Gå til innhold

Gå til anskaffelse av Fargelaser?


Anbefalte innlegg

Sitter og titter litt på en fargelaser skriver, HP Color LaserJet 2600N, Link, til 3000 kroner, med nettverk.

 

Er det noen "grense" på utskrift, før en bør vurdere vanlig skriver opp mot fargelaser?

skriver ikke ut meget mye, men en del power point presentasjoner, oppgaver og slikt...og føler vel at i det siste så har jeg gått lei av å bytte ut disse patronene, selv om de er langt billigere enn hva de koster til en farge laser, men desto kortere levetid.

 

Hvordan virker det nettverket på den?

 

har to stasjonære, og en bærbar i huset, de stasjonære er kablet til routeren, og den bærbare er på trødløst... hva trenger jeg/hvordan kobler jeg dette opp da for at alle skal ha tilgang til skriveren og skrive ut?

 

kom gjerne med forslag til andre alternative fargelasere...

 

*takker for svar*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der er en helt kurant skriver.

 

Når du kobler den opp vil den få IP adresse via DHCP. For å se hvilken adresse den har fått kan du kjøre ut en testutskrift på den.

Deretter bør den gis ei fast adresse, og enkleste måten å gjøre det på er å taste inn IP adressa dens i en nettleser for å koble seg opp til den, og endre derifra.

 

Når det er gjort kan du gå inn på PCene som skal bruke den og legge til en port(Start/Innstillinger/Skrivere og Telefakser /Fil meny/Serveregenskaper/Porter)

Velg 'TCP/IP port' og tast inn adressa til skriveren.

Så kan du installere skriverdriver og velge rett port å koble den til.

 

Etter at du har gjort det på den første maskina har du valget mellom å fortsette ved å gjøre det samme på alle de andre maskinene, eller å dele ut skriveren på den første og bruke den som en slags server.

(Kva du velger her er helt opp til deg selv, men om ingen maskin skal stå på hele tiden så..)

 

Webgrensesnittet vil vanligvis gi deg anledning til å se status på skriveren(Kva den gjør, hvor mye toner som er igjen osv), endre oppsettet, og i noen ganger, tilogmed gi deg et 'virtuelt kontrollpanel'. Er ikkje sikker på nøyaktig kva denne har da eg ikkje har erfaring med akkurat den modellen.

Lenke til kommentar

Noen som har førstehånds erfaringer med denne? Vurderer selv å anskaffe en rimelig fargelaser som erstatning for en svart-hvitt som synger på siste verset. Klart at fotoutskrifter ikke blir som på en blekkskriver, men hvordan er det med f.eks. figurer i farger osv? Noen som faktisk har denne selv, eller en annen rimelig til ca 3000,- ?

Lenke til kommentar

Vi har 2500, 3500, 3700, 4600, 5500(og 5550) og tilogmed ett par eldgamle 4450 på kontoret, og kan si at utskriftene har det aldri vært noe å klage på.

Alle moderne fargelasere skriver pent.

 

2500 og 2550 er bråkete og trege(kassettene sitter i en karusell) men skriver forsåvidt greit nok. Her må man også regne med å skifte et transfer kit for hver 6 - 8000 side da, og det er det ikkje alle som regner inn i kostnadene. (Det holder til 20000 sider ved kun sort/hvit utskrift, men alle fargesider teller som fire)

HP's multifnksjonsskrivere 28xx serie er forresten basert på denne.

(Dårlig støtte for nettverkskort, men det fungerer da)

 

3500/3700 - Hopp over 3500 da den kun har mulighet for eksternt nettverkskort (via USB kabel) Her er de fire tonerkassettene plassert over hverandre, så arket trenger bare å passere en gang. Derfor er den så mye raskere enn 2500 serien.

LAger en grusom lyd når du lukker dekselet foran tonerkassettene.

Transfer kitet varer mye lengre...

