Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Begrenset eller midlertidig nettverk


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har i det siste hatt problemer med nettverket hjemme.

Jeg har to pcer og en ip-telefon (fra telio) koblet opp mot en switch, som da er koblet på NextGenTels modem. "Basen", altså der modemet og switchen ligger er i kjelleren, og jeg har pc i 2. etasje. Jeg har da altså trukket en 25m lang ukryssa nettverksk kabel opp til mitt rom som da er koblet til switchen. Jeg hadde det slik i ca. 2 uker før jeg skiftet plass på pcen, hvor jeg da dro ut ledningen. Når jeg satte i ledningen igjen fikk jeg beskjed om at det var kun begrenset eller midlertidig nettverk. Jeg prøvde å skifte porter på switchen, men det hjalp ikke. Pcen nede i kjelleren og telefonen fungerte opp mot nettverke helt fint. Jeg prøvde telefonen på den kabelen jeg bruker og det fungerte, altså min nettverkskabel fungerer. Senere så flyttet jeg pcen ned og brukte en krysset nettverkskabel med switchen og da hadde jeg nett igjen.

Er det sånn at man trenger en krysset kabel for å kunne dele nettverk med andre via en switch?

Hvis ja, hvorfor har det seg at jeg hadde nett til å begynne med, og ikke har plutselig? :hmm:

 

Jeg håper dere kan hjelpe og takker for alle svar! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå satt opp en router med 4 porter på rommet. Jeg brukte den ukryssa kabelen som jeg ikke fikk kontakt med sånn ellers i uplinken, og en kryssa kabel til pcen, det fungerer fint nå. Men jeg synes fortsatt at det er merkelig, trodde ikke jeg trenge å koble opp både switch og router..? Routeren jeg bruker er lånt, så bør jeg kjøpe egen router nå siden det fungerer, eller bør jeg prøve en annen kabel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...