Gå til innhold

Kan uorginale blekkpatroner anbefales?


Anbefalte innlegg

Hei, dette er mitt første innlegg i denne kategorien, slik at det er godt mulig at det finnes tråder til dette emnet ,men: Orginale blekkpatroner er jo svinedyre, så det jeg lurer på er om noen har erfaringer med f.eks. å handle fra Blekkpatron.no? Der er jo prisene levelige, men blir kvaliteten best? Finnes det tester som avkrefter/bekrefter "myten" om at det lønner seg å kjøpe orginalt?

 

Fint om noen kan ta tak i dette, da dette sikkert vil gjelde mange av oss! I mange tilfeller så koster jo patronene nesten like mye som skriveren! Stygg sak..

 

esbe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har hørt før om endel skrivere som har piezo-dyser(Epson) har blitt tette eller fått ødelagt dysene pga. lav kvalitet på uoriginalt blekk.

 

Er en stund siden, så det er mulig det er bedre nå. :)

Har sjekket litt rundt og det sikreste er nok å kjøpe originalt. Jeg var i tvil et sekund men ikke lenger. Viser til nedenforstående test:

 

Kilde: Computerworld 07.03.2005 .

 

Bruk originalt blekk og papir

 

Når man rent visuelt er fornøyd med resultatet på skjermen er tiden inne for å skrive ut bildet. Det er da tre ting som er viktig å tenke på; valg av blekk, valg av fotopapir og valg av riktige driverinnstilling. Det kan selvfølgelig være fristende å kjøpe uoriginale blekkpatroner når man kan spare inntill 50 - 80 prosent i forhold til originalpatroner. Denne fristelsen må du imidlertid ikke falle for ettersom du uten unntak vil du få et dårligere utskriftsresultat. Hvorfor det er slik kan forklares ganske enkelt. Alle produsentene som er representert i testen benytter skriverhoder med forskjellig teknologi og dysene her er svært sensitive for hva som fylles på av blekk. For å gi et optimalt resultat er blekket nøyaktig tilpasset dysenes dimensjon og frekvensen på skriverhodet. Mye av det samme gjelder også for fotopapir. Dette er nøye tilpasset kjemien i blekket.

 

Vårt søstertidskrift PC World Norge har testet billigblekk fra flere leverandører til og sammenlignet kvaliteten på dette med originalblekk. Deres konklusjon er at dette kan fungere helt greit på tekstutskrifter, men at tredjepartsblekket gjerne tetter igjen deler av dysesystemet straks man øker utskriftskvaliteten, noe som førte til en elendig utskriftskvalitet og horisontale striper i bildene. Fargeavvik blir også gjerne et stort problem. Og skulle utskriftene mot formodning se bra ut ved første øyekast vil uoriginalt blekk sannsynelig falme mye raskere. Det uavhengige testsenteret Wilhelm Imaging Research har erfart ved hjelp av akselererte lysbestandighetsmålinger (som innebærer å eksponere utskriftene for enorme mengder lys) at uoriginalt blekk ikke kommer i nærheten når det gjelder holdbarhet. Faktisk kan avvikene være så ekstreme at det uoriginale blekket falmer etter bare noen måneder.

 

Skriver du ut fotografier må du med andre ord holde deg til original rekvisita.

 

 

Noen som har synspunkter?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Det er en del tråder om dette tidligere, men min erfaring er at du bør holde deg til originalt blekk. Det er verdt de ekstra kronene. Ta ett lite søk på forumet.

I mnd utgave av "Komputer for alle" er det jo testet uorginale patroner med Canon iP4000 skriver. Der kommer uorginalt like bra ut som orginalt til halve prisen.

Merket de brukte var "print-rite" patroner og kodak fotopapir......

Lenke til kommentar

Eg har lest fleire artikler som tar for seg holdbarheten, og mengden blekk som blir brukt ved uorginalt/orginalt blekk.

Orginalt vinner i begge kategorier.

 

Eg jobba tidlegere i ein butikk som solgte skrivere og blekkpatroner.

Opp til fleire ganger fekk eg inn skrivere som det var brukt uorginale blekkpatroner på, som seinere var ødelagt.

Dette blir då automatisk ikkje garantisak.

Sjølv kar masse kundane prøvde å krangle, så blei det ikkje garanti.

Tette dyser osv.

 

Kjøp orginalt, det er verdt det.

Med mindre skriveren er veldig gammale og den faktisk allerede synger på siste verset. Da kan det kanskje være OK å kjøpe uorginale patroner. :p

Lenke til kommentar

jeg kan bekrefte at uoriginalt blekk kan "drepe" en printer ganske effektivt; opplevde selv å få tette dyser på en canon hvor jeg hadde brukt uoriginalt blekk. printeren stod riktignok uten å bli brukt i over en måned, men likevel - skulle jo tro at det ikke ville ødelegge printeren... jeg var heldig og hadde forsikring, men du er kanskje ikke like heldig?

