Gå til innhold

Vannkjøling ved -grader?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Anbefaler det ikke da du trolig vil drepe kompressoren i kjøleskapet/fryseren relativt fort.

så ideen min om å putte deler fra et lite kjøleskap inn i kabinettet er bare teit da eller? skal selvfølgelig gjøre det luft-tett, og ha vannkjøling på cpu, nb og gpu.. (vannet blir kjølt ned av et annet eksternt kjøleskap drevet av to peltiere..) :p

teit?

Lenke til kommentar

Dette er diskutert mange ganger om kommet fram til hver gang at kompressoren i et kjøleskap er ikke laget for å gå konstant men kun i økter. Så kompressoren vil gå i stykker etter en stund men hvor lang tid veit jeg ikke noe om. Har du et kjøleskap å offre så prøv nå.

 

Peltier element mener jeg kan gå konstant så det kan funnke.

Lenke til kommentar

hm... men hvis jeg isolerer skikkelig godt, og har forholdsvis kald vannkjøling, sånn at de værste vamrkildene blir eliminert... da kan det jo fortsatt hende at kompressoren ikke trenger å gå konstant, men i økter (dog noe hyppigere enn før..)

 

nja, jeg får prøve å se ja, må bare få tak i et kjøleskap først.. kastet ett akkurat, men det var så stort, så radiatorene var så himla store... skal henge radiatoren (eller wtf det er som henger bak) på siden av kabinettet tenkte jeg...

 

sorry for at jeg tjuv-låner tråden din Zeld... ferdig med den nå..

Lenke til kommentar
Og vannkjøling i minusgrader er vel nærmest umulig, ettersom vannet vil fryse da :p

tror jeg ikke noe på... vannet er i konstant bevegelse + at man gjerne har oppi kjølevæske (som man også har i bilen)... kan du ikke kjøre bil på vinteren du da? fordi kjølevæsken din er frosset??

Da beklager jeg ;)

 

Tenkte visst litt for mye på VANNkjøling =)

Lenke til kommentar

ikke noe problem ;) men tenkte at jeg med en fryser kan lag en tank inne i selve fryseren som et på noen liter. Da blir jo vannet som kommer fra cpu fort ned kjølt og problemet fikset? selv om leve tiden vil gå ned på fryseren... Men vannet vil ikke fryse får man har jo oppi frost veske.

Lenke til kommentar

det går veldig fint... er bare snakk om mellom 10 og 15% kjølevæske, men det holder til ned mot -30grader når vannet står stille eller noe (dette varier sikkert)

 

men nå, nå skal jeg slutte å terrorisere tråden til Zeld...

 

zeld: du kan gjøre som meg... jeg har kjøpt et lite kjøleskap.. (er plass til 4 liter i det)... jeg har røkket ut all innmaten (som var en strømforsyning på 55W, peliter, kjøleribbe og vifte) og tatt vekk noe av isoloasjonen. Så har jeg kjøpt en litt større peltier fra usa og en strømforsyning på 300W. Nå mangler jeg bare en stor kjøleribbe så kan jeg sette alt sammen og kjøleskapet blir en fryser (forhåpentligvis...)

Inni kjølekskapet skal jeg da ha en vannkjølings-radiator med en 12cm vifte på, og dytte inn så mye vannslange som det er plass til...

det har jeg tro på... skal også borre tre hull i siden for å ta ut vannslanger og strømledninger...

Lenke til kommentar
ikke noe problem ;) men tenkte at jeg med en fryser kan lag en tank inne i selve fryseren som et på noen liter. Da blir jo vannet som kommer fra cpu fort ned kjølt og problemet fikset? selv om leve tiden vil gå ned på fryseren... Men vannet vil ikke fryse får man har jo oppi frost veske.

da ville jeg heller ha kjøpt meg en stor vannkjølings-radiator som vanner går gjennom... da vil metallet være så kaldt og vannet vil komme så spredt at det vil bli kjølt ned raskere... tror jeg...

jo lenger vannet er i fryseren, jo mer må fryseren arbeide, og vannet blir kaldere...

 

hadde sikkert vært gøy å hatt en slik i frysa..

Lenke til kommentar

Det er selvsagt fullt mulig å kjøle med minusgrader i vannet, bare man tar sine forholdsregler.

De to viktigste forutsetningene er isolasjon, og frostvæske i vannet.

Vinterstid kan man gjerne plassere radiatoren utendørs, og 10-15% frostvæske beskytter til nedimot minus 5-6grader. Forventer du minus 20, så bør du øke innholdet til rundt 30-35%.

Om vannet sirkulerer hele tiden, så kan man klare seg med mindre.

 

Isolasjon er også en avgjørende faktor, ettersom kondens kan oppstå ved 8-10(pluss!)-grader´s overflatetemperatur på slanger og blokker. Er luftfuktigheten høy, så vil dette fort kunne bli et problem.

For å gardere seg mot dette, spesielt om overflatetemperaturen blir enda lavere, så MÅ du isolere samtlige flater som kommer i kontakt med luften omkring.

Det kan være en omstendelig affære, men det lar seg gjøre.

 

Kjøleskap-metoden er bortimot dødfødt, ettersom kompressoren mer eller mindre vil jobbe seg ihjel pga varmebelastningen fra radiatoren.

Det kan selvsagt fungere en stund, men før eller siden knekker altså kompressoren i kjøleskapet.

 

En peltierløsning er nok kanskje det enkleste, selv om også denne krever en ganske omstendelig isolering av de nedkjølte områdene.

Ulempen er at et kraftig peltierelement krever et tilsvarende kraftig powersupply, strømmen kan for komme opp i 15-20A på det verste.

Lenke til kommentar
En peltierløsning er nok kanskje det enkleste, selv om også denne krever en ganske omstendelig isolering av de nedkjølte områdene.

Ulempen er at et kraftig peltierelement krever et tilsvarende kraftig powersupply, strømmen kan for komme opp i 15-20A på det verste.

Jeg har en meanwell psu på 25A ved 13,5V (kjøpt av Snekker'n her på HW)

 

Har to peltier-elementer; ett på 170W og ett på 50W (blir ca. 19A), så strøm er ikke noe problem...

hvis du gidder skrue-far, gidder du ta en titt på det gamle prosjektet mitt? har det noe som helst fornuft i seg?

HER, ingen tvang ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...