Gå til innhold

Blåe hjørner på foto


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden du ikke poster noen eksempler så må vi gjette på hva du mener. Jeg gjetter på kromatisk abberasjon. Det kommer av at forskellige farver brytes forskjellig i glass og ender opp på feil plass på bildebrikken. Moderne optikk har forskjellige måter å begrense problemet på men ofte blir det en blå/lilla kant igjen.

 

Løsning 1: Kjøp et bedre objektiv.

Løsning 2: Bruk mindre blenderåpning.

Løsning 3: Ikke ta bilder av ting med høy kontrast.

Løsning 4: Editer alle bildene for å fjerne problemet.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Ser av Kristallos tolkning av problemet at du kanskje må presisere hva du mener med "hjørner" også; jeg oppfattet det som om det gjalt hjørnene på selve bildet, og at det var en form for vinjettering forårsaket av en litt stor solblender eller et pola/uv-filter eller noe sånt, men jeg har kanskje misforstått litt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har en Sigma 12 - 24mmD / f: 4,5-5,6 DG HSM linse.  På mange av bildene blir der blåe hjørner - men ikke alltid. 

Noen som har en forklaring og gjerne løsning, om mulig.

Takk for kommetarer og forslag. Erfarer nå at blå hjørner alltid oppstår i enden av zoomen - ved 12mm brennvidde. Fra 13 - 24mm er alt bra. Klikk 'My Webpage' og se bilde-eksempel.

Filter? Kreve ny linse fra leverandøren? Glad for forslag med løsninger.

 

My Webpage

Endret av lbreie
Lenke til kommentar
Jeg har en Sigma 12 - 24mmD / f: 4,5-5,6 DG HSM linse.  På mange av bildene blir der blåe hjørner - men ikke alltid. 

Noen som har en forklaring og gjerne løsning, om mulig.

Takk for kommetarer og forslag. Erfarer nå at blå hjørner alltid oppstår i enden av zoomen - ved 12mm brennvidde. Fra 13 - 24mm er alt bra. Klikk 'My Webpage' og se bilde-eksempel.

Filter? Kreve ny linse fra leverandøren? Glad for forslag med løsninger.

 

My Webpage

Dette er tydelig vignettering. Typiske grunner er filtre eller filterholdere på objektivet eller feilmontert solblender.

 

Likevel litt merkelig at du skulle få dette siden objektivet er lagd for 35mm billedsirkel. Hvis det fortsatt vignetterer hvis du tar av alle filtre og solblendere må du nesten få det på service.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...