Gå til innhold

Lett 14",under 20k - kvalitet og service viktigst


It's me

Anbefalte innlegg

Min Latitude D810 fikk et kort liv, og jeg trenger derfor en ny bærbar pc. Tidligere har jeg hatt I8600 og D810, men synes egentlig 15,4 tommer blir i største laget. Jeg bærer med meg pcen hver eneste dag, så noe langt mer portabelt er ønskelig. Synes 10" og 12" blir for små skjermer, men 14 er midt i blinken. Kan til nød kjøpe 15", men da bør den være ganske lett. Ytelse er egentlig noe jeg stiller store krav til, men jeg vet dette passer dårlig sammen med mobilitet. Specsene bør være 1,86ghz pentium M prosesessor eller bedre, 1gb ram, minimum 80gb harddisk (helst 100), BT, dvdbrenner og godt utvalg av hyppige brukte porter (usb ol.)

 

Har følgende krav (de viktigste står først):

- meget godt tastatur

- mobilitet

- generell ytelse

- skjermkort

- bør ikke passere 20k

 

 

 

Har hittil tenkt meg to kanditater, men er åpen for andre forslag.

 

Dell D610

og

FS Lifebook S7020

 

Ønsker helst selskap som kan levere "på-stedet-service"-løsninger, men det er ikke noe absolutt krav.

 

Vet ikke helt hva jeg skal velge, så ville blitt veldig glad hvis noen kunne hjelpe meg. Om noen har erfaringer med nevnte pcer hadde det vært fint å få høre om dem.

Endret av It's me
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett en del på X1 også, men tror nå at 12 tommer blir i minste laget. Er tross alt vant til 15.4 på bærbar og 19 på stasjonær. Dessuten leveres vel de fleste 12-tommers bærbare pcer med ekstern optisk leser/brenner. Jeg ønsker dette internt.

 

IBM T43p er fin, men ønsker å bestille fra Norge. Norsk forbrukerkjøpsrett er verdt å betale for, og har blitt svindlet en gang tidligere, så er nok derfor litt paranoid.

Her er T-serien til IBM, men de er jo så sinnsykt dyre. For 20k får jeg ikke 1 gb med ram engang.

Endret av It's me
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke avskrevet IBM så lett :) De er i mine øyne de som klarer å lage de mest solide og med best batteritid i tillegg til lette PC'er i klassen arbeidsstasjon (også i ultraportabel klassen men det sa du at du ikke var interresert i).

 

Jeg kjøpte min X40 gjennom Bill Morrow ved www.thinkpads.com som er en meget hyggelig fyr og skaffer deg IBM maskiner for en veldig bra pris. Jeg vet du nevnte at du ikke liker å kjøpe i utlandet men ville tittet på hva han kan tilbyd i det minste. Går du inn på sidene hans (som forresten ser helt forferdelige ut :) så har han en link til Tabook'en til IBM som lister alle specs for ALLE bærbare de selger.. I mine øyne ser det ut som flere modeller der vil tilfredstille dine krav:

 

Blandt T43 modellene:

2668-72U, 2668-75U, 2668-J2U, 2668-J3U, 2687-DSU

 

Men det er jo bare å titte selv, bor du i Oslo-området kan du jo også stikke innom KK88 for å få trykket litt på deres T43'er slik at du får testet keyboard, skjerm og generelt førsteinntrykket... Har du noen spørsmål er det bare å sende meg en PM eller ta det i tråden her...

 

Cobos

 

EDIT: Glemte å nevne at IBM har verdensgaranti slik at du får garanti fra IBM Norge også når du kjøper fra USA. Jeg er helt sikker på at de kan levere deg en påstedet garanti også hvis du insisterer på det (selvom stygge tunger ville sagt at med en IBM maskin er det ikke så nøye, de går jo ikke i stykker :)

Endret av Cobos
Lenke til kommentar
Hva med denne som blir diskutert her http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=454799&st=0

Takk for mange og informative svar.

 

Den var absolutt interessant. Uten tvil en pc som gir veldig mye for pengene.

 

Ellers har jeg begynt å få øynene opp for Thinkpad T43. Ringte 10-15 IBM-forhandlere i dag, men ingen av dem selger til privatpersoner.

