Gå til innhold

Hvilken betydning har 1600x1200 (LCD vs. CRT)


Capo Crimini

Anbefalte innlegg

Ser det er en del folk som skriver at LCD er meningsløst hvis en går under 20-21" så man ikke får brukt 1600x1200 oppløsning, men hvilken betydning har dette i forhold til 19" LCD med 1280x1024? Er forskjellen virkelig så stor og betydelig for de ekstra tommene? Har også fått med meg at 1280x1024 med 19" LCD ikke er det samme som med 19" CRT, hva er så forskjellen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen mellom crt vs lcd 19" er at lcd 19" er større enn crt. Siden bilde er helt flatt osv hvis jeg ikke er helt på jordet. Hvis du er en person som liler og spille maks oppløsning og synes alt annet under er udugelig som en hardcore gamer ville ha synes så ikke kjøp 19" lcd. Men derimot synes du 1280x1024 er mer enn nok i spill så gå for en 19"

 

Selv kjøpte jeg nettopp en 19" lcd og har aldri vært mer fornøyd. Den er fantastisk! hehe

Lenke til kommentar

På en 19" CRT-skjerm er det slikt at BILDERØRET er 19" stort diagonalt - ikke det synlige bildet. Bilderøret er nemlig bøyd helt ytterst, og man kan (sannsynligvis) ikke vise noe bilde der, den buede delen er uansett dekket over av kabinettrammen slik at du ikke ser den. Det synlige bildet er derfor noe mindre, som regel noe sånt som 18" eller deromkring. Min gamle Eizo T960 CRT-skjerm på 21" har f.eks. et synlig bilde på 20".

 

På en LCD-skjerm betyr 19" at du faktisk får et synlig bilde på 19", derfor er en 19" LCD "større" enn en 19" CRT.

Lenke til kommentar

Tror kanskje det som er ment er at det er vanskelig aa finne 19" LCD'er med noe mer enn 1280x1024. Man maa gjerne opp i 20" for aa finne det og da er opploesning 1600x1200. Med 19" LCD kan det for noen bli ganskje kjipt aa ha saapass lav opploesning da ting blir for stort og mange liker rett og slett aa ha mere plass i form av opploesning (jeg er en av dem). Mange andre synes derimot at det er helt greit og oversiktlig. Mye smak og behag altsaa. Men etter 2 aar med 1920x1200 paa en 15.4" notebook er det rett og slett plagsomt aa gaa tilbake til 1280x1024 paa noe saa stort som 19". Derfor ble det 24" skjerm :-)

 

En billig CRT paa 19" kan ofte ta imot 1600x1200 signaler og vise dem greit.

 

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...