 

4600 - Større, innebygd nettverkskort(om du ønsker det) takler dobbeltsidige utskrifter(om du bestiller en modell med D i navnet)

Av en eller annen grunn har vi problemer med å skrive ut noen .PDF dokumenter på akkurat disse skriverne. (Men de går helt fint på 3500/3700 og 5500)

Vi har opplevd at en plaststang på 'baksiden' av fuser enheten har brukket av dersom papiret har krøllet seg når det kommer ut av fuseren, men så snart vi har fjerna restene av papir og plast så har skriveren fungert utmerket...

 

5500 serien. Her snakekr vi om STORT BEIST!

Disse takler A3 også, og A4 skrives ut liggende så det øker utskriftshastigheta enda mer. Det er like godt å bestille denne med minst en ekstra papirskuff, nettverk og dobbeltsidig med det samme...

(Bestiller man ikkje ekstra papirskuff får man legge A3 i skuffen, og A4 på manuell brettet, men det er ikkje anbefalt da du MÅ lukke brettet når du trekker ut den innebygde arkskuffen)

 

4450 - Disse er dinosaurer.(De fleste har vel pensjonert dem nå... håer eg) Tar 3minutter å varme seg opp, og tonerkassettene sitter i karusell, som senker utskriftshastigheten også. Transfer kitet er lysfølsomt og er regna som ødelagt om det utsettes for direkte sollys i 15 sekunder. Dette er den laseren som har dårligst fargegjengivelse, også...

Det eneste gode med den er at den kan ta tykkere papir enn de andre...

(Om du skal lage visittkort så er det vel bare denne som kan ta tykkelsen)

 

Men, om man skal skrve ut transparenter bør man være klar over at mange lasere har problemer med å få jevn dekning på store ensfargede flater.

(Vi har ett par blekkskrivere stående for akkurat slike utskrifter)

 

Eg veit at Coop selger en Konica-Minolta fargelaser til 2500, og den skriver sikkert pent nok, men...

Som andre produkter fra det firmaet så er det vanskelig å skaffe rekvisita til dem.

Om du skulle vurdere en av de anbefaler eg å høre f.eks hos blekkpatron.no om de kan skaffe slikt. (Konica-Minolta Norge er dyre... )

Lenke til kommentar

Det er nok HP 2600N som er mest aktuell isåfall. Kjekt med nettverkstøtte til en såpass rimelig pris. Samsung har en med duplex til litt over 3250,-, men den har ikke nettverk igjen, da må man opp på en til 3900,-

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308440&cks=PRL

 

Ikke så verst pris på rekvisita heller. Må vurderes nærmere.. :)

Brukererfaringen som er lagt inn ser ikke helt bra ut, dog.

 

Dårlig omtale: http://www.pcmag.com/article2/0,1759,1790213,00.asp

 

Best å styre unna. HP'en virker lovende, men hadde vært veldig greit med duplex.. Får se an situasjonen litt.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen som har Samsung CLP-510N her?

 

På spesifikasjonene står det oppgitt at den gir fra seg 40dB ved standby. Dette høres jo ekstremt mye ut. Hvordan er støynivået når den ikke printer?

 

Virker også som om enkelte har varmgangproblemer med denne. Noen erfaringer på dette?

 

Utenom disse punktene så virker det som mye for pengene; rask, duplex og nettverk til 3695,- .. noen andre fargelasere som kommer i nærheten av dette, men ikke har de to ovenfornevnte problemene? :)

Lenke til kommentar

har nettopp kjøpt oki c3200 nå, og den er helt tyst når den står i standby faktisk 0dB, den står like ved senga mi, så jeg vet det. Den bruker da litt tid på å starte opp, men bedre at den er helt stille. Ellers er den ganske rask på å skrive ut fargebilder i a4 størrelse, har ikke tatt tiden men raskere enn en blekkskriver.

Lenke til kommentar
3500/3700 - Hopp over 3500 da den kun har mulighet for eksternt nettverkskort (via USB kabel)

Kva då med 3550N? Den har nettverk, og spesifikasjonane ser elles bra ut. Kor lenge kan ein rekne med transfer-kitet vil vare på denne?

