Gå til innhold

Kan uorginale blekkpatroner anbefales?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor fikk du tak i orginalblekk til den prisen ?

5511159[/snapback]

 

Kjøpte det her! Eneste ulempen, hvis det kan kalles ulempe i det hele tatt, er at dem sender kun 2 stk pr eske. Dette er for å tilpasse seg norsk avgifts system. Kjøpte 13 patroner (1 komplett sett + 1 sett uten rød og grønn som det går lite av) og fikk 7 esker og 7 fakturaer. Strålende fornøyd jeg, ikke noe utsette på det. Bestilte i helga og torsdag ringte postbudet på da det ikke var plass i postkassa....

Lenke til kommentar

Finnes det ingen merker uoriginalt blekk som er bra? Vet det finnes spesielle, proffesjonelle løsninger for s/h til dyre Epson-printere. Da må printeren kobles til 8 tanker med forskjellige gråtoner, og delvis "bygges om" slik jeg forstår det. Ser ut til at jeg trenger to printere med tiden, en til farge + en til s/h. Grøsser med tanken på forestående konkurs :(

En selger på Japan Foto mente de hadde gode erfaringer med sitt uoriginale blekk. Er det noen som har erfaring med det? Merket så ganske seriøst ut, de hadde et utvalg i fotopapir også. Synes jeg kan huske at en selger viste meg en test der det kom godt ut, men nå kan det være hukommelsen min som svikter.

Holder meg til originalt Epson-blekk foreløpig. Bruker desverre HP's Everyday Photo Paper til daglig bruk. Det fungerte greit på mine tidligere Lexmark-printere, men jeg får dårlig resultat på mettede sorte områder med Epson. Kan det være p.gr. av piezodysene? Har bare hatt printeren (billig kombimaskin, DX3800) siden jul, så jeg har ikke forsøkt Epson-papir enda.

Lenke til kommentar

Joda, men de er neppe laget for å konkurrere på pris med Epson.

Jeg brukte et sett med uoriginalt blekk til min Epson 3000, fra Lyson i UK. De kostet litt mer fra UK enn Epsons egne koster i Norge, men skulle ha mye bedre holdbarhet og lysekthet. Det var litt for mye styr å holde på med, og man måtte kjøre med andre fargeinnstillinger for å få de riktige fargene, så nå er jeg tilbake på Epsons egne igjen. Nå har jeg kjøpt en liten Epson R800, som også lover kraftig forbedret lysekthet, men bare i A4.

Lyson har forøvrig spesielle svart/hvitt-løsninger også, så det var kanskje de du tenkte på?

Lenke til kommentar

Jeg har ingen erfaring med billig-blekk, produsert for å konkurrer på pris, så det kan jeg ikke uttale meg om. De kan være like bra, men sjansen er vel større for at de er dårligere?

Så det svaret var myntet på at uoriginalt blekk også kan være bra, hvis det er laget for å konkurrere på kvalitet, som Lysons.

Lenke til kommentar
Bruker desverre HP's Everyday Photo Paper til daglig bruk. Det fungerte greit på mine tidligere Lexmark-printere, men jeg får dårlig resultat på mettede sorte områder med Epson. Kan det være p.gr. av piezodysene?
Blekk fra HP og Epson er veldig forskjellig rent kjemisk fordi HP blekk må tåle å bli varmet opp til over kokepunktet uten å forandre egenskaper. Det gjør at de reagerer forskjellig på papiret. På noen typer papir er kvalitetsforskjellen enorm.

 

 

Jeg har prøvd flere forskjellige typer uorginalt blekk til HP skrivere og det har stort sett ikke vært verdt pengene. Til Epson eller andre skrivere med faste skriverhoder så ville jeg ikke prøvd siden det er stort sett bare å kjøpe ny skriver hvis hodene tar skade.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bruker desverre HP's Everyday Photo Paper til daglig bruk. Det fungerte greit på mine tidligere Lexmark-printere, men jeg får dårlig resultat på mettede sorte områder med

 

Dette papiret er ikke egnet for bruk i annent enn HP`s egne skriver, og der er ikke alltid resultatet like godt heller. Har sett mange dårlige print der det er brukt Canon og Epson printere med dette papiret. Blekket blir ofte "liggende oppå" uten å tørke skikkelig.

Lite vakkert.

Epson selger endel pakker med "kjøp to betal for en" for tiden. Se deg om etter dette og dump HP papiret til noen som har en slik printer

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har også flere dårlige erfaringer med HP's Everyday Photo Paper. I andre skrive fra canon og epson er det jo helt krise.

 

Bruker for tiden Fotopapir Premium A4 20 ark 270g fra InkClub, kjøpte en pakke av dette og en pakke orginalt canon papir. Her klarer jeg ikke å se forskjell på kvaliteten og man sparer 25%. Bruker orginalt blekk.

Lenke til kommentar
Det er en del tråder om dette tidligere, men min erfaring er at du bør holde deg til originalt blekk. Det er verdt de ekstra kronene. Ta ett lite søk på forumet.

4841265[/snapback]

Ser ut til at papir også har mye å si. Har kjøpt billig fotopapir på posten, og det falmet kraftig etter få mnd. Har god Canon skriver.