Lenke til kommentar
jeg kan bekrefte at uoriginalt blekk kan "drepe" en printer ganske effektivt; opplevde selv å få tette dyser på en canon hvor jeg hadde brukt uoriginalt blekk. printeren stod riktignok uten å bli brukt i over en måned, men likevel - skulle jo tro at det ikke ville ødelegge printeren... jeg var heldig og hadde forsikring, men du er kanskje ikke like heldig?

Jeg har hatt to printere som har stått 1 mnd - 2 mnder uten å bli brukt, disse har også fått problem med tette dyser og blitt ødelagt, her med orginalt blekk. Dette er riktig nok noen år siden nå, så muligens dagens skrivere har blitt litt bedre på dette området også.

 

Jeg har derimot ikke noe vondt å si om uorginale blekkpatroner, har kjørt uorginalt på ene canon skriveren min nå i flere år uten et eneste problem, jeg har også tatt utskrifter på fotopapir med uorginalt og orginalt og sammenlignet uten å klare å se forskjellen. (fra blekkpatron.no)

 

Men, det man kanskje ikke veit med uorginalt er holdbarheten på utskriftene, den er muligens bedre med orginalt blekk. Jeg er også hellig overbevist om at tette dyser kan det bli med orginalt også, og at i de tilfellene det skjer og man har brukt uorginalt er produsentene utrolig kjappe med å skylde på det uorg. blekket for å slippe en garantisak :)

Lenke til kommentar
hold deg til orginale patroner!! mistet min epson cx5400 så alt for tidlig p.g.a. uorginale... :cry:

5025029[/snapback]

 

Jeg har opplevd det samme med to Canon-printere.. Først en 850, og nå sist en IP4000... Etter å ha prøvd forskjellige typer kopiblekk (fra blekkpatron.no og inkclub.com + en som jeg ikke husker navnet på), er i alle fall min konklusjon helt klar: Jeg kommer ALDRI mer til å sette kopiblekk i en printer. Ikke i en av mine egne i alle fall..

 

Og jeg er helt enig i konklusjonen til Computerworld; blekket til f.eks. blekkpatron.no er ikke engang i nærheten av å kunne måle seg med Canon sitt når det gjelder utskriftskvalitet. Grunnen til at jeg i var så godtroende at jeg fortsatte å bruke kopiblekk etter at den første printeren røk, er vel mer en slags psykologisk fortrengelsesmekanisme; "det ER jo mye billigere, og alle problemene og den dårlige kvaliteten KAN jo være tilfeldigheter". Not so.

Jeg skriver også ut store mengder som IKKE er foto, det var nok også en av grunnene til at jeg ikke ga opp kopiblekket med en gang. Nå bruker jeg en rimelig fargelaser til altmulig-utskrifter, og bruker blekkskriveren KUN til foto. Da går det fint an å leve med utskrifts-kostnadene etter min mening.

 

Når skriverhodet på min knapt ett år gamle IP4000 røk, fikk jeg beskjed om at det kostet ca. en tusenlapp å skifte det. Ny IP4000 (evt. 4200) koster også en drøy tusenlapp...

 

Så mitt råd blir, etter dyrkjøpt erfaring: Ser du en patron med kopiblekk i en butikkhylle, så snu deg rundt 180 grader og L Ø P som om fanden selv var etter deg! ;)

Lenke til kommentar
hold deg til orginale patroner!! mistet min epson cx5400 så alt for tidlig p.g.a. uorginale... :cry:

5025029[/snapback]

 

Jeg har opplevd det samme med to Canon-printere.. Først en 850, og nå sist en IP4000... Etter å ha prøvd forskjellige typer kopiblekk (fra blekkpatron.no og inkclub.com + en som jeg ikke husker navnet på), er i alle fall min konklusjon helt klar: Jeg kommer ALDRI mer til å sette kopiblekk i en printer. Ikke i en av mine egne i alle fall..

 

Og jeg er helt enig i konklusjonen til Computerworld; blekket til f.eks. blekkpatron.no er ikke engang i nærheten av å kunne måle seg med Canon sitt når det gjelder utskriftskvalitet. Grunnen til at jeg i var så godtroende at jeg fortsatte å bruke kopiblekk etter at den første printeren røk, er vel mer en slags psykologisk fortrengelsesmekanisme; "det ER jo mye billigere, og alle problemene og den dårlige kvaliteten KAN jo være tilfeldigheter". Not so.

Jeg skriver også ut store mengder som IKKE er foto, det var nok også en av grunnene til at jeg ikke ga opp kopiblekket med en gang. Nå bruker jeg en rimelig fargelaser til altmulig-utskrifter, og bruker blekkskriveren KUN til foto. Da går det fint an å leve med utskrifts-kostnadene etter min mening.

