Gå til innhold

Jobb vs Skole


Viggleik

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg går nå på Grunnkurs på Allmen på vidergående skole.

Mange folk sier hele tiden at jeg må komme meg i arbeid å tjene penger, Mens noen andre sier at jeg ikke må finne på å arbeide. Her er noen for og mot argumenter jeg har hørt:

 

For:

 

Trenger penger!

Har godt av å komme seg ut av go stolen

Får en veldig go ukelønn

osv

Mot:

Jobbe skal du gjøre hele livet, trenger ikke starte nå.

I stedenfor å jobbe mange timer med en ussel time lønn, bør jeg heller jøre lekser og få skam bra snitt slik at jeg kan komme inn hvor enn jeg vil å tjene like mye penger på en uke som jeg tjente på et år da jeg var 16.

 

Hva mener dere er best? Jobb eller gjøre litt mer lekser, eller rett å slett begge deler, å ikke få tid til noe annet!

 

(egentlig ganske teit post, sjønner noen hva jeg mener?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør så absolutt ikke kutte ut skolen nå. En person uten videregående stiller MEGET dårlig i jobbsøkersammenheng. Det å få en deltidsjobb i tillegg til skolen, derimot er ikke så dumt. Det du mener er kanskje det at hvis du ikke har jobb så kan du fokusere mer på skole og få høyere karakterer? I såfall ville jeg tenkt nøye igjennom hva du vil studere. Har du tenkt til å ta f.eks medisin eller jus, så kommer det nok godt med hvis du virkelig jobber på VGS.

Lenke til kommentar
Mange folk sier hele tiden at jeg må komme meg i arbeid å tjene penger

Hvem sier dette? ;) Ikke for å fornærme, men de har absolutt ikke peiling. Uten utdannelse duger du til lite.

 

Vil du ut i jobb kvikt, kan du alltids vurdere å skifte til yrkesfag, da får du en skikkelig utdannelse, med gode muligheter for videreutdanning, f.eks teknisk fagskole eller ingeniør studiet.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg forsto det riktig, men slik jeg oppfattet det at han spurte om er om han skulle ha jobb vedsiden av skole, ikke droppe skole for å begynne å jobbe. Så det vil si han har utdanning uansett, bare om det kunne bli slitsomt med jobb vedsiden av.

 

Så jeg mener fortsatt at helgejobb er tingen..

Lenke til kommentar

Jeg er selv 16 og går GK allmennfag. Har hatt en deltidsjobb i en elektronikkforretning i 3-4 måneder nå og kan ikke si at jeg har blitt noe dårligere på skolen av den grunn. De få timene det er snakk om bruker jo mange allerede foran skjermen, så hvorfor ikke bruke dem fornuftig. Jobber hver tirsdag kl 16.30 - 20.00, samme tid annen hver fredag og annen hver lørdag fra 10-17. Med andre ord ikke kjempemye, men nok til at jeg kan spare unna litt penger, kjøpe klær, gå på kino, feste og annet dill. I tillegg vil jeg påsta at alle har godt av litt arbeiderfaring og at en god attest.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke sluttet på vgs for å få meg en jobb hadde jeg vært deg med mindre du hadde fått en _god_ og stabil jobb. (Snakker ikke om butikkjobb elns, men en seriøs og "voksen" jobb) At dette er mulig er mindre sansynlig, og sjansen for å få en slik jobb uten vgs er vel langt under 5% sjanse) Når du er 23 og har jobbet 5 år får du realkompetanse og kan studere på høyere nivå uten vgs.

 

Jeg vil IKKE anbefale den veien da det er en hard og lang vei, samt du må være flink til å snakke for deg for å overleve det.

 

Å gå yrkesfag er vel ok nok, men ikke gå IKT siden det er ingen fremtid i det i nådagens marked da bare hos oss har vi en flom av folk som vil bli ansatt og det er veeeeelig mange høgskolekandidater som bruker "tiggemetodene".

Lenke til kommentar

Personlig har jeg gått igjennom hele ungdomsskolen og store deler av videregående uten noen ekstrajobb (med unntak av sommerne og noe utenom). Nå som jeg har startet på universitet har jeg kastet meg over det, og har fått meg en jobb jeg har en dag i uka. For min del er det helt perfekt, men avhengig av hva du går, hvor flink du er til å lære på egen hånd og slike faktorer, så må du selv finne ut om du har tid til å jobbe i tillegg til å gå på skolen. Men uansett, ikke finn på å dropp ut av vgs til fordel for en jobb. Selvfølgelig er det digg å ha inntekt når man er 16-17 år, men det er lite kult 10-15 år frem i tid om du står der uten jobb og utdannelse.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke kutt ut skole! Du kan fint jobbe ved siden av noen timer noen kvelder i uka, og selvfølgelig ferier, dersom du vil. En utdannelse vil gi deg større muligheter seinere. Med utdannelse kan du få deg "bedre" jobber (spørs på utdannelse og hvilke jobber en definerer som gode), samt om en skulle havne i ledighet så har en straks en stor fordel med bra utdannelse.

 

Som du sier, du skal jobbe hele livet anywayl. Hvorfor ikke kose seg med utdannelse noen år? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...