Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Plutselig er alt dødt


Anbefalte innlegg

Problemet

Jeg hadde pcen på og sjekka avisene før jeg dro på forelesning i dag tidlig. Da jeg kom hjem to timer etter, hadde skjermbildet låst seg. Hardware-info popupen som hopper opp over system-trayen sa at USB-enheten ikke fungerte eller noe i den duren. Jeg tok strømmen og startet den på nytt. Da var skjermen svart (mottok signal, men blinket med det gule "idle"-lyset). Pcen kommer tilsynelatende ikke inn i selve boot-sekvensen. CD-ROM'en lager sånne klikkelyder når den er koblet i; en sånn lyd som gjerne kommer når du booter. Men nå kommer denne lyden i fast sekvens, med ca et sekunds mellomrom.

 

Forsøk på å fikse

Jeg prøvde først å rense den for støv (som det jo var en del av), og kjølte den samtidig litt ned. Men dette fungerte ikke (uansett har jeg 2x120mm vifter + psu-vifte og lav systemtemperatur). Jeg har nappet ut alt som ikke trengs for å kjøre den i gang men det fungerte ikke. Jeg har tatt ut koblingene til power- og reset-knappen, og forsøkt å kortslutt-starte den med en binders - jeg endte med uendret resultat. Jeg har nullstilt biosen, men det fungerte heller ikke. Det lukter forøvrig ikke svidd av noe. Maskinen er ikke klokket (uansett har jeg jo allerede forsøkt å resette bios).

 

Komponenter

Så nå begynner jeg virkelig å lure. Pcen er litt over et år gammel. Jeg har følgende komponenter:

 

- MSI K8N (754-chipset)

- AMD 64 Athlon 3000+

- Gainward Geforce GT 256mb

- 2x512mb corsair 3200 XL Pro (2-2-2-5) (står på slot 1 og 2. Har forsøkt å starte opp med dem hver for seg også)

- LAN-adapter

- Audigy 2 lydkort, standard bulk 24-bit

- NEC 2510A DVD/CD R,RW+-

- Antec kabinett med Antec 350W PSU - etter testene jeg har vært borti er denne solid.

- Seagate Barracuda 200gb

- Western Digital Raptor 74gb

 

Noen ideer?

Håper dette gir nok opplysninger. Forøvrig har jeg til tider fått en og annen blåskjerm som tyder på at det er noe galt med minnet. Da jeg boota med memtest for å sjekke integriteten etter å ha fått pcen (lot den kjøre flere ganger i maaaaange timer), fikk jeg et par feilmeldinger en gang eller to. Men jeg flytta brikke 1 til der brikke 2 stod og vice verca og disse feilmeldingene kom aldri igjen. Senere har jeg mens jeg spiller spill en sjelden gang fått blåskjerm - tenkte det kanskje var pga spillene (counterstrike og wow).

 

Om jeg skal gjette på noe er det vel hovedkortet som har en eller annen feil på en krets eller noe, eller så kan det være rammen. Tror neppe det er cpu'en (den har jeg vært veldig forsiktig med, og dessuten er jo kjernen innkapslet i box (A64 har jo det).

 

Dette bør vel være en verdig utfordring for hver og en :p. Setter stor pris på konstruktive innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for linken.

 

Hm.. det kan jo være hovedkortet, men det kan godt være rammen eller psu'en også. Personlig tror jeg kanskje det er PSU'en som ikke er kraftig nok. Har fått blåskjerm noen ganger før, men ikke ofte. Den pekte på minneadressefeil eller noe sånt. Dette har kun skjedd når jeg har spilt spill, og det er jo da man bruker mest strøm. Så når systemet får for lite strøm, skulle man kanskje tro at det er rammen som er mest sårbar - minnet der viktig informasjon om spillet eller hva nå enn er lagret kan forsvinne pga strømmangel (?) og dermed får du blåskjerm med minnefeil.

 

Det er pes å prøve ut ny psu - kan jo ikke begynne å kjøpe inn nye komponenter på måfå bare for å kjøre eliminasjonsmetoden. Det er likevel enda mer pes å teste ut nytt hovedkort, så jeg blir nødt til å komme meg til barndomshjemmet der vi har et par pcer jeg kan leke dr. frankenstein med.

 

Argh, hater dette :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...