Gå til innhold

Valget: Udemokratisk demokrati?


Anbefalte innlegg

Ja i dag er det dagen derpå.

 

Men så var det det nye valgsystemet, som gjør at selv om de borgelige partiene har flest stemmer, så får likevel de rød-grønne flere representanter. (Les her) Mandatene skal fordeles innenfor hvert fylke, noe som betyr at én enkelt stemme får ulik verdi avhengig av hvilket fylke denne stemmen kommer fra. Dette mener jeg er udemokratisk.

 

Er ikke dette litt mot poenget med demokrati?

 

Dette kan også være interessant angående valget: Seks feil ved det norske valget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

klippet fra mitt innlegg i en annen tråd:

 

Problemet oppstår når Oslofolk da skal bestemme over Finmarkingers rett til å fiske f.eks. Eller Østfold skal kunne bestemme over oljeleting utenfor Møre og Romsdal.

 

Faktum er at en vekting av mandater er det eneste rette, da urettferdigheten blir mest mulig likt fordelt over hele landet.

 

Dessuten så stemmer man ikke på blokker i dette land, men partier. Jeg har til dags dato ikke sett de borgerlige ta dette opp i deres iver å hevde at de borgerlige egentlig vant. KrF og Venstre og Høyre sa ifra før valget at samarbeid med FrP ikke var en sak.

 

Der var rød-grønn desto mer ryddigere når de sa at hvis de fikk flertall på stortinget ville de søke regjeringssamarbeid.

 

At idiotien på borgerlig side skal skyldes på noen enn de borgerlige blir latterlig.

 

Framtiden vil nok gi borgerlig flertall ved neste valg. Og valget ved 2013 vil gjøre FrP igjen til et marginalt parti siden de grønnhvalene de må ete for å sitte i regjering.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar
klippet fra mitt innlegg i en annen tråd:

 

Problemet oppstår når Oslofolk da skal bestemme over Finmarkingers rett til å fiske f.eks. Eller Østfold skal kunne bestemme over oljeleting utenfor Møre og Romsdal.

 

Faktum er at en vekting av mandater er det eneste rette, da urettferdigheten blir mest mulig likt fordelt over hele landet.

Etter min mening er det mot prinsippet med demokratiet. Siden det er flertall for de borgelige partiene så bør de borgelige partiene få flest mandater. Og motsatt om situasjonen var motsatt. Hvis 100 personer flytter opp til f.eks. Finnmark, så vil stemmene pluselig telle mer enn om de 100 personene bor i Møre og Romsdal. Jeg mener det er rett og slett urettferdig. Husk at fylkeskommunene har noe å si om f.eks. fisking og oljeutvinning i fylkene.

Lenke til kommentar
RødGrønn fikk 48%, Borgelig fikk 48,8%, Andre fikk 3,2%

 

MEN, så vil ikke Krf og V samarbeide med Frp. så hva er problemet? det er demokrati, men problemet ligger på den borgelige siden, ingen samarbeid, ingen flertallsregjering.

De rød-grønne fikk flere mandater med ferre stemmer. Det er poenget. Ikke om partiene vil samarbeide.

Lenke til kommentar
RødGrønn fikk 48%, Borgelig fikk 48,8%, Andre fikk 3,2%

 

MEN, så vil ikke Krf og V samarbeide med Frp. så hva er problemet? det er demokrati, men problemet ligger på den borgelige siden, ingen samarbeid, ingen flertallsregjering.

De rød-grønne fikk flere mandater med ferre stemmer. Det er poenget. Ikke om partiene vil samarbeide.

så dere tror at de rødgrønne jukset? :ermm:

Lenke til kommentar
RødGrønn fikk 48%, Borgelig fikk 48,8%, Andre fikk 3,2%

 

MEN, så vil ikke Krf og V samarbeide med Frp. så hva er problemet? det er demokrati, men problemet ligger på den borgelige siden, ingen samarbeid, ingen flertallsregjering.

De rød-grønne fikk flere mandater med ferre stemmer. Det er poenget. Ikke om partiene vil samarbeide.

så dere tror at de rødgrønne jukset? :ermm:

Det var ikkje det han sa.

Lenke til kommentar
Etter min mening er det mot prinsippet med demokratiet. Siden det er flertall for de borgelige partiene så bør de borgelige partiene få flest mandater. Og motsatt om situasjonen var motsatt. Hvis 100 personer flytter opp til f.eks. Finnmark, så vil stemmene pluselig telle mer enn om de 100 personene bor i Møre og Romsdal. Jeg mener det er rett og slett urettferdig. Husk at fylkeskommunene har noe å si om f.eks. fisking og oljeutvinning i fylkene.

 

Du hopper jo elegant over problemstillingen med å komme med "flest stemmer mer makt". De som bor i finmark får ikke mer makt, men f.eks vestfold vil få mer makt over finmark. Om du synes det er helt rettferdig så ber jeg revurdere din rettferdighetssans.

 

Dette dilemmaet har man alltså gjort noe med ved å gi hvert fylke et antall mandater + et utjevningsmandat basert på ca folketall. Man kan ikke få i pose og sekk desverre.

 

Alle land har en eller annen form for vekting. T.o.m Usa der f.eks Dakota statene er overrepresentert iforhold til antall seter i Senatet mens california er underrepresentert. Allikevel kan du ikke med hånden på hjertet si at Dakota overkjører California.

Lenke til kommentar
RødGrønn fikk 48%, Borgelig fikk 48,8%, Andre fikk 3,2%

 

MEN, så vil ikke Krf og V samarbeide med Frp. så hva er problemet? det er demokrati, men problemet ligger på den borgelige siden, ingen samarbeid, ingen flertallsregjering.

De rød-grønne fikk flere mandater med ferre stemmer. Det er poenget. Ikke om partiene vil samarbeide.

så dere tror at de rødgrønne jukset? :ermm:

Det var ikkje det han sa.

nei, men jeg vil gjerne ha et svar på det

Lenke til kommentar
så dere tror at de rødgrønne jukset? :ermm:

Jeg tror at AP brukte enorme pengersummer, sponser av LO, til å bestikke funksjonærer landet over. Blir ikke overrasket om diverse valgfunksjonærer landet rundt snart får ledende stillinger innenfor AP/LO eller mottarr en større pengesum inn på bok.

Ser heller vekk i fra at det kan ha vært brukt grove utpressingsmidler her.

Lenke til kommentar
Jeg tror at AP brukte enorme pengersummer, sponser av LO, til å bestikke funksjonærer landet over. Blir ikke overrasket om diverse valgfunksjonærer landet rundt snart får ledende stillinger innenfor AP/LO eller mottarr en større pengesum inn på bok.

Ser heller vekk i fra at det kan ha vært brukt grove utpressingsmidler her.

Valgfunksjonærene er sammensatt av det politiske landskapet i kommunen. Så da må du også mene at de borgerlige medlemmene i kommunene også er bestikket.

 

Men slutt heller med trolling.

Lenke til kommentar
så dere tror at de rødgrønne jukset?  :ermm:

Jeg tror at AP brukte enorme pengersummer, sponser av LO, til å bestikke funksjonærer landet over. Blir ikke overrasket om diverse valgfunksjonærer landet rundt snart får ledende stillinger innenfor AP/LO eller mottarr en større pengesum inn på bok.

Ser heller vekk i fra at det kan ha vært brukt grove utpressingsmidler her.

herregud.

 

les dette du http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/09/13/443236.html

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...