Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Begrensning av ditt Internettabonnement


Anbefalte innlegg

Eg lurer på om det er fleire som har fått eposter fra telenor om samme saken, og om det har skjedd dere fleire ganger, eg er nå på min andre gang og dette begynner og bli irriterenes.

 

Kjære kunde,

 

I følge våre Internettlogger ser det ut til at det har blitt sendt virus i

stort omfang, eller vært annen uønsket trafikk til andre datamaskiner fra

ditt Internettabonnement. Telenor har fokus på sikkerhet, og har ansvar

for å beskytte våre kunder, våre egne, og andre Internettbrukeres

datasystemer. Vi har derfor sett oss nødt til å begrense din

Internettilgang inntil denne trafikken opphører.

 

I denne e-posten/brevet finner du informasjon om hvorfor vi har sett oss

nødt til å begrense din Internettilgang. I tillegg har vi lagt ved en

prosedyre med løsningsforslag.

 

I mange tilfeller vet ikke brukerne at deres Internettabonnement blir

misbrukt til f. eks å massedistribuere e-post og/eller virus. Derfor kan

denne beskjeden komme som en overraskelse.

 

Begrensningen i din Internettilgang betyr at du for øyeblikket kan benytte

ditt abonnement til nedlasting av nettsider (surfing), sikre nettsider

(nettbank osv) og e-post, men du kan ikke sende e-post fra din PC. Skal du

sende e-post, må du logge på http://epost.telenor.no

 

Merk: Oppkobling via VPN, og bredbåndstelefoni, vil ikke fungere så lenge

begrensningen ligger på ditt abonnement. Begrensningen påvirker ikke

hastigheten på din Internettforbindelse.

 

 

Slik får du opphevet begrensningen på ditt abonnement

 

Begrensningen på ditt abonnement blir opprettholdt inntil du kan bekrefte

at PC-ene som ble benyttet, er fri for viruset eller ormen som forårsaket

uønsket trafikk.

 

Send en e-post til [email protected] og fortell hvilke tiltak du

har gjort for å sikre at det ikke blir sendt virus eller oppstår uønsket

trafikk fra din PC. Husk, for at du skal få sendt e-post må du bruke

Telenors webbaserte e-posttjeneste på http://epost.telenor.no. På denne

websiden kan du også bestille nytt passord. Du kan også sende et brev eller

en faks. Du får full tilgang til Internett når vi har mottatt din

bekreftelse på at nødvendige tiltak er utført, senest påfølgende virkedag.

 

Du finner mer informasjon og råd til hva du kan gjøre på

http://www.online.no/abuse

 

Denne saken er behandlet i henhold til Telenors rutiner og

abonnementsbetingelser. Les våre abonnementsbetingelser på

http://www.online.no/betingelser. Vi beklager disse ulempene dette måtte

medføre deg som kunde, men hvis vi ikke gjennomfører begrensningene har

dette vidtrekkende konsekvenser for vårt nett og andre Internettbrukere.

 

Ta gjerne kontakt med oss hvis du har spørsmål. Vennligst henvis til

saksnummeret. Alle henvendelser skal foregå skriftlig, enten pr. faks, brev

eller e-post (se kontaktinformasjon i signatur).

 

Benytter du Mac eller andre operativsystem kontakt oss for mer informasjon.

 

Vi anbefaler at du følger prosedyren under før du tar kontakt med oss.

 

 

Saksinformasjon og løsningsforslag

 

Våre logger viser at det har blitt utført portscan, eller vært annen

uønsket trafikk til andre, fra ditt Internettabonnement. Slike hendelser

forårsakes trolig av virus, ormer eller andre former for infeksjoner av din

maskin.

 

Se en lettfattelig forklaring på hva portscan innebærer nederst i denne

meldingen.

 

 

Hva du kan gjøre

 

1. Kontroller din PC for virus med et antivirusprogram, og sørg for at

virusdefinisjonslisten er oppdatert. Som kunde hos Telenor kan du laste ned

Norton Antivirus 2005 eller Norton Internet Security 2005 (inneholder

Norton Antivirus) - gratis. Les mer her om hvilke program du har tilgang

til: http://www.online.no/sikkerhet

 

Dersom dette ikke fører fram bør du starte PC-en i sikkermodus (Trykk F8

under oppstart) for så å ta et nytt, fullstendig systemsøk.