 

25XX/28XX: Er det slik å forstå at desse er bra når ein i hovudsak skal skrive ut/kopiere i s/h, med mindre fargejobbar innimellom. Men at både fart og kostnader blir for dårleg ved større fargevolum?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igje, jeg tar opp igjen denne tråden - da jeg ikke fikk kjøpt meg noe skriver forrige gang, men nå har skriveren vår tatt kvelden her.!

derfor kom jeg inn på tanken igjen å kjøpe meg en laserskriver, enten i svart eller med farge utskrift.

 

Farge alternativene: Oki C3200 20/12 spm, 32MB 1200*600dpi Link

 

 

HP Color LaserJet 2600N 8 spm, 16MB Link

 

For meg så ser det ut til at OKI skriveren ser best ut, eller hva mener dere?

En veldig fordel hadde vært om den var nettverkskompatibel, eller hva det nå heter...slik at jeg kan skrive ut på den fra 3 forskjellige pcer i huset, uten av de er koblet direkte til skriveren.

 

Har dere alternativt gode slike løsninger, kjøpt løst?

 

Sort/hvitt skrivere:

Denne uken er det tilbud på komplett;

HP LaserJet 1020, 14 spm USB2.0 Link

 

Oki Laser B4100 18 Sider 8MB 1.500 sider link

Ser ut til at denne får god kritikk fra tidligere kjøpere?

 

Så, hva mener dere er den beste løsningen, både på sort hvitt og farge valgene her?

Hadde i utgangspunktet satt grensen til maks 3000 for en skriver, men har dere noen andre gode produkter, så kom gjerne med en link til de og en liten begrunnelse for hvorfor denne er verdt en titt. Ta gjerne utgangspunkt i skriverne ovenfor å gi en begrunnelse ut fra en av disse..da det er lettere å sammenligne.

 

Så et lite spørsmål helt på tampen, om forbruk.

Hvor mange sider i A4 format i farge (hele arket er farget) kan skrives ut før patroner må byttes?

Hvor mange sider i sort kan skrives ut før patron byttes?

 

 

 

Håper dere kan gi meg et utførlig svar på dette, på forhånd tusen takk!

Endret av longbow
Lenke til kommentar

Har litt informasjon angående tonerforbruk på HP CLJ 2600n skriveren:

 

Den skriver ut ca. 2000 sider på en cyan/magenta/yellow toner, mens black greier ca. 2500 sider.

 

Bildetrommelen eller image drum skal klare 20000 sort/hvitt og 5000 fargesider. Når den blir "tom" avhenger av hvor mye farger/bilder man skriver ut. Det blir dermed et blandingsforhold. Rundt 10-14000 sider er vel et greit overslag der.

Endret av Zenith
Lenke til kommentar

fortsetter bare i denne tråden, og håper folk kan svare meg selv om den ikke just er relevant under dette men...

 

Kjøpte meg i dag en sort hvitt laser fra hp, og vanvittig greit med laser...deilig å få utskriftene på løpende bånd, uten at en tenker på at blekk patronen er tom om 2 sider..

men, så spørsmålet mitt; Ser at utskriftene...dvs arkene bretter seg i kantene når de kommer ut.. er det på grunn av varmen at det skjer eller?

for tynne ark?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Etter at s/h-laseren min konka nylig kjøpte jeg en HP 2600n for 2500,- på komplett.no. Er så langt meget fornøyd. Sylskarpe utskrifter på tekst og farge. Eneste ulempe er at den er litt treg (8spm) og ikke har duplex. Men fant ut at prisen var såpass god, og at kvaliteten på tekst og figurer veide opp for dette. Anbefales.

 

Edit: egner seg ikke som erstatning for fotoskriver, selvsagt.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Noen som har Samsung CLP-510N her?

4958704[/snapback]

 

Har en slik og den lager da ikke en lyd når den ikke skriver svjv, jeg er ikke fornøyd med linux-støtten selv om det ser flott ut på papiret så er det ikke en GPL-driver så bugs og annet må vente på Samsung goodwill samt at driveren ikke utnytter skriveren på noen skikkelig måte. Jeg har solgt den videre og satser heller på den som er ett hakk dyrere fra Samsung.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...