Gå til innhold

Socket 775 med agp! Hvilket hovedkort?


Plecto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eneste kravene jeg har er at kortet har innebygger raid driver (så man slepper den disketten) og agp 8x.

Oops, jeg overså at kravet også er native raid/sata støtte. Det tror jeg ikke er mulig med kombinasjonen LGA775 og AGP. Edit: burde ikke være noe problem med minnepinne eller bootbar cd.

Endret av tjaa
Lenke til kommentar

PÅ dette kortet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312539&cks=SER står det "raid" i navnet, men det står det ikke på de andre agp-kortene. Vet du hva dette betyr? Jeg har tidligere hatt et abit IG-80 PCI-EXP som ligner veldig på dette, og der var det innebygger raid (heter det forresten det?) Du skjønner at jeg har laget en bootable recovery cd som jeg da putter inn og la den gå en liten stund hvor jeg da sitter igjen med xp innstallert med en masse programmer som er kjekke å ha :yes: men erfaring viser at denne cden fungerer ikke på hvoedkort som har raid på diskett, da starter den opp helt til det står "windows xp" og så restarter den seg. :ermm:

Lenke til kommentar
PÅ dette kortet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312539&cks=SER står det "raid" i navnet, men det står det ikke på de andre agp-kortene. Vet du hva dette betyr?

Produsent og navnet (modell) står først på den linja. Resten er forkortelser for ymse spesifikasjoner og litt tilfeldig hva de skriver der. Klikk linken 'vis ekstra produktinformasjon', så kan du evt. se om produsenten nevner 'RAID' ved

'Lagergrensesnitt' lenger ned på siden.

 

Jeg har tidligere hatt et abit IG-80 PCI-EXP som ligner veldig på dette, og der var det innebygger raid (heter det forresten det?)

 

Innebygget raid går vel bra. Ofte brukes integrert, implementert eller 'native' - hva forskjellen er vet jeg ikke :blush: kan for lite om tema, men ser at de skriver The ICH5-R is the first SATA RAID controller which is native to the Southbridge, Jeg tror det betyr at veien (bussen) er både bredere og kortere med kontrolleren innebygget i sørbrua (ICHx-R), istedet for en kontroller som bruker den "lengre og smalere" pci-bussen. IG-80 har ikke raidstøtte (ICH6). Kanskje du forveksler raid med sata?

Endret av tjaa
Lenke til kommentar
Er ikke raid en driver som hovedkortet trenger for å lese harddisken?

Raid er konfigurering av flere harddisker/ partisjoner mtp. sikring og/ eller ytelse. Mer om Raid

 

Brikkesett med sata-støtte har også raid-støtte i utgangspunktet. Vet ikke om det gjelder alle. F.eks. i sørbrua ICH5 og ICH6 fra Intel, der er raid disablet for å kutte kostnader. Men jeg tror installasjonen vil ha med "hele pakka" siden chipet opprinnelig har integrert sata-/raid. Med disse brikkesetta tror jeg ikke du trenger ekstra drivere, men (som du gjorde) enable sata i Bios.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...