Gå til innhold

Smuler i sengen - Hvordan og hvorfor?


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Unnskyld at jeg ripper opp i dette, men nå ble jeg litt usikker her, er lit rar i hodet akkurat nå.

 

Hvis vi skriver setningen "nå skal jeg ut å/og gå" om til preteritum, blir det "da skulle jeg ut å gå". Hadde det vært og ville det vel ha blitt "da skulle jeg ut og gikk"? Eller tuller jeg fælt nå?

 

Ifølge Norsk Språkråd ser det ut til at jeg og goggen har rett, må titte litt på spesialtilfellene her...

 

jeg sier: i utgangspunktet ville det vært naturlig med "ut å gå". Spesialtilfellene i linken over, sier at vi her må tenke oss at det er utelatt et infinitiv. "Jeg dro ut og gikk" vil jo være en riktig skrivemåte. Jeg skjønte ikke helt hva språkrådet mente her, for å være helt ærlig, jeg skal titte på det en dag jeg har tid og er litt klarere i toppen ;)

 

nei, uff, det er så mye rart de har skrevet. Foreløpig mener jeg at "jeg skal ut å gå" er riktig skrevet.

 

personlig pleier jeg å gjøre det om til engelsk når jeg er usikker, fordi her er det større forskjell mellom infinitivsmerke og bindeord.

På litt dårlig engelsk kunne det blitt "now I'm going out to walk", ikke "now I'm going out and walk".

 

Vi har bare ett infinitiv, derfor skal det være infinitivsmerke og ikke bindeord.

 

ARG NEI! Språkrådet er tøysete. Det er så masse unntak og spesialtilfeller at jeg har sendt dem mail, så får vi se hva svaret blir.

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Unnskyld at jeg ripper opp i dette, men nå ble jeg litt usikker her, er lit rar i hodet akkurat nå.

 

Hvis vi skriver setningen "nå skal jeg ut å/og gå" om til preteritum, blir det "da skulle jeg ut å gå". Hadde det vært og ville det vel ha blitt "da skulle jeg ut og gikk"? Eller tuller jeg fælt nå?

 

Ifølge Norsk Språkråd ser det ut til at jeg og goggen har rett, må titte litt på spesialtilfellene her...

 

jeg sier: i utgangspunktet ville det vært naturlig med "ut å gå". Spesialtilfellene i linken over, sier at vi her må tenke oss at det er utelatt et infinitiv. "Jeg dro ut og gikk" vil jo være en riktig skrivemåte. Jeg skjønte ikke helt hva språkrådet mente her, for å være helt ærlig, jeg skal titte på det en dag jeg har tid og er litt klarere i toppen  ;)

 

nei, uff, det er så mye rart de har skrevet. Foreløpig mener jeg at "jeg skal ut å gå" er riktig skrevet.

 

personlig pleier jeg å gjøre det om til engelsk når jeg er usikker, fordi her er det større forskjell mellom infinitivsmerke og bindeord.

På litt dårlig engelsk kunne det blitt "now I'm going out to walk", ikke "now I'm going out and walk".

 

Vi har bare ett infinitiv, derfor skal det være infinitivsmerke og ikke bindeord.

 

ARG NEI! Språkrådet er tøysete. Det er så masse unntak og spesialtilfeller at jeg har sendt dem mail, så får vi se hva svaret blir.

Skal ikke oss gåkk en turer isteden, så kan vi diskuterer en annet steder? :p

 

"Nå skal jeg ut og gå en tur" er riktig, fordi du skal ut og du skal gå en tur.

 

EDIT: Men nok om det, det er dette skolen er for (tror jeg :dontgetit: )

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ut og spise

I forbindelser som "Skal dere ut og spise?" har vi bare en infinitiv, men siden det heter "De var ute og spiste", kan vi tenke oss at det er utelatt en infinitiv her (dra, gå, reise e.l.), slik at det bør hete: "Skal dere ut og spise?", "Han ville ut og prøve lykken" osv., med og.

EOD

 

Forresten

Støvsuger er tingen.. samt å vaske sengetøyet litt oftere kanskje.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...