Piratblekk tør jeg ikke prøve en gang..

Det er enorme forskjeller på pris, bare bruk prisguiden, og bestill flere sett om gangen.

Lenke til kommentar

Min erfaring sålangt (etter 6-7 patroner) er at uoriginalt gir like gode resultater men tømmes noe fortere. Har selv en Canon ip4200 som jeg har brukt uoriginalt blekk på nesten fra starten. Når resultatet er bra ser jeg ingen grunn til å la være.

 

Ja, garantien går fløyten, men når jeg betaler 19kr per patron isteden for 95kr er valget enkelt. Når skriveren koster 6-800kr ny i tillegg har jeg straks tjent inn hele beløpet. Går skriveren i stykker nå kan jeg kjøpe en ny uten å tape noe (og da får jeg i tillegg med 5 fulle originale patroner).

 

Ser at dette gjelder bare/mest for de med < 1000-kroners skrivere, men allikevel

 

 

edit: bruker originalt papir

Endret av ezkild
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Interessant og relevant diskusjon !

 

Selvfølgelig er det ulike egenskaper på originalt blekk vs. 'billigblekk', som mellom alle væsker som er laget hos ulike kilder - men er det utslagsgivende ?

 

Det er regnet ut at originalblekk koster(les:prises) til ca. NOK 20,000,- pr. liter !

Kan en få det til 'kun' NOK 10,000,- pr. liter så...

 

 

Er det noen som har prøvd dette utsagnet - hos Forbrukerrådet ?

 

Lenke: http://www.aftenposten.no/forbruker/article983311.ece

- På generelt grunnlag kan jeg si at hvis de har en klausul i avtalen som tvinger kunden til å kjøpe påfyll fra leverandøren, og "straffer" dem som kjøper fra andre, vil det være urimelig overfor forbrukeren og konkurransebegrensende. Og dermed i strid med konkurranseloven, sier Jon-Andreas Lange i Forbrukerrådet.Dersom forbrukeren kjøper uoriginale blekkpatroner som er tilpasset skriveren, skal ikke det gå ut over forbrukerens rettigheter hvis det oppstår problemer med skriveren. Lange er svært skeptisk til at leverandører og selgere går ut med en slik trussel.Ifølge ham vil ikke slike klausuler frata kundene rettigheter etter forbrukerkjøpsloven - som reparasjoner, prisavslag eller heving av kjøp ved feil på produktet. - I fjor fikk dessuten Norge ny konkurranselov basert på EUs konkurranseregler. Ved lignende saker i Europa er det praksis for at denne typen klausuler ikke godtas. At konkurransen fungerer godt, er viktig for forbrukerne og et prioritert område for oss. Vi ønsker derfor tips fra forbrukere om denne typen begrensninger i konkurransen, sier Lange

 

mvh/

Lenke til kommentar

Jeg synes flere skriver-produsenter kan lage demonterbare skriverhoder som man kan rese manuelt hvis de tetter seg. Og i værste fall bytte ut. Slik er det på flere HP-skrivere. Inkludert min Photosmart C309a.

 

Potteette dyser? Vanlig dyserens hjelper ikke? No problem! Ta ut skriverhodet og skyll det godt under rennende glovarmt vann til alt blekket er ute. La det tørke, monter det, sett inn nye patroner og skriver'n er god som ny!

Lenke til kommentar

Dagens eldste trår på akam? :p

 

At forbrukerrådet går ut å sei det dei gjer, er skremmande. Som om du ikkje ødelegger garantien på dieselbilen din om du fyller parafinolje!

 

Det er store forskjeller på blekk-kvaliteten. Berre sjå lengre opp i tråden her om korleis dei forskjellige skrivermerka reagerer på papirkvalitetane!

 

Angåande demonterbare skriverhoder, så meiner eg på at HP sine blekkpatroner også inneheld skriverhode(og elektronikk). Litt dyrere i innkjøp enn blant anna Canon, men du får ein "ny" skriver kvar gang du bytter patron.

Lenke til kommentar

Dagens eldste trår på akam? :p

 

At forbrukerrådet går ut å sei det dei gjer, er skremmande. Som om du ikkje ødelegger garantien på dieselbilen din om du fyller parafinolje!

 

Det er store forskjeller på blekk-kvaliteten. Berre sjå lengre opp i tråden her om korleis dei forskjellige skrivermerka reagerer på papirkvalitetane!

 

Angåande demonterbare skriverhoder, så meiner eg på at HP sine blekkpatroner også inneheld skriverhode(og elektronikk). Litt dyrere i innkjøp enn blant anna Canon, men du får ein "ny" skriver kvar gang du bytter patron.

Takk for svar !

 

Vel, Forbrukerrådet er ikke til for å skremme oss forbrukere... :ph34r: Det er vel bare spørsmål om tid før noen drar de inn da...

 

For å trekke eksempelet et godt stykke andre veien... Hva om Mercedes inngikk avtale med Statoil - og opphevet garantien om du ikke benyttet den kvalitets-sikrede Statoil dieselen deres - til NOK 20.000 pr./L (blekkpris) :ermm:

 

God Jul

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...