Finnes det noen IBM-forhandlere som selger til privatpersoner i Oslo?

 

FS S7020 synes jeg virker som en glimrende pc, men skulle gjerne ha hørt noen erfaringer. Noen som har den eller har testet den?

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte i posten over så ligger KK88 i Oslo-området nærmere bestemt ca 200m fra Ski NSB-stasjon. De selger til privatpersoner og har et showrom hvor du kan se på maskinene, og selv IBM Norge henviste meg dit. Ihvertfall solgte de til privatpersoner når jeg kjøpte min X40 forrige sommer.

Men som sagt jeg ville lastet ned TABOOK'en ikke minst for å se hvor mange forskjellige modeller det finnes av T43 og så sendt en mail til Bil så får du i det minste vite hvor mye prisforskjellen er.

 

Cobos

Lenke til kommentar
Som jeg nevnte i posten over så ligger KK88 i Oslo-området nærmere bestemt ca 200m fra Ski NSB-stasjon. De selger til privatpersoner og har et showrom hvor du kan se på maskinene, og selv IBM Norge henviste meg dit. Ihvertfall solgte de til privatpersoner når jeg kjøpte min X40 forrige sommer.

Så etter KK88 blant forhandlere i Oslo og fant ingenting. Ikke så rart da de ligger ved Ski ;) La ikke merke til at du skrev osloområdet, leste bare oslo, jeg ;)

Tar meg en tur bort dit i dag slik at jeg får sett hvordan den ser ut. Må nesten få kjenne og føle litt på pcen for å vite hvordan den der. Ringte dem nylig og fikk utmerket oppfølging over telefonen. Virket som en veldig seriøs butikk.

Liker jeg pcen skal jeg vurdere å sende en mail til Bill, men trenger egentlig pcen raskest mulig, og hvis jeg kan få levert den på et par dager er det verdt prisen. Er helt avhengig av bærbar pc daglig.

 

Stikker innom Alna slik at jeg får sett på s7020'en også. Går nok trolig for IBM'en eller FS'en.

Lenke til kommentar

Lett å se feil :)

Hvis jeg skal peke på et problem med Bill er det nok leveringstid, den er ikke dårlig men veldig rask er den ikke. Han bestiller rett fra IBM USA og de får laget maskinene sine i Hong Kong så tar vel rundt 2-4 dager før den kom fram til Bill i Florida og så bruker han FedEx hvis jeg ikke huker feil og de bruker vel 2-3 dager fra han til deg, hvi du ikke vil betale for 1 dags levering (som ikke er billig :) ).

Hvis du vil kan jeg sikkert sjekke detaljene i mailkorrespondansen jeg hadde med han.

Når jeg sjekket KK88 så var problemet at de ikke hadde veldig stort utvalg i konfigurasjoner av de forskjellige modellene, ihvertfall helt annet enn det du får i USA.

 

En siste ting du burde merke deg med IBM er at ihvertfall på X40 så hvis du bestiller en modell uten BT modul får du faktisk ikke BT antenne i skjermen, som finnes i de modellene MED BT modul. Derfor vær litt nøye med akkurat hva du får :)

 

Cobos

Lenke til kommentar

Var innom KK88 i dag og så på en T42 som skal tilnærmet helt lik T43. Det var en meget pen pc, og ekstremt velbygd. Skjønner hva du mener med at gode serviceavtaler ikke er så viktig. Skal en god del til før den går i stykker. Solid konstruksjon og ikke den vanlig plastic fantastic følelsen en oftest får av bærbar.

Tilnærmet vanntett tastatur og soldig festet skjerm var imponerende. Selgeren påstod at at man faktisk kunne bære den etter skjermen uten at den tok skade av det, men ville nok ikke gjort det selv.

 

Ble straks meget interessert i den, men det var et par negative ting:

- tastaturet mangler windowstast (Det går vel ann å konfigurere en knapp som jeg ikke bruker til windowstast?) Bruker tasten veldig ofte.

- Få usb-porter

- ide-disk

 

Og prisen selvfølgelig, men det så ut som en glimrende pc, så regner med at jeg går for den. Skal få tatt en titt en skikkelig titt på S7020'en i morgen så bestemmer jeg meg nok da.

Hvis noen har erfaringer med T43 eller S7020 hadde det vært flott å få høre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...