Gå til innhold

UPS og oppetid ved lavt strømforbruk...


Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge meg en liten linux gateway av et mini-itx hovedkort... Dette vil jeg annta trekker godt under 10W. Om jeg kjøper meg DENNE UPS'en på 600VA - hvor lenge vil gatewayen min holde koken?

 

Hvordan regner man ut dette :blush:

 

Hvor mye vil batterikapasiteten reduseres på 1 år, 2 år, og hvor lenge varer det før det er helt utbrent?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At den er på 600VA betyr bare at den kan levere inntil 600VA, som blir 2,6A ved 230V. Har ikke noe med kapasiteten å gjøre.

Derimot står det Energikapasitet: 320 joule og Levetid (inntil): 35 min.

Det med energikapasitet aner jeg ingenting om, men siden det står levetid inntil 35 minutt, vil jeg tro at den ikke kan levere i mer enn 35 minutt uansett hvor liten belastningen er.

 

Men tross alt, hvor ofte skjer det at strømmen er vekk i mer enn et par minutter?

 

En ting jeg omtrent kan garantere deg, er at det kommer til å trekke mye mer enn 10W fra nettet og altså UPS'en.

Lenke til kommentar

UPS-er er laget for at maskinen skal kunne slå seg av på en kontrollert måte, ikke for å holde maskinen oppe i en evighet.

 

Lager du en linuxgateway så er det ingen problemer med å få UPS-en til å sende shutdown command etter at strømmen har vært bort i si 20 min.

 

Å ha maskinen stående på over lengre tid med strømmen borte har vel heller ingen hensikt hvis du ikke sitter med andre maskinen som bare MÅ være oppe hele tiden(kritiske servere) - de også med egne UPS-er ;)

 

Forresten, dette er oppetiden på serverene mine hittil i år uten UPS.

 

xxx@trinity:~$ uptime

15:58:36 up 139 days, 17:24, 4 users, load average: 0.00, 0.00, 0.00

 

xxx@fcserver:~$ uptime

15:15:36 up 186 days, 3:31, 2 users, load average: 0.00, 0.00, 0.00

 

Med andre ord, er det virkelig så viktig å ha en fet UPS for å holde maskinen din oppe i evigheter hvis man ikke får brukt maskinen som benytter gatewayen.

 

Jeg ville faktisk vært mer skeptisk til nettlinje en fare for strømbrudd :)

 

Edit: Skriveleifer

Lenke til kommentar
1 Joule = 1 Ws (wattsekund)

 

320J tilsvarer da 1 watt i 5 minutter og 20 sekunder....

 

Øøh...må være en skrivefeil et sted, det er da latterlig lite :ermm:

 

 

For ordens skyld, VA står for VoltAmpere, nesten det samme som Watt ;)

Godt mulig det stemmer du. Denne var ikke akkurat så dyr, i tillegg skal UPS'er, som Pritorian sier, ikke holde maskinen oppe lenge. Den skal være der til man har fått tilbake spenning f.eks ved hjelp av et nødaggregat eller dersom strømbruddet bare varer i noen sekunder. Det siste er mest vanlig, f.eks ved at linjene blåser sammen, jordfeil e.l.

Lenke til kommentar

Det har seg slik at jeg kjører flere applikasjoner gjennom denne gatewayen som ikke under noen omstendighet skal offline. Jeg forklarer ikke dette nøyere da det ikke har noe med saken å gjøre hvorfor jeg trenger en UPS med lang levetid uten strømnett.

 

Som dere ser av prisen, har jeg ikke all verdens budsjett... Men hva med denne hjemmelagde UPS'en:

 

Bilbatteri, tilkoblet en vedlikeholdslader fra Biltema el. Clas'ern :) Så kobler jeg mini-itx'en direkte på batteriet, som allerede holder 12V (denne spenningen bør jo justeres noe sikkert, regner med å finne slikt utstyr relativt rimelig.

 

Da sparer jeg 220 - 12V adapteren, og har en hjemmelaget UPS med *god* kapasitet :)

 

Men som dere skjønner er jeg jo ikke noen elektroingeniør...

 

Er jeg på viddene? Hadde vært fryktelig morro med en slik hjemmelaget løsning...

Lenke til kommentar
Det har seg slik at jeg kjører flere applikasjoner gjennom denne gatewayen som ikke under noen omstendighet skal offline. Jeg forklarer ikke dette nøyere da det ikke har noe med saken å gjøre hvorfor jeg trenger en UPS med lang levetid uten strømnett.

