Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det på tide å skifte ut Clutchen eller? *FIXET*


Wooho

Anbefalte innlegg

Var på EU kontroll (fikk godkent bilen takk og lov) men han som utførte kontrollen minte meg på at clutchen var dårlig og burde skiftes ut. Bilen kan faktisk igangsettes i 4 gir uten at motoren kveles. Samt at det enkelte ganger foekommer en slags slurre/surre lyd fra motoren når bilen igangsettes i 1 gir og clutchen skal slippess. Samt at clutchen ikke skiller tannhulene (dere bilteknikere vet hva jeg snakker om) i midten men nesten helt på slutten. Legger ved et bilde jeg.

 

Jeg har nå bestilt en service time og de skal skifte ut clutchen, på service, men siden det er en liten stund til dette lurer jeg på om noen vet om det virkeligt er på tide å skifte ut clutchen eller kan denne utnyttes litt til. Da dette koster 6k, men må den skiftes så må den gjøres da jeg har hørt at forhulene kan slutte å bevege seg (har forhjulsdrift) mens bakhjulene beveger seg hvis clutchen takker for seg.

post-134-1126549678_thumb.jpg

Endret av Wooho
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nix, det som skjer når koblingen takker for seg

er rett å slett at bilen ikke går fremover når

slipper koblingen, bakhjulene skjer det ingen ting med,

de har naturligvis ingen ting med koblingen å gjøre

på en forhjulsdrevet bil :p. Ikke kjør med en dårlig kobling

få den byttet ellers kan du plutselig bli stående.

Ok yess, var akkurat det jeg trodde (han fyren på Statens Vegvesen sa til meg) bare at jeg omformulerte meg litt feil, ang forhjulsdriften. :p Er godt å vite dette har seff ikke lyst å bli stående med bilen uten at den triller. :ohmy:

Lenke til kommentar

At man ikke klarer å kvele bilen i 4.gir trenger ikke bety at clutchen er oppbrukt før man rekker å si jordbær. Er du forsiktig og bruker clutchen med måte holder den sikkert ei uke eller to til. Men da må man slure minst mulig og moderere gasspådraget slik at clutchen ikke blir unødvendig anstrengt. Slurer du mye med clutchen blir clutchen varm, og en varm clutch vil oppføre seg som en utslitt clutch. Problemet blir altså værre jo varmere clutchen blir.

 

Det verste som skjer er jo at clutchen (og framdriften) forsvinner og du må dytte/trille/slepe bilen hjem. Drivhjulene vil ikke låse seg, men bilen vil oppføre seg som om den hele tiden stod i fri :)

 

6k for bytte av clutch? Hva slags dyrbil er det snakk om egentlig?

Lenke til kommentar

Er nok ikke snakk om en så dyr bil (Ford Escort 97 Modell). Men synes ikke prisen er så gale jeg hvis de gjør jobben skikeligt på service. Var forresten min feil at jeg tok en sjanse ang cluthen da jeg kjøpte bilen for en ca 4 måneder. Selv da var clutchen på sitt nest verste. Men grunnen til at den har holdt ut så lenge er at den blir brukt med forsiktighet. Altså ikke ha clutchen inne i lyskryss(rødt lys) o.l. Men nå har jeg fått time på Ford sin service i morgen (Onsdag 14) så da skal den nok bli fikset. Blir litt redd når jeg leser disse innlegene pga det viser seg at jeg kan forvente at bilen kan stoppe når som helst. :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...