Gå til innhold

Elitegroup ECS G220 - Mine erfaringer


rikardo

Anbefalte innlegg

Mange kritiske øyer på dette forumet, og mange som fraråder å handle fra Multicom og Elitegroup-pcene.

 

Nå har det seg slik at G220 er en veldig rimelig og liten pc, som jeg nå har hatt i drøyt én uke, og dette er tankene jeg har gjort meg opp:

 

- Førsteinntrykket;

var bra. Tykkelsen er kanskje litt mer enn hva jeg forventet når skjermen var slått ned men, ,misforstå meg rett, den er ikke tykk!

 

Aluminiumsdekket på skjermen, over høyttalerene, og rundt touchpaden gir maskinen et solid yttre. Alt virker fast og tight. OG viktigst av alt, du kan løfte maskinen i et av hjørnene, med ei hånd, uten å ha følelsen av at "Nåå knekker hovedkortet!". Og det er meget kjekt.

 

Skjermen virker kanskje litt liten i forhold til "skjermflaten" siden det går endel dødplass med til høyttaleren (under skjermen) og kameraet (over), men konsekvensen er at du har en plass å legge håndleddene når du skriver. Dermed sparer du håndleddene får feminin-knekken :-P

Forøvrig er skjermen ikke annet enn hærlig. 12,1" Widescreen med 1280x800 er genialt, synes jeg. Jeg har ingen problem med å se, men kompis av meg (bruker briller) synes den er litt liten.

 

Tastaturet er behagelig å skrive på, med stor B. Velplasserte taster og lite tull. Enterknappen er kanskje litt liten, men den er der man trykker og det er jo det som teller. ^ og * er flyttet rett over enter, og krever litt tilvenning.

Stort pluss er at ECS har forstått at Delete ikke skal være mellom crl og musetastene, men øverst til høyre:) Mustastene er kanskje litt små også. Smule trykt ned i hjørnet.

 

DVD-brenner-skuffen er litt slapp i "utslått" tilstand. Du støtter den opp, når du setter inn en cd, men når den først er inne i maskina, så sitter den som støpt.

 

Batterilevetiden,

er dårlig med det lille medfølgende batteriet. Men det er kjekt når du sitter hjemme som et slakt i sofan, 3 meter unna stikkontakten. Skal du derimot bruke den på skolen og i forelesning, <må> du ha ett stort.

Lille batteriet varer i drøye timen, det store varer i 3-4 timer. Jeg har to store, og det varer igjennom en lang skoledag, pluss litt sufring i sofan når jeg kommer hjem.

 

Støy,

er ikke et problem. Viften har startet 3 ganger den siste uka, og det var under hard bruk. Ellers er den lydløs. Du kan høre harddisken svirre, om du legger øret inntil.

Slår du på tastene, vil dette bråke, men trykker du, bør du få lov til å holde på under forelesning :-) Det får jeg. hehe

 

Ellers funker maskinen som bare det. Null kræsj, null tull. Har kun 256ram, og det holder til rolig og vanlig studentbruk. Men til tider, ønsker jeg meg 512.

 

Dette er mine erfaringer:)

Som jeg skrev innledningsvis, mange som har hatt trøbbel og ditt og datt, men det har ikke jeg. Jeg er fornøyd sålangt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også kjøpt samme maskinen og sitter igjen med samme inntrykket som rikardo. En solid laptop med et stilig design. Anbefales!

 

Kan likevel legge til at jeg måtte sende den på reparasjon pga at tastaturet var ikke tilstrekkelig festet på ene siden. Det var snakk om 1 mm, men det var nok til at det var litt irriterende å skrive.

 

Multicom tok servicen på den uten noen diskusjon (skulle jo bare mangle da), men de har vært effektive og hyggelige i hele serviceprosessen. Man kommer langt med å være servicemindede.

 

Rikardo, hvor stort er det "store" batteriet? Stikker det ut fra laptopen bak?

Endret av maca
Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt maskinen i et par uker, og er like fornøyd som jeg var i starten:)

 

maca: batteriet stikker kanskje maks 2 cm ut bak, var redd det skulle bli "sjenerende" stort og rart, men har ingen problemer med det.

Maskinen er fremdeles lett nok til å bæres med en hånd i hjørnet og kan enda holdes på strak arm.

Levetid på store batteriet varer mellom 3-4 timer. Jeg har to, og holder over en hel skoledag. skifter batteri i lunchen.

 

Støynivå; stille. Du kan høre harddisken jobbe hvis du legger øret inntil. Viften kjøres kun opp ved spesielt harde oppgaver, og hvis du dekker vifteinnsuget til alá pakke pcen inn i dyna. Ellers er den lydløs. Har brukt den under forelesninger og møter uten problemer. Dette gjelder både ved AC og DC-bruk (batteri/strøm).

 

Eneste jeg savner er bluetooth og s-video. S-video kan løses ved å kjøpe en VGA-S-video-converter. Denne er riktignok stor og klumpete, og koster 5-600,- (komplett.no) Blåtann får man kjøpt for et par hundringser.

 

Eneste som har skjedd med min, er at den ene gummiknotten under maskina falt av igår, når jeg "skjøv" den over bordet. Men det tror jeg ikke har noe med dårlig ECS/Multicom-kvalitet å gjøre;) Bare å lime på igjen uansett.