 

Husk å avinstallere gammel antivirusprogramvare før du installerer Norton

antivirus. Du risikerer at PC-en din krasjer dersom du installerer flere

antivirusprogrammer. Trenger du hjelp til å laste ned og installere Norton

antivirus, kontakt vår kundestøtte på:

http://www.online.no/kundeservice/veiledninger eller bruk kontaktskjemaet

http://www.online.no/kontakt

 

2. Det er viktig at du jevnlig oppdaterer ditt operativsystem med de siste

sikkerhetsoppdateringer fra leverandøren. I Windows kan du benytte Windows

Update som du finner på Startmenyen eller på nettstedet

http://windowsupdate.microsoft.com/

 

3. Sjekk at det kun er kjente telefonnumre som har blitt benyttet for

oppkobling til Internett med ditt brukernavn og passord. Dette kan du se i

Surfeloggen for ditt abonnement - logg på http://www.online.no/konto med

ditt brukernavn og passord.

 

Merk: ADSL kunder vil ikke få spesifisert telefonnummer i surfeloggen.

 

4. Sikre din maskin med antispyware programmer. Last ned og les mer her:

http://www.fjerndet.tk

 

For skjermbilder og mer informasjon om hvordan sikre din PC mot virus og

annen skadevare se: http://www.online.no/sikkerhet

 

 

Informasjon om portscan

 

En portscan går ut på at en datamaskin søker gjennom andre datamaskiner

koblet til Internett for å se om disse tilbyr tjenester. Dersom maskinen

finner tjenester som tilbys, kan den utnytte eventuelle sikkerhetshull i de

programmene som tilbyr disse tjenestene for så å ta kontroll over

datamaskinen. En portscan kan enkelt sammenliknes med at noen går rundt et

hus og sjekker alle dørene. Dersom man finner en dør som er åpen så kan man

dermed komme seg inn i huset. Portscan blir derfor ansett som et "første

skritt" ved forsøk på inntrengning i et datasystem man ellers ikke har

tilgang til.

 

Normalt vil et slikt program benytte din Internettforbindelse for å forsøke

å bryte seg inn på andre datamaskiner uten selv å bli oppdaget. Dessverre

er det umulig for oss å finne ut om dette er aktivitet som stammer fra et

program på din PC eller om det kommer av at noen har klart å bryte seg inn

på din datamaskin og utnytter den. I alle tilfeller er det du som eier av

Internettabonnementet som står ansvarlig for bruken av denne. Dersom du har

programvare på din maskin (eller på en ruter) som logger all aktivitet til

og fra dine PC-er (og som inneholder relevant informasjon, det vil si viser

hvem som kobler til dine datamaskiner utenfra) så bør du anmelde forholdet

til Internettleverandøren dette "angrepet" kommer fra. Hvordan dette gjøres

avhenger av leverandør av loggprogramvare/brannmurprogramvare og

merke/modell av ruter du bruker.

 

Ta gjerne kontakt for mer informasjon.

 

 

--

Med vennlig hilsen,

Telenor Kundeservice Aksess Respons Team

[email protected]

Faks: 67 89 31 11

Telenor Norge AS

Snarøyveien 31, L2F

1331 Fornebu

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Begrensningen i din Internettilgang betyr at du for øyeblikket kan benytte

ditt abonnement til nedlasting av nettsider (surfing), sikre nettsider

(nettbank osv) og e-post, men du kan ikke sende e-post fra din PC. Skal du

sende e-post, må du logge på http://epost.telenor.no

 

Merk: Oppkobling via VPN, og bredbåndstelefoni, vil ikke fungere så lenge

begrensningen ligger på ditt abonnement. Begrensningen påvirker ikke

hastigheten på din Internettforbindelse.

 

Snodig tankegang her. Meget snodig. Hvis du allerede har spam virus på pcn så fungerer de gjerne som egne smtp servere. Så det hjelper ikke bare å begrense tilgangen. Kan hende at de har funnet en rar måte å filtrere det bort, men at det går utover vpn, ip telefoni osv. Rare greier.

 

Jeg hadde stengt linja direkte fram til du ordna oppi egne saker.

Endret av pine
Lenke til kommentar

Det er vel ikke vanskelig å begrense slik tilgang. Det er bare å stenge ALLE andre porter enn 80 og 81 (de som brukes av HTTP og HTTPS). Da vil ikke eventuelle egne SMTP servere fungere.

 

Jeg ser på dette som et meget bra tiltak, det sparer oss andre internettbrukere for masse bry. Har du datamaskinen din ren, vil du ikke merke noen ting, men har du dritt og lort så er det bare bra at du blir gjort oppmerksom på det. Og at internetttilgangen begrenses er bare flott, for da slipper vi som mottar SPAM å få det...

Lenke til kommentar

Min far fikk den samme beskjeden en gang. Da jeg lastet ned mye film og musikk da jeg lånte adsl'n hans.