 

Når skriverhodet på min knapt ett år gamle IP4000 røk, fikk jeg beskjed om at det kostet ca. en tusenlapp å skifte det. Ny IP4000 (evt. 4200) koster også en drøy tusenlapp...

 

Så mitt råd blir, etter dyrkjøpt erfaring: Ser du en patron med kopiblekk i en butikkhylle, så snu deg rundt 180 grader og L Ø P som om fanden selv var etter deg! ;)

5030098[/snapback]

Lenke til kommentar

Jeg her en Canon S750. Jeg printer ofte ut fargesider på vanlige ark, men ikke foto. Jeg kjøpte lenge uorginalt blekk fra IncClub og dette fungerte tilfredsstillende. Men siste gang kjøpte jeg en stor pakke blekk fra blekkpatron.no, og da fikk jeg et problem. Blekket lekker fra en fargepatron til de andre (gjelder C-M-Y, ikke sort). Det kan lekke alle veier, men helst fra patronen som har mest blekk til den som har minst.

 

Har andre opplevd dette?

 

Vil det hjelpe å skifte til originalblekk, eller skriverhodet ødelagt?

 

Er printeren rett og slett for gammel?

 

Det har hent at dyser har gått tett, men har løst dette med å tørke av dysene med dopapir. Er dette skadelig for printerhodet?

Lenke til kommentar

Bruker kun uoriginale (Biltema) til min Epson Photo 830 :p

Tetter seg fort som F! men er heldigvis veldig lett å rense igjen.

Fant et program som har MYE bedre rensefunksjoner enn det som følger med printerdriverne.

 

Edit: Programmet kan også nullstille noen blekkpatroner slik at man kan tyne ut de siste restene med blekk.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Bruker kun uoriginale (Biltema) til min Epson Photo 830 :p

Tetter seg fort som F! men er heldigvis veldig lett å rense igjen.

Fant et program som har MYE bedre rensefunksjoner enn det som følger med printerdriverne.

 

Edit: Programmet kan også nullstille noen blekkpatroner slik at man kan tyne ut de siste restene med blekk.

5063034[/snapback]

 

Og hvilket program er dette?

Lenke til kommentar

Det absolutt "råeste" av pirat blekk jeg har prøvd, er refill. Som student blir det nemlig en del utskrifter i løpet av uka og lommeboka til studenter er som regel ikke fete. Dette helt suveren forsøket mitt på å spare penger ga meg blekk i taket, på vegger og klærne da sprøyte spissen rett og slett skrudde seg av. Dessuten ble det tette dyser, ødelagt printer og dårlige utskrifter. Sparte virkelig mye penger!

 

Min løsning ble laser printer og en ren foto skriver. Skriver i dag ut er A4 ark til ca 0,35 kr pr stk inklusiv skriveren (7500 ark, tre tonere og en stk HP laserprinter). Fotoskriveren for kun originale patroner.

 

Vil du spare penger her og nå (men ødelegge den på kort tid), kjøp pirat blekk. Ønsker du å beholde den så lenge som mulig og få gode resultater, kjøp originalt

Lenke til kommentar

Jeg vil uten tvil anbefale orginalt blekk!

Jeg fikk foreldrene mine til å kjøpe en Epson Stylus Photo 2100 A3skriver til meg for noe arbeid jeg skulle gjøre for dem. Den kostet da rundt 7990,- men vi fikk en utstillingsmodell til 5500,- Jeg fikk gjort arbeidet uten problemer og den funka fett i et år, da hadde jeg allerede brukt billigblekk nesten hele tiden. Til slutt slutta den å funke og det ente med at jeg stuet den vekk i skapet og kjøpte meg en Canon IP3000. Har bare brukt orginalblekk på den og når den blir sliten så kjøper jeg en ny en til rundt 1200,-...................slik kan jeg holde på i flere år før jeg har brukt like mye penger som på Eponprinteren. Men jeg lærete iallefall :blush:

 

bmp

Lenke til kommentar

Mye kan sies om piratblekk og piratpapir...

 

Har brukt originalblekk og originalpapir på IP4000R'en min, og er strålende fornøyd med resultatet. Når jeg prøvde med papir av andre merker, ble utskriftene elendige. Og jeg har lest såpass mye rart om uoriginalt blekk at jeg ikke engang gidder prøve. Det er ingen vits i å gjøre det, fordi uoriginalt blekk og papir ikke er så mye billigere.

 

Originalt blekk og originalt papir er avstemt mot hverandre, slik at ved å bruke begge deler oppnår man et optimalt resultat. Det er nå ihvertfall min erfaring.

 

Til Canon er ikke blekket avskrekkende dyrt (rundt 80 pr. farge for min del), og papiret er forholdsvis billig. Har for ikke lenge siden kjøpt inn et stort lager av Canon semi-gloss (liker den ganske godt) papir på tilbud til 39,- for 2-pakk.. ;) 40 ark til 39 kroner er en god pris!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...