 

Edit: Må legge til at det er ganske mange som retter blikket mot den, og lurer på hva jeg betalte, hvor jeg kjøpte den fra... Tror de synes den er pen :love:

 

Og jeg ser ECS har lagt ut BIOS-oppdatering til den, hvor man har mulighet til å justere når vifta skal slå seg på (ved hvilken temp). Har ikke testet dette.

 

Skal også teste litt Centrino Hardware Control, kjørte prosessoren på 6x multiplier og 0.828volt, uten den låste seg, så kan kanskje komme under 0.8 volt, og dette bør kunne øke batterilevetiden ytterligere.. *spennende*

 

Har bestilt meg 512mb ram ekstra, hadde kun 256, og fikk et godt tilbud. Det går litt traurig med Windows XP, Office 2003 og Norton Antivirus 2005..

Endret av rikardo
Lenke til kommentar

I likhet med trådstarter har jeg selv en ECS G220, men med 512 ram. Er kjempefornøyd med laptopen og det er mange misunnelige blikk å få med den foran meg på skrivebordet.

Takk for tilbakemeldingen angående batteristørrelsen, Rikardo, veldig greit å vite. Ellers, så kan jeg legge til at webcameraet som er integrert i skjermen fungerer bra og er jo en kjekk ekstrating som er en del av laptopen. Det er jo stort sett bare ASUS som inkluderer webcam i skjermrammen på laptoper solgt i det norske markedet så vidt meg bekjent.

Jeg vil også legge til at maskinen er veldig stillegående, men det er mulig jeg er tunghørt... :D neida....

Lenke til kommentar

G220 virker absolutt interessant, særlig etter at 1551 ble "slaktet" i hw.no sin test.

 

Hvor er "< >" plassert på tastaturet? I sin vante posisjon på venstrekanten, eller til høyre for space-tasten?

 

Hvordan er det å bruke en så lite PC? Jeg trenger en lett bærbar jeg kan ta med meg på skolen hver dag, og vil samtidig ha muligheten til å jobbe med HTML og Photoshop på den.

Lenke til kommentar

Desverre så kan jeg ikke dele den samme entusiasmen som dere.

Syntes Elitegroup maskinene jeg har sett på har hatt mange feil og mangler, og reperasjonstiden.... var laaaaang.

 

Har holdt meg til Acer og Asus i det siste, kanskje Elitegroup er på vei opp i kvalitet?

Et lite spørsmål... Elitegroup bruker de Compal? eller FCS?

 

Compal = Kvalitet

FCS = Billig østeuropisk gjennbruksplastik fra søppeldynga.

 

Sitter for øyeblikket på en Asus A6V som jeg er storfornøyd med

Endret av Samcki
Lenke til kommentar

< > sitter til høre for venstre shift-tast.. Der den skal være :-)

Jeg har ingen problemer med å jobbe med den. Synes den er kjempegod å skrive på. Har ikke lært meg å treffe *-tasten og ¨/~-tasten i mørket ennå, siden de sitter over en forminsket Enter-tast.

Ellers, gikk det raskt å bli vant til tastaturet, kan hende at man bommer på enter og page down, om man er virkelig på villspor med henda. men dette er ikke noe problem.

 

Samcki, vet ikke hva de bruker, prøvde å se litt, men fant hverken compal eller FCS.. Hvor står dette?

Lenke til kommentar
Desverre så kan jeg ikke dele den samme entusiasmen som dere.

Syntes Elitegroup maskinene jeg har sett på har hatt mange feil og mangler, og reperasjonstiden.... var laaaaang.

 

Har holdt meg til Acer og Asus i det siste, kanskje Elitegroup er på vei opp i kvalitet?

Et lite spørsmål... Elitegroup bruker de Compal? eller FCS?

 

Compal = Kvalitet

FCS = Billig østeuropisk gjennbruksplastik fra søppeldynga.

 

Sitter for øyeblikket på en Asus A6V som jeg er storfornøyd med

Tåpe. ECS er en produsent på lik linje med Compal. Så hva bruker Elitegroup? Jo de bruker ECS. Verre enn det er det ikke. Og hva er FSC? Er det Fujitsu Siemens? Isåfall har du ikke så mye greie på hva du snakker om. FSC er ikke møkk slik du vil ha det til.

Lenke til kommentar

Det er alltid like hyggelig å lese velformulerte innlegg. Spesielt de som begynner med å kalle folk ting. Folk er hverken dumme eller ignorante bare for at de ikke har den samme informasjonen du har.

Men på den annen side har du helt rett - det bare blir litt tullete. Joda, Elitegroup bruker ECS. Grunnen er enkel: ECS = Elitegroup Computer Systems

 

PS: Med et kjapt søk på nettet finner du dette: http://www.fcscs.com/ pluss en haug andre FCS-referanser.

Litt forundersøkelser er ikke dumt av og til.

Endret av EvilDuck
Lenke til kommentar
EvilDuck, aaha :) Så det er det ECS står for! hehe, Compal, ECS, FSC en slags "standard" for bærbare?

ECS står for Elitegroup Computer Systems og er sammen med Compal én av flere produsenter av bærbare datamaskiner.. Det er nemlig slik at de fleste som har navnet sitt på en maskin ikke produserer denne selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...