 

Hvorfor de gjør dette vet jeg ikke. Men for min far som er helt avhenig at hans maskin klarer å sende og motta epost med outlook og at alle påloggings programmene til div servere han bruker funker så var dette frustrerende. Og han ringte og skrev brev og epost for å forklare sitt missnøye.

 

Det endte med at han måtte true med å trekke hele bedriften fra sitt samarbeid med telenor før dem gav seg.

 

Mye av kundebehandlingen og handlinger telenor gjennomfører er gjort på merkelige grunnlag. De burde gi ut noe informasjon før de "stenger" linja på den måten.

Lenke til kommentar

Fikk akkurat det samme da brosjan hadde prestert å spre dønn virus over nettverket, men jeg klarte meg ikke uten ssh/ftp/torrent osv så jeg formaterte alt i huset, sendte mail og ringte som f og de åpna protokollene ganske umiddelbart.

Gjør det før helga da ;) Du skjønner det at avdelinga som driver med det der gjør ikke noe i helgene og du kan heller ikke nå de på telefon (var visst interne affærer som gjorde dette :p)

 

 

Håper det ordner seg asap for deg også :thumbup:

Lenke til kommentar

Dette er EN av grunnene til at jeg ALDRI skal bruke Telenor som ISP!

 

Hva hvis det ikke var virus eller orm som utførte portscanningen? Hva hvis det var kunden selv?

 

Jeg scanner nå enkelte subnett av og til av ulike grunner, skulle det liksom ført til at Telenor stengte/begrenset abbonementet mitt?

 

Nei takke seg til andre ISp'er!

 

Internett skal være fritt og fullstendig uten sperrer! DET er ikke ISP'enes oppgave.

Lenke til kommentar

ummmm.....jeg fikk samme mail fra telenor for en stund siden......listet opp alle programmene jeg bruker for å bli kvitt spyware/virus/malware o.l.

 

Counterspy (suverent best mot spyware)

Ad-aware pro (smør på flesk ift. counterspy,men brukte det regelmessig)

The Cleaner (trojans)

Antivirus prg. m/firewall (husker ikke navnet, men er et av de beste)

 

Alle oppdateringer/servicepacks til disse prgrammene og Windows XP pro (oppdatert hver dag). Og fullscan regelmessig på alt.

 

Brannmur på router.

 

 

Jeg har til dags dato ALDRI gjort en portscan simpelthen fordi jeg ikke har behov for det og fordi jeg VET at ISP'er ikke liker det (ville jo i så fall gjort det via en proxy)

 

 

LIKEVEL fikk jeg denne mailen.....blokkerte omtrent alle porter utenom 80 (http) fra torsdag til tirsdag.

 

Sendte mail og ringte til kundeservice, men dette blir gjort av en annen avdeling som er SVÆRT vanskelig å få tak i. (om ikke komplett umulig)

Fikk først tilbake full tilgang når jeg hadde installert Norton Antivirus og scannet gjennom harddisk (uten funn selvsagt)

 

 

Ble jo selvsagt DRITTLEI siden jeg har mitt på det rene så det endte opp med at jeg sa opp telenor dagen etter jeg fikk tilbake tilgangen (måtte rydde opp i mail/hjemmeside osv.)

 

Tror du ikke det gikk en uke så ringte det en j***a selger og spurte om jeg ville ha internett hos Telenor. MAKAN!

 

ALDRI MER!

Endret av brazir
Lenke til kommentar

Nei, Telenor henger ennå igjen i "Televerket" tiden da de var statlig.

Byråkratisk overformynderi og lite kundevennlig er karakteristikker jeg må bruke :no:

 

Portscan har faktisk mange legitime og praktiske andvendelser!

 

Heldigvis slipper jeg å tenke på hva Telenor mener om min internettbruk: Jeg bruker ikke Telenor, og kommer aldri til å gjøre det heller :D

Lenke til kommentar

faren til en kompis av meg fikk en slik melding fra telenor...

 

bare at hele linja deres ble sperret..

 

fordi faren til kompisen min hadde sent ut mail til arbeidsgiverene sine (han driver med noe freelancer greier..)

 

han klaga så hardt til telenor at han fikk 10k erstatning i tap arbeids fortjeneste og gratis oppgradering av linja..

Lenke til kommentar

Telenor har som regel dekning for å kunne forsvare et slikt tiltak, og jeg støtter dem fullt og helt. Selvfølgelig kjipt om det skulle vise seg at man blir stengt ute uten grunn, spesielt da det er totalt umulig å få kontakt med telenor abuse.

 

Men alt i alt, flott tiltak jeg håper dem fortsetter med. I 99% av tilfellene er det nok en eller annen "virus-/spam-fabrikk" som står og går, og det liker vi ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...