 

Som dere ser av prisen, har jeg ikke all verdens budsjett... Men hva med denne hjemmelagde UPS'en:

 

Bilbatteri, tilkoblet en vedlikeholdslader fra Biltema el. Clas'ern :) Så kobler jeg mini-itx'en direkte på batteriet, som allerede holder 12V (denne spenningen bør jo justeres noe sikkert, regner med å finne slikt utstyr relativt rimelig.

 

Da sparer jeg 220 - 12V adapteren, og har en hjemmelaget UPS med *god* kapasitet :)

 

Men som dere skjønner er jeg jo ikke noen elektroingeniør...

 

Er jeg på viddene? Hadde vært fryktelig morro med en slik hjemmelaget løsning...

En slik vedlikeholdslader leverer ca. 14,4V på normal lading, i tillegg har denne en ganske høy rippelspenning. Dermed kan det gå relativt dårlig :p

Lenke til kommentar

Midt forslag om du er en smule kyndig: Kjøp UPS. Kjøp ekstra batteri og vedlikeholdslader. Og kjøp kontaktor (rele) 230V som har kontakter som kobler inn når du ikke har spenning. Så kobler du ekstra batteriet til - til -, til UPS. + til kontaktor, kontaktor, + til UPS. Vedlikeholdslader direkte til ekstra batteri. 230V volt til kontaktor. Slik at kun - er tilkoblet på begge batterier når du har 230V. Når du ikke har 230V kobles ekstra batteri parralellt med UPS batteri.

Fordel: Så lang levetid som du har råd til (ekstra batteri/lader).

Bakdel: UPS skal takle å stå på mere en 35min, og ingen garanti ved mekking på UPS.

230 kontaktor kan byttes med 12V (bilrele), og en batterieliminator.

Lenke til kommentar
Nei, men en pc er litt mer følsom enn f.eks en mobillader, da denne har innebygd strømforsyning for å gjøre det om til den spenningen mobilen krever....

Tog du an?

Vel, det var det jeg mente med å "justere" spenningen, men dette er kanskje ikke så enkelt som jeg anntok? Men - mon tro om ikke denne vil gjøre nytten?

 

Midt forslag om du er en smule kyndig: Kjøp UPS. Kjøp ekstra batteri og vedlikeholdslader. Og kjøp kontaktor (rele) 230V som har kontakter som kobler inn når du ikke har spenning. Så kobler du ekstra batteriet til - til -, til UPS. + til kontaktor, kontaktor, + til UPS. Vedlikeholdslader direkte til ekstra batteri. 230V volt til kontaktor. Slik at kun - er tilkoblet på begge batterier når du har 230V. Når du ikke har 230V kobles ekstra batteri parralellt med UPS batteri.

Fordel: Så lang levetid som du har råd til (ekstra batteri/lader).

Bakdel: UPS skal takle å stå på mere en 35min, og ingen garanti ved mekking på UPS.

230 kontaktor kan byttes med 12V (bilrele), og en batterieliminator.

Dette har jeg også tenkt på, men har ansett det som litt "teknisk" for meg... Men det er nok den "beste" løsningen.

Lenke til kommentar

Noe av jobben en bra UPS gjør er jo å justere spenningen sånn at hvis innspenningen er litt ruskete, enten i form av "spikes", "drops" eller generelt avvik så er utspenninga bortimot konstant. Den greia du linker til der ser ut til å gjøre den jobben for 12V. Dvs, selv om spenninga fra bilen synker til 6V en kort stund(når du starter motoren) så er spenninga til elektronikken din fortsatt 12V

 

 

Hvis du ikke trenger andre spenninger enn 12V, både ved vanlig drift og strømbrudd, så virker den løsningen du skisserer ganske bra.

 

220V->Vedlikeholdslader->Batterier->"spenningsvakt"->datamaskin.

 

 

Antall og størrelse på batteriene må tilpasses etter hvor lange strømbrudd du skal tåle. Husk at vedlikeholdsladeren må ha kapasitet både til å drive hele systemet ditt(mini-itx burk + vedlikeholdstrøm til batteriene) og lade opp igjen batteriene etter strømbrudd.

 

 

Hvor ustabil strømforsyning forventer du egentlig? Bør du tenke på aggregat i tillegg?

Lenke til kommentar

Vel, om "servern" er så kritisk som du hinter til, så ville jeg faktisk vurdert å spare litt ekstra penger på en sikkelig UPS rett og slett.

 

Mange battereie og div annet utstyr, blir fort mye penger det også etterhvert.

 

Jeg klarer derimot ikke se hvordan en så liten og enkel gateway være så kritsik med tanke på oppetid. Jeg ville vært mer redd for hardware- eller linjefeil en et strømbrudd, om du har en UPS stående mot servern.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...