saveall for å lagre endringene.

Endret av anund
Lenke til kommentar
Har gjort som du sa med port 80 og 21. Men får ikke til med et spill som bruker portene: UDP client:2302 UDP host:  6073

 

Hvordan legger jeg til disse? Hver for seg på samme måte som du viste, eller sammen på noen måte?

 

Egentlig tror jeg ikke jeg burde ha lagt til disse portene for å kunne hoste på dette spillet. Spillet finnes i listen på spill/applikasjoner i 10.0.0.1 Webinterface'et, men den funker ikke for det.

Hmm, kan ikke hjelpe deg spesifikt, er jeg redd. Ville nok i utgangspunktet forsøkt å bruke webinterfacet til åpning av spillporter som allerede ligger klare til åpning. Husk da først å slette dem (nat mapdelete) du la inn i CLI-interfacet.

 

Legger du inn oppføringene selv via telnet må du ta en port om gangen, ja.

 

Når det gjelder endringer som forsvinner etter restart ser du fra andre poster (og oppdatert miniguide) at man må bruke saveall for å lagre endringene.

får du og andre kjørt spill servere?

Lurer på om routern min er ødelagt siden NGT supporten også ikke skjønte at jeg ikke kunne få dette til gjennom spill/applikasjoner i http//10.0.0.1 grensesnittet. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...